حجت الاسلام خدادادی: اگر بخواهیم هنوز هم می توانیم عاشورایی شویم

کد خبر: 44990
مراسم شب دوازدهم صفر در مسجد دارالسلام با سخنرانی حجت الاسلام خدادادی و مداحی حاج امیر تاجری، کربلایی حسین فروغی و دیگر ذاکرین اهل بیت علیهم السلام برگزار شد

وارث:  مراسم شب دوازدهم صفر در مسجد دارالسلام  با سخنرانی حجت الاسلام خدادادی و مداحی حاج امیر تاجری، کربلایی حسین فروغی و دیگر ذاکرین اهل بیت علیهم السلام برگزار شد.

در ادامۀ خبر متن سخنرانی حجت الاسلام خدادادی را می خوانید: 


حجت الاسلام  خدادای: اگر بخواهیم هنوز هم می توانیم عاشورایی شویم

 منظور از نور خدا در قرآن چیست؟

یکی از آیات  قران کریم، سوره صف آیه 8 می باشد که این آیه هم مربوط به زمان رسول الله صلی الله علیه و آله می باشد و هم مرتبط با دوران آخرزمان است. خداوند تبارک و تعالی در این آیه هم خبر و هم بشارت می دهد به رسول الله صلی الله علیه و آله  و به مسلمین. خبر این است که می فرماید: «يُريدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ » یا رسول الله بدان که کافران اراده دارند که نور خدا را خاموش کنند و اما بشارت : «وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ» هرچند که کافرین، مشرکین و دشمنان اسلام، دین و خدا اراده دارند نور خداوند را خاموش کنند اما بدان که خدا نور خودش را کامل و تمام خواهد کرد. این بشارتی است که در روایات ما حضرات معصومین علیهم السلام « وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ» را به زمان ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تفسیر کردند.

نکته مهم این آیه که قابل بررسی است  این می باشد که منظور از نور خدا در این آیه چیست؟

شخصی خدمت امام صادق علیه‌السلام آمد وعرض کرد منظور از نور خدا در این آیه چیست؟ نماز است، روزه و یا مسائل دیگراست؟ امام صادق علیه‌السلام  فرمودند: خیر، این مسائل جزء امور مهم در دین اسلام هستند اما نور خدا نماز و روزه و ... نیست؛ بلکه «نور الله هو علی ابن ابی طالب علیه‌السلام  »1، نور خدا در این آیه منظور امیر المومنین علیه‌السلام است. دشمنان اسلام اراده دارند این نور ولایت را خاموش کنند. این محرم ، صفر، عزاداری ها، توسل ها و عرض ارادت را از شیعه بگیرند. هدف این هست ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام و اولاد حضرت چنان عظمتی دارد که شما به یک بچه شیعه بگویید که در مورد امام خودت امیرالمومنین علیه‌السلام حرف بزن در حد خودش عرض ارادت می کند.این لشگر میلیونی ابا عبدالله علیه‌السلام مشرف می شوند به زیارت اربعین این عرض ارادت است که هیچ قیمتی روی این عمل خاص نمی شود گذاشت.

مرجع بزرگ شیعی حضرت آيت الله العظمى وحيد خراسانى می فرماید: من آرزو دارم دست و پای جمعیتی که در اربعین راهی زیارت سیدالشهدا علیه‌السلام می شوند را ببوسم و گرد و غبار پای زائرینش را سُرمه چشم کنم. این ها همه عرض ارادت است. جالبتر این است که اهل سنت که چهار مذهب و چهار امام دارند همان طور که ما به امامانمان عرض ارادت می کنیم آنها هم به این چهار امام  ارادت دارند و یکی از این چهار امام شافعی است، رییس اهل سنت حتی وقتی می خواهد درمورد امام علی علیه‌السلام  حرف بزند این گونه می گوید: اگر علی علیه‌السلام  امام شیعیان فضائل خودش را برای مردم  اشکار کند تمام عالم و هرچه در عالم هست در برابر امام علی علیه‌السلام سجده می کنند، و در بیت دوم این عالم سنی طراز اول اهل سنت چه عبارتی در مورد امیرالمومنین علیه‌السلام استفاده کرده و «مات الشافعی و لیس یدری علیٌّ ربُّه أم  رَبُّهُ الله» شافعی رئیس اهل سنت مرد اما نفهمید مجهولی برایش حل نشد،که بالاخره علی ابن ابی طالب علیه‌السلام  خدای شافعی هست یا الله تبارک تعالی ، این رئیس اهل سنت است شیعه نیست که فکر کنیم غلو کرده، می گوید من با تردید از دنیا رفتم.

نعمتِ ولایت

این نعمت ولایت است، امام صادق علیه‌السلام می فرمایند: «این ولایت را می خواهند از شما بگیرند.» خیلی ها هم در تاریخ می خواستند این نور را خاموش کنند نمونه اش عاشورا، مصیبت امام حسن علیه‌السلام . جالب است بدانید عایشه کسی است که با امیرالمومنین علیه‌السلام دشمن بود با فاطمه سلام‌ الله‌ علیها  دشمن بود اما آنچه که از او روایت شده در مورد امام علی علیه‌السلام هم در کتب اهل سنت و شیعه و مرحوم مقدس اردبیلی2 نیز این حدیث را آورده است، عایشه اسم غلام خودش را گذاشت عبد الرحمن چون ابن ملجم که امام علی علیه‌السلام را به شهادت رساند اسمش عبدالرحمن بود، همین زن می گوید: در محضر پیغمبر صلی ‌الله‌ علیه‌ و ‌آله بودیم و حضرت بعضی صحابه را تعریف کردند و با وجود اینکه از علاقۀ پیامبر صلی ‌الله‌ علیه‌ و ‌آله  به علی علیه‌السلام  اطلاع داشتم ولی ایشان  هیچ سخنی از علی ابن ابی طالب علیه‌السلام نزدند جویای این امر شدم و پیامبر صلی ‌الله‌ علیه‌ و ‌آله  فرمودند: عایشه! اینهایی که من در موردشان صحبت کردم یاران من بودند. وای بر تو عایشه! مگر مرد در مورد خودش حرف می زند و تعریف می کند، علی، جانِ من است. حالا ببینید با علی علیه‌السلام چه کردند، هفتاد سال امیرالمومنین علیه‌السلام  را لعن می کردند، هفتاد سال در شرق و غرب عالم بروی منابر امام علی علیه‌السلام  جانِ پیامبر صلی ‌الله‌ علیه‌ و ‌آله را لعن و نفرین می کردند و تلاش می کردند این نور خدا را خاموش کنند. هرچه کردند نشد.

 بارگاه ابا عبدالله علیه‌السلام  را بینید به ظاهر فکر کردند در عاشورا امام حسین علیه‌السلام  را کشتند و تمام شد و به اولاد و اصحاب و خانواده امام رحم نکردند، اما کربلا را ببینید کل عالم را به لرزه در می آورد. یک اربعین سید الشهدا علیه‌السلام در حالی که هیچ اثری از بارگاه یزید و معاویه نیست. پس باید حواسمان باشد این ولایت را از ما نگیرند خیلی ها با هوا و هوس، پول، شهوت و ... وسوسه شدند و پشت کردند به امام خودشان.

خدا رحمت کند علامه امینی3 را که تمام عمرش را فدای امیرالمومنین علیه‌السلام کرد، زمانی که علامه امینی آمدند مشهد آیت الله خزعلی4 به خدمت ایشان رسیدند و به ایشان گفتند: این سالها که ایران نبودید کجا تشریف داشتید؟ علامه امینی فرمودند: مدت زیادی در هندوستان بودم و هفده ساعت هر روز عمرم را گذاشتم تا الغدیر را برای امام علی علیه‌السلام بنویسم. در ادامه پرسیدم آب و هوای هندوستان گرم بود؟ که ایشان بعد از یک مکث طولانی گفتند: احتمالا گرم بود، چنان ایشان محو در امام علی علیه‌السلام  شده بودند که حواسشان به تغییرات دما و هوا نبود.

اگر بخواهیم هنوز هم می توانیم عاشورایی شویم

کسی  که درست معامله کند با اهل بیت علیهم السلام  حضرات دستشان را می گیرند. این ولایت چنان نعمت با عظمتی است که شما هرچه بخواهید به آن فکر کنید و به آن بها بدهید باز به جایی نمی رسید اما باید قدرش را بدانید. همانطور که گفتم گاها با هوا و هوس و ... این ولایت را می گذاریم کنار. تخفیفش می کنیم. خیلی ها که ادعای ولایت و تشیع داشتند در عاشورا پایشان لغزید. امروزه هم ما مبتلا به این بلا هستیم می بینیم فرد شیعه است، بچه هیئتی و گریه کن آقا است ولی هنوز نتوانسته ابا عبدالله علیه‌السلام را به تمام عالم ترجبح بدهد. هنوز مواظب لقمه حلال و حرامش نیست، هنوز نتوانسته زیر خیمه امام حسین علیه‌السلام یاد بگیرد چگونه به پدر و مادرش احترام بگذارد. آنهایی که عاشورایی شدند و در رکاب سید الشهدا علیه‌السلام بودند تمام وجودشون ابا عبدالله علیه‌السلام بود و از هرچه داشتند برای امامشان گذشتند.

حبیب بن مظاهر

حبیب بن مظاهر5 یک شیعه  اصل و نسب دار بود و وقتی برای جنگیدن از حضرت اجازه گرفت حضرت فرمودند: «انت علامت ابی علی بن ابی طالب علیه‌السلام » تو نشان و یادگار پدر امیرالمومنین علیه‌السلام  هستی. خدا رحمت کند  آیت الله بهجت را جمله زیبایی داشتند که می گفتند : ببیند عاشورایی ها به کجا رسیدند که یک مرجع تقلید با چندمیلیون مقلد مقابل قبر حر می ایستد و می گوید «بابی انت و امی» پدر و مادرم به فدای شما.

وهب

یکی از این شهدای عاشورایی که باید از او درس گرفت، جناب وهب بود، جوان 24 سالۀ تنومد و جنگجو و مسیحی که کولاک کرد، مقاتل نوشتند در مسیری که وهب با مادر و همسرش می رفت از اسب خود سقوط کرد، وهب با انگشت اشاره کرد به امام حسین علیه‌السلام  که در مسیر آنها بودند و گفت: مادر جان آن مرد مرا با یک نگاه دیوانه کرد، در مسیری که هر دو کاروان امام و وهب چادر زدند پیک امام ، وهب را خواست و او مشرف شد خدمت آقا و امام به وهب یک جمله فرمود: وهب دوست داری با منِ حسین بهشتی شوی و وهب گفت: آقا اذن بدهید وداع کنم با مادر و همسرم خدمت شما می رسم، اشهد ان علی ولی الله گفت و شیعه شد.

فضیلت زیارت اربعین

 ولایت نعمت عجیبی است. شماها هم که اینجا نشستید امام حسین علیه‌السلام  با شما کار داشته که اینجایید. حواسمان باشد حیف نشود یک نَفَس در جلسه ابی عبدالله علیه‌السلام  بودن غنیمت است. بایک جمله امام حسین علیه‌السلام  وهب، وهب شد. خیلی ها دارند کم کم راهی کربلای معلی می شود، امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «هرکسی که راهی کربلا می شود، از همین تهران که حرکتش را شروع کرد خداوند تبارک وتعالی چهل هزار ملک را موکل او می کند، وقتی رسید کربلا این چهل هزار ملک عرضه می دارند یا ابا عبدالله علیه‌السلام  امانتی شما رساندیم، حتی بعد از اتمام زیارت و برگشت به منزل این چهل هزار ملک هر روز او را زیارت می کنند، حتی از دنیا که رفت این چهل هزار ملک برمی گردند کربلا و بجای او نائب الزیاره هستند تا روز محشر و برای او ثواب این زیارت را می نویسند. پس از این کرامات غافل نشوید. ماهم باید مثل وهب برای عاشورایی و کربلایی شدن، امام را خوب بشناسیم، نهایت شناخت و معرفت، که البته هیچ شخصی به پای زینب کبری سلام‌ الله‌ علیها  نمی رسد در شناخت ولی، امام را باید اینگونه شناخت.

 /1102101308

 حجت الاسلام  خدادای: اگر بخواهیم هنوز هم می توانیم عاشورایی شویم

پی نوشت:

1.                  

نهج الفصاحه

2.                  

او در عصر صـفویه و در شهر اردبیل دیده به جهان گشود، پس از رشد و نما وكسب تحصیلات ابـتـدایی، به قصد تحصیلات عالیه، به نجف اشرف مهاجرت كرد و بابهره گیری از فضای علمی و مـعـنوی نجف اشرف مجاورت آن خاك اقدس راپذیرفت و علی رغم دعوتهای مكرری كه از سوی امرا و حكام صفوی از او به عمل آمد، نپذیرفت و تدریس و تدرس را بر استفاده از مزایای اجتماعی و سیاسی ایران ترجیح داد پس از شهید ثانی مرجعیت و ریاست تامه شیعه را در نجف بر عهده داشت. عـلـی رغـم شـهـرتی كه مقدس اردبیلی در میان توده های مردم داشت، ولی با كمال تاسف منابع شـنـاخـت این فقیه عالیقدر در میان كتابها و منابع تراجم و رجال بسیارمحدود است.

3.                  

علامه شیخ عبد الحسین فرزند آقا میرزا احمد امینی در سال ۱۳۲۰ هجری قمری در شهر تبریز به دنیا آمد. ایشان صاحب کتاب شریف الغدیر است وی برای تالیف الغدیر ۱۰ هزار جلد کتاب مطالعه کردند. علم و عمل از وی شخصیتی برجسته ساخته بود. حسن سیرت، آراستگی طبیعت و پرهیزکاری وی زبانزد خاص و عام بود.

4.                  

ابوالقاسم خزعلی، حافظ قرآن و نهج البلاغه، از علماء بزرگ و از یاران امام خمینی(ره) که در پیروزی انقلاب اسلامی امام را یاری کرد و همیشه پشتیبان ولایت فقیه بود، و حضرت امام خمینی، آیة الله خزعلی را به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان منصوب کرد.

5.                  

حبیب‌بن مُظاهر، از یاران امام علی و امام حسین علیهم السلام و از شهدای کربلا، ملقب به اسدی و منسوب به قبیله بنی‌اسد می‌باشد.