حجت الاسلام میلانی نژاد: علی بن ابیطالب (ع) وسیله تقرب به خدا است
مراسم شب اربعین با سخنرانی حجت الاسلام میلانی نژاد و مداحی حاج ابوالفضل مشکيني و حاج محمود تاري در مهدیه تهران برگزار شد
وارث: مراسم شب اربعین با سخنرانی حجت الاسلام میلانی نژاد و مداحی حاج ابوالفضل مشکيني و حاج محمود تاري در مهدیه تهران برگزار شد.
در ادامۀ خبر متن سخنان حجت الاسلام میلانی نژاد را می خوانید :
شبهه درباره پیاده روی اربعین
از امام سوال می کنند که این زیارت رفتن ها و زیارت نامه ها چه خاصیتی دارند؟ می گویند کسی که استطاعت دارد باید زیارت خانه خدا را برود درست است و در روایات هم آمده است ولی دیگر زیارت امام حسین علیه السلام و امام رضا علیه السلام و ... جایشان کجای دین است. این ها شبهات وهابیت است. دشمن از این پیاده روی اربعین خیلی ضربه خورده است. می خواهند زیارت و اصل پیاده رفتن را زیر سوال ببرند. می گویند چرا جراحت به خودتان وارد می کنید؟
بحث اربعین در قرآن مفصل است. چهار جا اربعین در قرآن آمده است. قرآن یک کتاب جهانی است. لذا در قرآن "یا ایها الناس" و "یا ایها الانسان" می بینیم. یعنی هر انسانی این کتاب را بخواند به دردش می خورد. این کتاب به درد جامعه بشریت می خورد. آن کشیش نادان جاهل نمی دانست در همین قرآن به او هم خطاب شده است. به جای اینکه بسوزانید حداقل آن را نقد کنید. انقدر ادعایشان می شود که ما هم تمدن هستیم. اهل ایمان هم ممکن است دل هایشان شبهه پیدا کند. فشارهای زندگی که زیاد می شود به همه چیز شک می کند. اصلا خدایی هست یا نیست؟ پیغمبری هست یا نیست؟ اصلا این زیارت رفتن به چه دردی می خورد؟ آن مزور من زائر را می بیند یا نمی بیند؟
این ها حمله های شیطان است. «يا أيها الذين ءامنوا اتقوا الله وابتغوا إليه الوسيلة»1 ای مومنین تقوا داشته باشید. تقوا یعنی از خدا بترسید و واجبات را انجام و محرمات را ترک کنیم. مقام معظم رهبری خطاب به بسیجیان فرمودند: اولین سفارش من به شما این است که گناه نکنید.
بعضی ها محضر آیت الله مشکینی می آمدند و می گفتند: یک دستورالعملی بدهید که صبرمان زیاد شود. همه می گویند چه کار بکنیم یکی نیست بگوید چه کار نکنیم. تقوا یعنی چه کار نکنیم. یک خورده کارهایی را که خدا گفته است انجام ندهیم را نکنیم کارمان درست می شود. در مراحل عرفان و خودسازی یک مرحله ای به اسم تخلیه است. یعنی وجود را از غیر خدا خالی کنیم.
روایت است که کسی پیاده به مکه برود ثواب زیادی دارد. ائمه علیهم السلام هم بارها پیاده از مدینه به مکه می رفتند. مرکب بود ولی می خواستند عشقشان را نشان بدهند.
«يا أيها الذين ءامنوا اتقوا الله وابتغوا إليه الوسيلة» برای خانه خدا وسیله ببرید. می گویند بهترین وسیله حجرالاسود است. یک سنگ گاهی وسیله می شود. آن سنگ از بهشت که آمد سفید بود انقدر آدم های گناهکار به آن دست کشیدندکه سیاه شد.
وسیله زیارت، علی بن ابیطالب (ع)
امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: اینکه می گویند وسیله ببرید، من وسیله خدا هستم. یعنی با علی علیه السلام به زیارت برویم. زیارت رفتن هدفی نیست. او وسیله برای تقرب به خدا است.
در خانه خدا با وسیله بروید. مخصوصا زیارت ابی عبدالله علیه السلام که فرق می کند. چند خاصیت عجیب دارد. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: هر کسی که حسین مرا زیارت کند گویی که مرا زیارت کرده است. زیارت رسول خدا صلی الله علیه و آله چه خاصیتی دارد؟ در قرآن دارد که هر کسی که پیش پیامبر خدا صلی الله علیه و آله بیاید و از ایشان بخواهد که او واسطه در خانه خدا بشود و پیامبر صلی الله علیه و آله واسطه بشود و برای او استغفار کند یقینا خدا آن شخص را می بخشد. پیغمبر
اکرم صلی الله علیه و آله حبیب خدا است.
بالاترین وسیله خود اهل بیت علیهم السلام هستند و در بین اهل بیت علیهم السلام همه سفارش به زیارت یک نفر کرده اند و آن هم حسین علیه السلام است. امام صادق علیه السلام نجف آمده است که قبر امیرالمومنین علیه السلام را زیارت کنند، کنار قبر حضرت ایستادند و پشت به قبله شروع کردند به سلامی زیارت نامه ای. راوی می گوید: پرسیدم یا بن رسول الله اینجا حرم امیرالمومنین علیه السلام است شما چرا پشت به قبله ایستاده اید؟ و این جملاتی که می گویید چیست؟ فرمودند: این زیارت جدم حسین است. السلام علیک یا ابا عبدالله السلام علیک یا بن رسول الله و ... و زیارت عاشورا را خواندند.
زیارت امام حسین علیه السلام از نجف به کربلا را اولین نفری که باب کرد همان اولین زائر اربعین امام حسین علیه السلام است. جابر رفت و عطیه را از کوفه آورد. در سال 61 هجری اولین کسی که از نجف به زیارت امام حسین علیه السلام رفته است جابربن عبدالله انصاری2 بوده است.
پیاده روی اربعین را می گویند مرحوم شیخ مرتضی انصاری3 راه انداخت. همان شیخ انصاری که تا طلبه ها کتاب های او را نخوانند به آن ها حجت الاسلام نمی گویند.
حال اینکه چرا پیاده رفته است؟ در کتاب کامل الزیارات صفحه 132 یک راوی نقل می کند که به امام صادق علیه السلام رسیدم، حضرت فرمودند: کربلا به زیارت جد ما حسین علیه السلام رفته ای؟ گفتم: نه آقا ولی دوست دارم. فرمودند: می دانی خدا چقدر ثواب در همین زیارت امام حسین علیه السلام قرار داده است؟ هر کسی که از خانه اش بیرون رفت و زیارت قبر جد ما حسین بن علی علیه السلام را بکند اگر پیاده باشد به هر قدمی که بر می دارد یک حسنه برای او می نویسند و به هر قدمی که بر می دارد یک گناه از نامه عمل او پاک می کنند. حال ببینید چند قدم پیاده روی می شود.
قرآن می گوید: هر کسی بیاید و این 400 متر بین صفا و مروه را راه برود خدا از او تشکر می کند. ممنونم که بین این دو شعار راه رفتی. کربلا کوه و سنگ نیست. کربلا محل معراج حسین علیه السلام است. کربلا محل هبوط فرشتگان است. کربلا جایی است که عید قربان ابی عبدالله علیه السلام آنجا بود.
کسانی که اربعین رفتند خدا انتخابشان کرده بود. پارسال طلا فروشان نجف پول کم آوردند. چون عده ای که رفته بودند پول نداشتند. هر جا که پول کم می آوردند طلای زنشان را می فروختند. می گفتند وقتی رقیه گوشواره ندارد دختر ما برای چه گوشواره داشته باشد.
امام صادق علیه السلام فرمودند: وقتی مناسکش تمام شد و سلام داد و آمد وقتی زیارتش تمام شد خدا یک مقام دیگری هم به او می دهد و می گوید بین فائزین هستی. فائزین یعنی کسانی که به سر منزل مقصود رسیده اند. خیلی ها فکر می کنند دارند می روند ولی به جایی نمی رسند. وقتی زائر پیاده امام حسین علیه السلام می خواهد برگردد یک فرشته ای پیش او می آید و به او می گوید: پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله به تو سلام رساند. بعد می گوید زندگی ات را برو از نو شروع کن. هر چه گناه داشته ای خدا تو را بخشیده است. مثل بچه ای که تازه از مادر متولد شده است پاک شده ای. زیارت امام حسین علیه السلام یک زیارت انسان ساز است.
هر کسی که حسین علیه السلام را در عرش زیارت کند مثل این است که خدا را در عرش زیارت کرده است.
/1102101304
پی نوشت:
1. مائده/35
2. جابربن عبداللّه انصاری، صحابی و از مُکْثِرینِ حدیث بود.
3. نسب شیخ مرتضی انصاری به جابر بن عبداللّه انصاری، از صحابه بزرگوار رسول خدا (ص) می رسد. ایشان در دزفول متولد شـده و تـا ۲۰ سـالگی نزد پدر خود تحصیل کرده، و آنگاه همراه پدر به عتبات رفته است و علمای وقت که نبوغ خارق العاده او را مشاهده کردند، از پدر خواستند که او را برنگرداند. او در عراق چهار سال تـوقـف کرد و از محضر اساتید بزرگ استفاده کرد آنگاه در اثر یک سلسله حوادث ناگوار، به وطن خـویش بازگشت. شیخ بعد از دو سال، بار دیگر به عراق رفت و دو سال تحصیل کرد و به ایران مراجعت نمود و تصمیم گرفت از محضر علمای بلاد ایران استفاده کند؛ لذا عازم زیارت مشهد شد و در کاشان با حاج ملا احمد نراقی، صاحب مستند الشیعه، و صاحب معراج السعادة، فـرزنـد ملا مهدی نراقی ملاقات کرد و آنگاه به مشهد رفت و پنج ماه تـوقـف نـمـود. شـیـخ انـصـاری سـفـری بـه اصفهان و سفری به بروجرد رفته و در همه سفرها، هـدفـش مـلاقات اساتید و استفاده از محضر آنان بوده است. در حدود سالهای ۱۳۵۲ و ۱۳۵۳ برای آخـرین بار به عتبات رفت و به کار تدریس پرداخت. بعد از صاحب جواهر مرجعیت عامه یافت.