حجت الاسلام میرباقری: 6 شرط ضمانت پیامبر(ص) برای ورود به بهشت + گزارش تصویری

کد خبر: 45895
مراسم عزاداری شب بیست و هشتم ماه صفر با سخنرانی حجت الاسلام میرباقری و مداحی حاج مجید شعبانی، کربلایی مقداد حسین زاده در هیئت بیت الزهرا سلام الله علیها برگزار شد
وارث: مراسم عزاداری شب بیست و هشتم ماه صفر با سخنرانی حجت الاسلام میرباقری و مداحی حاج مجید شعبانی، کربلایی مقداد حسین زاده در هیئت بیت الزهرا سلام الله علیها برگزار شد.

در ادامه خبر متن سخنرانی حجت الاسلام میرباقری را می خوانید:

حجت الاسلام میرباقری:


6 شرط ضمانت پیامبر(ص) برای ورود به بهشت

پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله در یک فرمایشی می فرمایند: «تَقَبَّلُوا لِي سِتَّ خِصَالٍ أَتَقَبَّلْ لَكُمْ بِالْجَنَّةِ»1 مرحوم علامه مجلسی رحمت الله علیه در جلد 78 بحار این حدیث را آورده اند. می فرمایند: شما 6 ویژگی و خصلت را در زندگیتان پیاده کنید من در مقابل بهشت را برای شما ضمانت می کنم. این 6 ویژگی از ابتلائات زندگی ما است. فرمودند: شما این 6 خصلت را بیاورید من بهشت را برایتان تضمین می کنم. کنایه از اینکه این 6 ویژگی آن قدر خطیر و حائز اهمیت است که می تواند انسان را به سعادت دنیا و آخرت برساند.

دروغ نگویید

فرمود: اولین آن ها این است که وقتی سخن می گویی دروغ نگویی. در سخن گفتن مواظب باشید گرفتار دروغ نشوید. ما در مقابل گناهانی که خدا ما را منع کرده است نگاه به آن ها برای ما سلیقه ای است زیرا پشت پرده اعمال را نمی بینیم و برایمان زشتی اش قبح خودش را ندارد.

سلیقه بیشتر حاکم است تا اینکه خدا و اولیاء خدا حاکم باشد. خدا برای هر شری در این عالم یک قفلی قرار داده است و کلید همه آن شرها را شُرب خمر قرار داده است. یعنی اگر انسان مبتلای به شراب شد در حقیقت کلید همه آن شرور به زندگی اش باز شده است و احتمال هر گناهی به زندگی اش می دهد. دروغ از آن شراب بدتر است. حال ما متدینین از یک شراب خور دوری می کنیم یا از آن دروغگو؟

در یک روایت دیگری که علامه طباطبایی در جلد دو المیزان در آیات آخر سوره بقره آورده است در چند آیه پشت سر هم که درباره کراهت و زشتی ربا است که قرآن می فرماید: در حکم جنگ با خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله است. در آیه دیگری می فرماید: این ها اصحاب جهنم هستند و همیشه در آتش جهنم جاویدان هستند. اولین گناهی که قرآن با شدت و حدت بیان کرده است دوستی با دشمنان خدا است. این غیر از تعامل و جنس و خریدن و این حرف ها است. پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله کاملا عکس این بوده اند. «أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ»2. ما با دوستان، اشداء می شویم و با دشمنان دوستی می کنیم.

مرحوم علامه می فرمایند: گناه بعد از دوستی با دشمنان خدا که قرآن با شدت آن را بیان کرده است عبارت از ربا خوری است. یعنی گناهی با این غلظت نداریم. روایت می فرماید: از ربا بدتر دروغ گویی است. اگر کسی غیبت مومن را بکند خیلی که فعالیت کنیم به او می گوییم غیبت نکن. در روایت می فرماید: «الْغِيبَةَ أَشَدُّ مِنَ الزِّنَا»3. نگاه کنیم اولیاء خدا کجا بیشتر حساسیت به خرج داده اند. چون او ملکوت عمل را می بیند و حساسیتشان هر کجا بیشتر بود بدانید آنجا خطر بیشتر است. لذا در مورد دروغ همین داستان است. «الکذبَ هُو خَرابُ الإیمانِ»4 می فرماید: دروغ پایه های ایمانت را ویران می کند.

ده سال که می گذرد می بینی تو دیگر همان آدم سابق از نظر ایمانی نیستی. این آفت به درخت افتاده است. یک شبه که درخت خشک نمی شود. آفت ده سال پیش او را بیچاره کرده است. در آثار وضعی دروغ هم در روایات است که چه آثاری در جامعه دارد. جزء مهم ترین آثارش این است که امنیت روانی را از جامعه می گیرد. شما اگر همه چیز داشته باشی ولی امنیت روح و روان نداشته باشی لذتی از زندگی ات نمی بری. صداقت شیرینی و حلاوت می آورد. دروغ، اعتماد را از بین می برد.

خُلف وعده نکنید

پس فرمودند: اگر می خواهید من بهشت را برایتان ضمانت کنم دروغ در زندگیتان نگویید. دوم فرمودند: وقتی قول و وعده ای به کسی می دهید خُلف وعده نکنید. به آن وعده ای که داده اید پایبند باشید. وای بر کسی که وعده بدهد ولی خلاف آن عمل کند.

امیرالمومنین علیه السلام در هنگام مرگشان به فرزندانشان فرمودند: بچه ها قرآن در بینتان فراموش نشود. نکند دیگران بر قرآن نسبت به شما سبقت بگیرند. این دیگران که هستند؟ بعضی شارحان قرآن گفته اند: منظور غیر مسلمانان است. امروز دارند به محتوای قرآن عمل می کنند ولی مسلمانان قرآن در دستشان است ولی به آن عمل نمی کنند. پس از مظلومیت قرآن مظلومیت نهج البلاغه است. ما طلا در دستمان است ولی به سراغ مس رفته ایم. در نامه 53 نهج البلاغه حضرت توصیه های فراوانی به مالک اشتر دارند. یک توصیه ای به او دارند که می فرماید: مالک اگر کاری برای مردم کردی منت بر سرشان نگذار. اگر کاری کردی بیشتر از اندازه اش آن را جلوه نده. اگر وعده ای به مردم دادی خلاف آن عمل نکن. اگر منت بگذاری پاداش آن کار را از بین برده ای. اگر وعده ای دادی و عمل نکردی خشم خدا را برانگیخته ای. در روایت دارد مخصوصا نسبت به وعده هایی که به زن و بچه هایتان می دهید وفادار باشید.

خیانت نکنید

سوم فرمودند: اگر مورد اطمینان کسی واقع شدی در این اطمینانی که مردم به شما می کنند خیانت نکنید. خیانت مصادیقش در روایات متعدد است. یک مصداق خیانت عبارت از خیانت در اموال است. شما یک مالی از دیگران در دستت است و این پول را به او نمی دهی.

مصداق دیگر خیانت، خیانت در اسرار مردم است. اسرار برادر دینی ات را برای دیگران تعریف کنی. افشاء اسرار دیگران مصداق خیانت است. خانه باید اسرار دیگران در آن محفوظ باشد. یک خیانت دیگر عبارت از خیانت در مشورت است. آمده با شما در یک امر مهمی مشورت کند اگر تو را امین دانست مراقب باشید خیانت نکنید. گاهی انسان در جایی که با او مشورت می کنند با در نظر گرفتن نفع خودش خیانت در مشورت می کند. اساساً مسئله خیانت، معیار شناخت افراد است.

یک روایت دیگری است که می فرماید: «لا تَنْظُروا اِلی کَثْرَةِ صَلاتِهِم وَ صَوْمِهِم وَ کَثْرَةِ الحَجِّ وَالْمَعروفِ وَطَنْطَنَتِهِم بِاللَّیْلِ، وَلکِنِ انْظُرُوا اِلی صِدْقِ الحَدیثِ وَ اَداءِ الاَمانَةِ.»5 نگاه به روزه گرفتن و نماز خواندن و اذکار شبانه مردم نکنید. این ها معیار شناختتان نباشد. اگر می خواهی کسی را بشناسی ببین آدم صادقی است و دوم ببین آدم امانت داری است یا نیست. یعنی امانت دار بودن و امین بودن معیار شناخت افراد است. اینجاها مردم سر بزنگاه هایشان است. اگر ضرری برایشان داشته باشد خیانت می کنند.

مرحوم صدوق رضوان الله تعالی علیه می گوید: پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله در بستر بودند که حسنین علیهم السلام وارد شدند و ایشان را هم خیلی دوست داشتند. وارد که شدند خودشان را روی سینه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله انداختند. امیرالمومنین علیه السلام آمدند آن ها را بلند کنند که راحت تر نفس بکشند که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: بگذار بغلم باشند که آن ها را ببویم و آن ها هم مرا ببویند. بعد فرمودند: بعد از من ظلم ها و ستم هایی به این دو آقازاده می کنند. سه مرتبه حضرت لعن و نفرین کردند کسانی را که ظلم به این دو بزرگوار می کنند.

/1102101304

 حجت الاسلام میرباقری:

پی نوشت:

1.     

بحار الأنوار: 68/ 286، باب 78، حديث 41

2.     

سوره مبارکه الفتح آیه ۲۹

3.     

حر عاملي: وسائل الشيعه، ج 12، ص 280، ح 16308.

4.     

بحار الأنوار : ۷۲ / ۲۴۷ / ۸

5.     

عیون اخبار الرضا علیه السلام ، ج1، ص56، ح197