تبیین ابعاد فاجعه کشتار شیعیان نیجریه
با این تفاسیر اگر ملّت سرافراز ايران شعار حمايت از ملل مظلوم فلسطين، سوریه،عراق و ديگر ملّت هاى مورد ظلم و ستم ستمگران را سر مى دهد جاى تعجّب نيست،[3] چرا كه بايد به نداى هر مظلومى در هر كجاى جهان از آمريكا گرفته تا آفريقا و از اروپا گرفته تا آسيا و استراليا لبيك گفت، و در حدّ وسع و امكانات به يارى آنها شتافت، و آنان را از چنگال ستمگران و استثمارگران نجات داد، تا ظالمان جرأت تكرار ظلم را نداشته باشند.[4]
با این اوصاف باید اذعان نمود امروزه مسائل دردناک بسیاری وجود دارد که مهمترین آنان قتل عام شیعیان کشور نیجریه است. بی شک کشتار شیعیان نیجریه فاجعهای عجیب و بی دلیل است،[5] زیرا در گذشته حوادث بدی حاصل شد که از همه بدتر حادثه نیجریه بود که ارتش نیجریه با تمام قوت اسلحه به روی مردمی کشید که نه سلاحی داشتند و نه به کسی حمله کرده بودند و با زخمی کردن علامه شیخ زکزاکی بسیاری از افراد دیگر از را به خاک و خون کشید.[6]
قتل عام شیعیان نیجریه؛«بِأَيِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ[7]»
بدیهی است وقتی جوانان و نوجوانان و بزرگسالان همه لباس سياه پوشيده، يكپارچه در مراسم سوگوارى امام حسين عليه السلام و شهداى كربلا شركت نمایند؛ چنان تحوّلى در فكر و جان همه نمايان می شود كه اگر از آنها براى مبارزه با دشمنان اسلام دعوت شود همه اسلحه به دست گرفته وارد ميدان مى شوند، [8]و از هر گونه ايثار و فداكارى ابا نخواهند داشت، گويى خون شهادت در عروق همه جارى شده و در همين لحظه و همين ساعت حسين علیه السلام و يارانش را در كربلا در ميدان جانبازى در راه اسلام در برابر خود مى بينند.[9] اشعار پر حماسه اى كه در اين مراسم عظيم خوانده مى شود پر است از شعارهاى كوبنده بر ضدّ استعمار و استكبار و تسليم ظلم و ستم نشدن و مرگ افتخارآميز را بر زندگى ذلّتبار ترجيح دادن.[10]
لذا با این تفاسیر گناه شیعیان نیجریه این بود که در روز اربعین چندین میلیون نفر از علاقمندان اهل بیت علیهم السلام در راهپیمایی سوگواری سالار شهیدان امام حسین علیه السلام با آرامش تمام شرکت کرده بودند، از این رو باید از عاملان این جنایت بزرگ پرسید آیا عمل به این مراسم مذهبی سبب میشود 500 نفر مظلوم را به خاک و خون بکشند و رهبر شیعیان نیجریه علامه زکزاکی را مجروح و زندانی کنند و برخی از بستگان او را شهید کنند، در حالی که در سال گذشته سه پسرش را همزمان با هم به شهادت رساندند.[11]
لزوم تشکیل جلسه اضطراری در سازمان کنفرانس اسلامی
به راستی مگر قرآن مجید دستور نمی دهد هرگاه در کشورهای اسلامی گروهی بر گروه دیگری ظلم کند با گروه متجاوز پیکار کنید تا در برابر حکم خدا تسلیم شود.[12]
حال پرسش اساسی این است که چرا زعمای اسلام، دانشمندان و سیاستمداران ساکت نشسته اند؟ چرا سازمان کنفرانس اسلامی ساکت است؟ چرا خاک مرده بر سر همه آنها پاشیده شده است؟ آیا این سازمان ها و تشکل ها جنبه تشریفاتی دارد؟[13]
به راستی سازمان کنفرانس اسلامی که از بیش از 50 کشور تشکیل شده، چه خاصیتی دارد؟[14] آیا نباید جلسهای برای این فاجعه مهم تشکیل دهد؟ کنفرانس اسلامی جلسه تشکیل دهد، تا از دولت نیجریه سوال کند این جنایت ددمنشانه چه دلیلی داشته است؟ عوامل این قتل عام چه کسانی بودند؟ این سازمان و دیگر کشورهای اسلامی باید از دولت نیجریه توضیح بخواهد، و در این مورد این مسئله از مسببان بازخواست شود.[15]
ضرورت آزادی علامه زکزاکی و محاکمه عاملان فاجعه زاریا در دادگاه بینالمللی
بی تردید اگر ظالمان بر اوضاع مسلط باشند، احكام الهى به فراموشى سپرده شود و ظلم و فساد و قتل و جنايت در مقياس هاى وسيع جهانى حكمفرما گردد، به يقين چنين امرى با حكمت خداوند درباره آفرينش انسان سازگار نيست.[16] لذا در فاجعۀ کشتار مظلومانۀ شیعیان نیجریه کشورهای اسلامی باید در چنین حادثهای مهمی ورود کنند، و از دولت نیجریه در این زمینه توضیح بخواهند هم چنین باید از دولت نیجریه بخواهند تا رهبر جنبش نیجریه علامه شیخ زکزاکی هر چه سریعتر آزاد گردد.
هم چنین عوامل این جنایت بزرگ باید شناسایی شوند و در دادگاه بین المللی محاکمه شوند و به کیفر اعمال خود برسند، گرچه مشكل عظيم در اين نوع حكومت های وابسته اين است كه هيچ پناهگاهى براى در امان ماندن از ظلم آنها وجود نخواهد داشت و هيچ دادرسى در برابر ستم هاى آنها پيدا نمى شود و مردم ناچارند از ظلم اين ظالمان به خودشان شكايت برند.[17]
جهان اسلام و اعلام عزای عمومی ؛تجلّی همدردی با شیعیان نیجریه
تردیدی نیست که "ايمان و عمل صالح" جاذبه و كشش فوق العاده اى دارد، اعتقاد به يگانگى خدا و دعوت پيامبران كه بازتابش در روح و فكر و گفتار و كردار انسان به صورت اخلاق عاليه انسانى، تقوا و پاكى و درستى[18] و امانت و شجاعت و ايثار و گذشت، تجلى كند، همچون نيروهاى عظيم مغناطيس كشيده و رباينده است.[19] با چشم خود بسيار ديده ايم اينگونه افراد پاك هنگامى كه چشم از جهان مى بندند، ديدهها براى آنها گريان مى شود، هر چند ظاهراً پُست و مقام اجتماعى نداشته باشند، لیکن همه مردم جاى آنها را خالى مى بينند، همه خود را در عزاى آنها شريك محسوب مى دارند.[20] از این رو در آموزه های دینی همه جا سخن از همدردى با طبقات محروم و ستمديده انسانها است، همه جا سخن از مبارزه با ظلم و بى عدالتى و بيدادگري هاى استثمارگران و طاغوتها است[21] به نحوی که تسلّى بازماندگان و همدردى با صاحبان عزا از اصول انسانى و اسلامى به شمار مى رود.[22] به ویژه آن که در عصر حاضر كه ما در حال نبرد با دشمنان خونخوار هستيم مردم با ايمان براى كمك به آسيب ديدگان جنگ و يا مجروحين و معلولين، همدردى و پشتيبانى بي دريغ نثار خواهند کرد که این مهم نشانه اى بر زنده بودن روح انسانى در عموم مردم است و هم تشويق براى كسانى كه از اين قافله عقب مانده اند خواهد بود.[23] لذا جهان اسلام باید برای همدردی با شهدای نیجریه اعلام عزای عمومی کند.[24]
فاجعۀ کشتار شیعیان نیجریه؛ نماد رسوایی مدعیان دروغین حقوق بشر
متأسفانه باید به این مسألۀ تأمل برانگیز اشاره نمود که برخورد دو گانه و چند گانه با مسائل مربوط به «حقوق بشر» از سوى قدرت های استکباری و غربی، بسيار وحشت انگيز است، آنجا كه حقوق انسان ها گوش هاى از منافع آنها را به خطر مى اندازد،[25] بكلّى فراموش مى گردد و اين ارزش والا در پاى منافع آنان قربانى مى شود،[26]لذا هنوز در جامعه به اصطلاح پيشرفت هاى همچون آمريكا، مسأله نژاد سفيد و سياه، حل نشده، و سياهان از تبعيضات دردناكى در بطن اين جامعه رنج مى برند.[27]
هم چنین در دنياى فريبكار امروز، وضع از اين هم بدتر است، شعارهاى بسيار زيبا و جالب، مانند شعار آزادى و برابرى انسانها و حكومت مردم بر مردم و احياى حقوق بشر و تمدّن و تعالى و پيشرفت، عناوينى هستند كه تحت پوشش آنها بدترين جنايات و زشت ترين اعمال و وقيح ترين كارها انجام مى شود.[28]
لذا حقوق بشر به سبک آموزه های غربی نشانگر عاطفه آن جوامع نیست، بلكه ابزارى براى سركوب دشمنانشان است؛ [29] بدین ترتیب در گوشه اى از جهان، فجيع ترين جنايات رخ مى دهد، و گرگهاى انسان نما آنها را به گلوله میبندند، ولى صداى طرفداران دروغين حقوق بشر درنمى آيد، به گونه اى كه گوئيا مرده اند! اينان به خون جنايتكاران و مفسدان كه همانند خود آنها هستند احترام مى گذارند امّا خون مردم مظلوم و بى گناه، نزد آنها هيچ ارزشى ندارد!.[30]
بنابراین در تبیین فاجعۀ کشتار شیعیان نیجریه باید گفت؛ ما از سیاست یک و بام و دو هوای مدعیان حقوق بشر و سازمان های بین المللی انتقاد داریم و باید ببینیم که برخی از مجامع جهانی که پس از حادثه تروریستی پاریس آن همه واکنش نشان دادند در قبال فاجعۀ بزرگ که در نیجریه رخ داد و البته گستردهتر از جنایت پاریس نیز بود چه عکس العملی نشان خواهند داد؟ گفتنی است قتل افراد بیگناه در هر کجا واقع شود امری محکوم است اما مگر خون اروپاییان از خون مسلمانان رنگین تر است!؟.[31]
بوکوحرام؛ دشمن اصلی ملت نیجریه
بی شک دشمن اصلی ملت نیجریه بوکوحرام است که مسلح به انواع سلاحها هستند، و جنایت های بسیاری را مرتکب شده است در حالی که هیچ کدام از آنها را شیعیان آرام و علاقه مند به کشور نیجریه انجام نداده اند وهرگز دشمن مردم کشور خود نیستند بلکه این بوکوحرام است که به سلاحهای مختلف مجهز و قربانیان زیادی را میگیرد.[32]
در تشریح این مسأله باید گفت این گروه خودشان را منتسب به اسلام می کنند، در حالی که بیگانه از اسلام هستند و نمی توان نام انسان را بر روی آنان گذاشت[33]. به عنوان نمونه گروه بوکوحرام چندی قبل بیش از 200 دختر دانش آموز را به اسارت گرفته بود و قصد فروش آنان به مبلغ ناچیزی را نمودند و گناه این دختران را درس خواندن عنوان کردند، آنان اعتقاد دارند که دختران نباید درس بخوانند لذا باید اسیر شوند.[34]
بی تردید گروه بوکوحرام از سوی دشمنان اسلام تحریک شده است تا بعد بتوانند با مستمسک قرار دادن اعمال زشت آنان، برضد اسلام و مسلمانان تبلیغ نمایند و در عمل اسلام هراسی را ترویج نمایند.[35]
لذا ضرورت اعلام انزجار امت اسلامی از جنایات ارتش و گروه های تکفیری در نیجریه امری انکار ناپذیر است،[36] زیرا همه این مسائل از جمله آثار شجره خبیثه ای است که به دست تکفیری ها کاشته شده است ، از این رو ما با صراحت اعلام می کنیم دنیا بداند که این ها از اسلام بیگانه و خارج از اسلام هستند. به عقیده ما اینها وحشیانی هستند که نام انسان را هم نباید بر آنها گذارد.[37]
گفتنی است برخی مفتیان بزرگ اهل سنت نیز تنفر و بیگانگی خود را از این افراد و از این کارها اعلام کردند، تا بدانند که نمی شود این وصله ها را به اسلام چسباند.
سخن آخر
در خاتمه باید گفت تکفیری ها هیچ شباهتی به اسلام ندارند و حیات طیبه که در قرآن ذکر شده است حیاتی است که توام با علم، اخلاق و امنیت و برادری باشد و در حقیقت تکفیری ها ایمان و عمل صالح ندارند.[38]
هم چنین آحاد جوامع اسلامی را بر لزوم هوشیاری در مقابله موثر با چنین گروه های نادان و دور از عقل و منطقی فرا می خوانم، باید مراقب بود مبادا آنها بهانه ای در دست دشمنان ما در اروپا و آمریکا بدهند تا در راستای اسلام هراسی تبلیغات کنند. [39]
واقعیت این است که جبهه های تکفیری در حالت انفعالی و عقب نشینی هستند و پشتیبان های آنها در اسلام و بیرون از اسلام رسوا خواهند شد.[40] بنابراین باید اذعان نمود هر چند به ظاهر، در عاشوراى سال 61 هجرى پيروزى از آنِ يزيديان بود و نبرد نا برابر كربلا به نفع جبهه باطل به پايان رسيد؛ ولى در نگاه عميق، پيروزى حقيقى متعلّق به امام حسين عليه السلام و ياران او بود. چرا كه آن حضرت در آن حادثه و قيام، راه و رسمى ماندگار در عالم به يادگار گذاشت و با خون سرخش مكتبى را براى مسلمانان، بلكه همه آزادگان جهان بنا نهاد، كه تا هميشه تاريخ باقى است و سرمشق حق طلبان عالم است.[41] لذا ما یقین داریم که خون افراد بیگناهی که در نیجریه ریخته شد، عاقبت دامان جنایتکاران در صحنه و پشت صحنه را خواهد گرفت.[42]
پژوهش؛ تهیه و تنظیم؛ معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
[1] اخلاق در قرآن ؛ ج1 ؛ ص385.
[2] از تو سوال مى كنند(مجموعه سوالات قرآنى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله) ؛ ص75.
[3] از تو سوال مى كنند(مجموعه سوالات قرآنى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله)، ص: 76.
[4] همان.
[5] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه ،مسجد اعظم قم،25/8/1394.
[6] همان.
[7] سورۀ تکویر، آیۀ9.
[8] اعتقاد ما ؛ ص111.
[9] اعتقاد ما، ص: 112.
[10] همان.
[11] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه ،مسجد اعظم قم،25/8/1394.
[12] سورۀ حجرات، آیۀ 9.
[13] بیانیه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی،23/12/1389.
[14] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه ،مسجد اعظم قم،25/8/1394.
[15] همان.
[16] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج13 ؛ ص609.
[17] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج4 ؛ ص234.
[18] تفسير نمونه ؛ ج13 ؛ ص144.
[19] تفسير نمونه، ج13، ص: 145.
[20] همان.
[21] ترجمه گويا و شرح فشرده اى بر نهج البلاغه ؛ متنوترجمه(ج1) ؛ ص2.
[22] كليات مفاتيح نوين ؛ ص1193.
[23] تفسير نمونه ؛ ج10 ؛ ص353.
[24] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه ،مسجد اعظم قم،25/8/1394.
[25] اخلاق در قرآن ؛ ج1 ؛ ص87.
[26] اخلاق در قرآن، ج1، ص: 88.
[27] حكومت جهانى مهدى (عج)، ص: 45.
[28] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج2 ؛ ص411.
[29] مثالهاى زيباى قرآن ؛ ج1 ؛ ص77.
[30] والاترين بندگان ؛ ص178.
[31] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه ،مسجد اعظم قم،25/8/1394.
[32] همان.
[33] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه ،مسجد اعظم قم،28/2/1394.
[34] همان.
[35] همان.
[36] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه ،مسجد اعظم قم،25/8/1394.
[37] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه ،مسجد اعظم قم،228/2//1394.
[38]بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در آیین افتتاح مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) ،19/10/1393.
[39] همان.
[40] همان.
[41] عاشورا ريشهها، انگيزهها، رويدادها، پيامدها ؛ ص661.
[42] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه ،مسجد اعظم قم،25/8/1394.
/1102001307