حجت الاسلام پناهیان:اجتماع قلبی و وفای به عهد، زمینه ساز ظهور امام زمان (عج) است+ گزارش تصویری

کد خبر: 46412
مراسم شب شهادت امام حسن عسکری علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام پناهیان و مداحی حاج مهدی سلحشور در حسینیه شهداء پونک برگزار شد

وارث: مراسم شب شهادت امام حسن عسکری علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام پناهیان و مداحی حاج مهدی سلحشور در حسینیه شهداء پونک برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حجت الاسلام پناهیان را می خوانید:

حجت الاسلام پناهیان:


طبیعی است که حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه بعد از شهادت امام حسن عسکری علیه السلام و با وجود همه فشارها و غیبت صغری، اقتضا می کرد که کلمات اندکی از حضرت به ما برسد. در میان این کلمات اندک که در زمینه های مختلف به ما رسیده است باید آن ها را قدرشناسی کنیم و از جمله به جمله سخنان ایشان بهره را ببریم. وقتی یک مقدار توجه به حضرت کنیم آثار زیادی برای ما دارد. 
حضرت را حاضر و ناظر می بینیم و تحولی در حال روحی ما به وجود می آید. این همه ارادت ها به امیرالمومنین علیه السلام و امام حسن مجتبی علیه السلام و بلکه پیامبر صلی الله علیه و آله همه الان در عالم دیگری هستند و اشرافشان هست ولی ما الان در محضر یک امام حی و حاضر هستیم هر چند پشت پرده غیبت هستند. باید حساسیت ویژه ای نسبت به آن کلام در ما جاری شود.
شنیدن سخنان حضرت امام رحمت الله علیه، چیزی بالاتر از گوش دادن بود نوشیدن بود. الان سخنان مقام معظم رهبری هم همین طور است. خیلی ها در جهان خیلی شدیدتر از ما توجه دارند. حالا ببینید وقتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه کلامی را بفرمایند ما چگونه باید تحت تاثیر آن قرار بگیریم. حضرت در یکی از نامه ها و مرقومه های شریفشان خطاب به شیخ مفید1 رحمت الله علیه است که از اعاظم و بزرگان تشیع هستند. در آن نامه یکی از نکاتی که اشاره می کنند درباره زمان ظهورشان است و قاعده ای را ذکر می کنند. موضوع موضوعی نیست که به زمان شیخ مفید ارتباط پیدا کند. یک زمینه ای را اعلام می فرمایند که آن باید انجام شود تا ظهور پیدا کند. کلامی است که فقط باید مشتاقان بشنوند. 
مقدمه اول کلامم این بود که سخنان حضرت باید برای ما مهم باشد و باید با کلام دیگران فرق داشته باشد. این کلام درباره این است که باید شرایط را فراهم کنیم که در ظهور تعجیل شود. اگر امام خودمان را می خواهیم بشناسیم باید در این جمله بشناسیم. مقدمه دوم هم این است که این کلام را باید برای کسی بگوییم که مشتاق شنیدنش باشد. 
عبارت فوق العاده مهربانانه و زیبا است. اگر امام خودت را می خواهی بشناسی از این جمله بشناس. حضرت می فرمایند: «وَ لَوْ أَنَّ أَشْياعَنا ـ وَفَّقَهُمُ اللّه  لِطاعَتِةِ ـ عَلَى اجْتِماعٍ مِنَ القُلُوبِ فِى الوَفاءِ بِالعَهْدِ عَلَيْهِمْ، لَما تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقائِنا، وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا عَلى حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِها مِنْهُم بِنا.»2 اگر شيعيان ما ـ كه خداوند آنان را به اطاعت از خود موفق گرداند ـ دل هايشان بر وفاى به پيمانى كه بدان موظف هستند، اتفاق مى كردند، قطعا توفيق ملاقات با ما براى آنان به عقب نمى افتاد و قطعا سعادت مشاهده ى ما، بر اساس معرفت دقيقى و صداقت دل، به زودى براى آنان حاصل مى شد. اگر شيعيان ما اتّفاق مى كردند. يعنى دعاى حقيقى و جامع شرايط عدّه اى از اهل خير و صلاح براى فرج به حدّى برسد كه مستجاب شود. 
اجتماع خیلی سوری است. امام صادق علیه السلام می فرمایند: مثل آن حیواناتی نباشید که با هم چرا می کنند و هیچ ارتباطی با هم برقرار نمی کنند. امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند: یکی از فوائد مسجد رفیق خوب پیدا کردن است. طبیعتا در هیئت هم همین طور است. 
می فرمایند: قلباً جمع شوند. وحدت سوری و تاکتیکی نباشد. اجتماع قلبی است. همه به هم عشق می ورزند و نسبت به هم بی تفاوت نیستند. امام زمان عجل الله تعالی فرجه بخواهند برای شیعیانشان دعا کنند می فرماید: ان شالله خدا آن ها را در طاعتشان موفق بدارد. 
اجتماع غیر قلبی وقتی است که همه آمده اند نان بگیرند. اینجا هر کسی برای منافع خودش حرف می زند. تمدن غرب در اینکه بخواهد اجتماع قلبی ایجاد کند عاجز بوده است. مردم می توانند وحدت را رعایت کنند. وحدت در ما جا افتاده است ولی به آن درجه نرسیده است که قلبی شود. باید نور ولایت بیشتر به ما برسد تا به آن درجه برسیم. 
/1102101304
حجت الاسلام پناهیان:
پی نوشت:
1. احتجاج، ج 2، ص 498؛ ج 53، ص 176؛ خرائج، ج 2، ص 902.