مهم ترین شاخص شیعه در عصر غیبت
وی با اشاره به اینکه «دومین نایب خاص امام زمان(عج) در جایگاه ویژهای از اهمیت از نظر امام در میان شیعیان بود» اظهار کرد: شیخ طوسی در مورد دومین نایب خاص امام زمان(عج) چنین مینویسد که از کل 70 سال طول دوران غیبت، 50 سال نیابت بر عهده ایشان بود.
این مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه «راز بقا و استواری شیعه در طول دوران غیبت صداقت و استواری بر مدار ولایت امام زمان(عج) بوده است» تصریح کرد: شیخ طوسی در کتاب خود چنین نوشته است که «هر گاه هرکدام از این نواب میآمدند و خود را سفیر و نایب حضرت معرفی میکردند شیعیان بدون دلیل و در آن واحد این موضوع را نمی پذیرفتند»، بنابراین نواب خاصه امام زمان(عج) با ارائه نشانه و یا حتی معجزهای که فقط از دعای امام زمان(عج) بود، نواب را به سفارت و نیابت از امام زمان(عج) میپذیرفتند.
حسینی قمی، شرایط پذیرش و قبول نیابت عام امام زمان(عج) را در دوران غیبت کبری همانند دوران غیبت صغری توصیف کرد و گفت: در اوایل انقلاب یکی از مدعیان دروغین به بیت امام خمینی(ره) مراجعه کرده و مدعی بود که از سوی امام عصر(عج) برای حضرت امام خمینی(ره) پیامی آورده است که امام راحل وی را به حضور نپذیرفتند.
این مدرس حوزه علمیه قم به ابراز نگرانی از سوء استفاده دشمن از ساده اندیشی برخی از جوانان انقلابی و عاشق حضرت ولی عصر(عج) پرداخت و تصریح کرد: ساده اندیشی سم مهلک شیعه در زمان غیبت کبرای امام زمان(عج) است، بنابراین باید همه آحاد مسلمان در نظر داشته باشند که در جریان مدعیان دروغین آخرالزمان، عقاید مردم مورد حمله دشمن قرار میگیرد.
حسینی قمی، جریان ظهور را یک جریان مرتبط با ذات بشر و مخاطب آن را تمام انسانهای روی زمین توصیف کرد و گفت: آیتالله مجلسی در بخش روایات آخر الزمان روایتی را آورده و در پایان آن فرموده است «من به این حدیث و روایت اتفاق نظر ندارم چرا که یکی از راویان آن عمر سعد است.»
وی ادامه داد: آیتالله مجلسی در ادامه میفرماید که «این حدیث را به این دلیل در ذیل سایر احادیث آوردم که به مسلمانان پیام همگانی بودن منجی بشریت را منتقل کنم.»
حسینی قمی، دعا برای ظهور را یک فریضه لازم برای شیعیان و مسلمانان دانست و گفت: صرف دعا کردن برای ظهور کافی نیست، بلکه قابلیت ظهور پیدا کردن موضوع مهمی است که در بیان علامه مجلسی میتوان این دغدغه را مشاهده کرد.
/1102101305