ابتنای آیات قرآن بر پایه عقل

کد خبر: 46536
مفسر قرآن کریم با بیان این‌که نبوت از قانون عقلی مستثنی نیست، تاکید کرد: اگر قرآن بر پایه عقل و فهم بنا نشده بود، امر بر تفکر و تمعق در قرآن داده نمی‌شد.

وارث :آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی، امروز دوم دی ماه در درس تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: نبوت از قانون عقلی مستثنی نیست و سراسر قرآن بر پایه عقل و فهم بنا شده است و اگر غیر از آن بود امر بر تفکر و تمعق در قرآن داده نمی‌شد.

 

وی با اشاره به برخی روایات در کتب اهل سنت مبنی بر لیاقت خلیفه دوم برای نبوت اظهار کرد: دعوت خاتم براساس برهان و عقل صورت گرفته است و از نظر علمی، مقتضی باید بر فقد مانع مقدم باشد بنابراین اقتضای نبوت در این شخص وجود نداشت.

 

آیت الله وحید خراسانی با اشاره به حدیثی که در برخی کتب روایی اهل سنت از جمله کنزالعمال بیان شده است تصریح کرد: براساس این روایت خلیفه دوم امر به سنگسار زن بارداری می کند که معاذ بن جبل به او می‌گوید این حکم اشتباه است و خود عمر به اشتباهش اعتراف می کند و می‌گوید «لولا معاذ لهک العمر» بنابراین اگر همه علمای سعودی جمع شوند قدرت حل این معما را ندارند زیرا خلیفه باید متناسب با مستخلف عنه باشد.

 

این مفسر قرآن تصریح کرد: این تناسب به حکم عقل و کتاب و سنت، قطعی است؛ حال تصور کنید اگر یک مطبی از یک طبیب حاذق خالی شد و آن طبیب به علت گرفتاری به آن مطب نیامد برای معالجه بیماران باید کسی در سطح او بیاید وگرنه اگر فرد غیرطبیبی را جایگزین کنند معالجه ای صورت نمی گیرد بنابراین کسی که خودش معترف است لولا معاذ با چه منطقی خود را اعلم بر بندگان خدا دانسته و خود را خلیفه می‌داند آیا این با نص قرآن و آیه «افمن یهدی الی الحق» سازگار است.

 

وی بیان کرد: فخر رازی چگونه می‌تواند جواب دهد کسی که معاذ را اعلم از خود می داند حاکم بر او باشد زیرا ترجیح مرجوح بر راجح در هر مکتب و مذهبی قبیح است.

 

وی تاکید کرد: در اینجا مظلومیت علی(ع) مشخص می شود که بیان فرموده است به اندازه ریزه سنگ‌ها در این عالم به من ظلم شده است.

 

این مرجع تقلید افزود: اگر کسی، کسی را اعلم بر خود دانست نسبت به او جاهل تلقی می شود و خلافت و امامت مردم براساس نص قرآن بر چنین فردی روا نیست.

 

وی افزود: اگر این حدیث را شیعه نقل می‌کرد سخنی دیگر بود ولی علمای الازهر و فخررازی و همه علمای سعودی با در نظر گرفتن احادیثی که از خودشان نقل شده است با چه منطق و استدلال و چه برهانی مذهب امامیه را رها و مذهب عامه را پذیرفته‌اند.

 

این مفسر قرآن تاکید کرد: فخررازی با پذیرش چنین مبانی مخالف با دین و مخالف با عقل و قرآن و سنت قطعیه عمل کرده است و مذهب عامه را پذیرفته است.

/1102101305