حجت الاسلام موسویان: برای رسیدن به حیات ازلی و ابدی باید امتحانمان را پس بدهیم + گزارش تصویری

کد خبر: 47380
مراسم بزرگداشت شهید شیخ نمر و شهدای مدافع حرم با سخنرانی حجت الاسلام موسویان و مداحی کربلایی وحید یوسفی و کربلایی وحید سراج در هیئت سپهسالار کربلا برگزار شد.

وارث: مراسم بزرگداشت شهید شیخ نمر و شهدای مدافع حرم با سخنرانی حجت الاسلام موسویان و مداحی کربلایی وحید یوسفی و کربلایی وحید سراج در هیئت سپهسالار کربلا برگزار شد.

در ادامه متن سخنرانی حجت الاسلام موسویان را می خوانید:


حجت الاسلام موسویان:

انواع حیات

1) حیات جسمی

قرآن کریم دو حیات را برای انسان ترسیم کرده است. یک حیات، حیات طبیعی است. می خوریم و می آشامیم و ... این حیات جسمی است. در حیات جسمی و مادی ما هیچ فخر و بزرگی نسبت به موجودات عالم نداریم. اصلا خدا صراحتاً در قرآن فرموده است: انسان موجود ضعیفی است. امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه می فرمایند: مورچه ده برابر وزن خودش را حمل می کند ولی انسان نمی تواند چون خیلی ضعیف است.

داعشی ها قائل به روح نیستند و به جسم معتقد هستند. بخاطر همین است که وقتی می کشند دردشان نمی گیرد. تفکرشان تفکر یزید و معاویه لعنة الله علیه است. کسانی که مکتب جسمی دارند همین هستند. خدا به انسان گفته است مثل حیوانات سرت را به سمت غذا نبر بلکه دستت را به سمت غذا ببر.

2) حیات طیبه

یک حیات هم داریم که اسمش حیات جاویدان است. یا حیاتی که هیچ قت از بین نمی رود. «لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ»1 کسانی که در راه خدا و برای خدا کشته می شوند هیچ وقت نمی میرند. کسانی که فقط به فکر جسمشان بودند بدانند جسمشان فنا می شود. کافی است به بهشت زهرا مراجعه کنید و بپرسید چند نفر مرده اند. جسمشان وقتی از دنیا رفتند تمام شد و رفت. یک مورد داریم که از دنیا رفت ولی هنوز حیات دارد. وقتی می گوییم "السلام علیک یا ابا عبدالله" یعنی زنده است و حیات دارد.

حیات طیبه یعنی زندگی جاودان. چند نکته درباره شرایط رسیدن به این حیات را می خواهم بگویم. الان مجال امتحان است. اعتقاد را امتحان می کنند. کسانی می توانند به حیات طیبه دست پیدا کنند که در این امتحان رفوضه نشوند. بستری به نام مرگ را فراهم کرده اند. اگر کسی در این بستر توانست خود را بیازماید برده است.

ما کسانی را داریم که امام حسین علیه السلام آن ها را دعوت کرد. هیئت آمدن باید در جایی خودش را نشان بدهد. کسی که حیات طیبه می خواهد و می خواهد خودش را جاودان ببیند باید خودش را در معرکه مرگ ببیند. اگر از مرگ هراس دارید و می ترسید یک هشدار فوق العاده خطرناک است. لذا سیدالشهدا علیه السلام یک روایت تلخی دارند که می فرمایند: «النَّاسُ عَبِيدُ الدُّنْيَا ، وَ الدِّينُ لَعِقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ ، يَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَايِشُهُمْ ، فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّيَّانُون»2 مردم بنده دنیا هستند و دین را تا آنجا می خواهند که افسار دنیا را در دست بگیرند. وقتِ دین داری که می شود خیلی کم هستند. امام حسین علیه السلام تا ظهر عاشورا هم یارانش را محک می زند. برای رسیدن به حیات ازلی و ابدی باید امتحانمان را پس بدهیم.

خودتان را در معرکه امتحان ببینید. فرض بفرمایید الان در تهران جنگی پیش بیاید، چه کسانی مرد مبارزه هستند؟ چه کسانی حاضرند مانند مردم مدینه فقط تماشاچی باشند؟ وقتی آن اتفاق برای حضرت زهرا سلام الله علیها افتاد چهار هزار نفر در مدینه بودند. خدا امتحان می کند.

جایگاه ما در دین چیست؟ تک تک شما وظیفه ای دارید. می گوید: نمی آیی برای دین من جان بدهی؟ ابا عبدالله علیه السلام می گوید: من حاضر هستم برای دین، زینبم به اسارت برود و کودکانم کتک بخورند. در زیارت عاشورا محک قرار داده است می گوید: "بابی انت و امی". می گوید: جان و مال و فرزندان و آبرویت را هم حاضر هستی بدهی؟

اگر کسی می خواهد به حیات طیبه و معنوی دست پیدا کند خدا می گوید: من تو را در حوزه امتحان قرار می دهم که ببینم تا کجا می آیی. ما حاضر هستیم برای امام حسین علیه السلام سینه بزنیم ولی حاضر نیستیم برای امام حسین علیه السلام جان بدهیم.

کسی که می خواهد به حیات طیبه دست پیدا کند باید صادق باشد و تا صداقت خودش را نشان ندهد نمی تواند به نتیجه برسد. این صدق چیست؟ یک صدق در رفتارها است. باید صادقانه رفتار کنید. ما چند بار "یاحسین" راست گفته ایم؟ چقدر راست نماز خوانده ایم؟ بعضی ها به دروغ می گویند: "ایاک نعبد و ایاک نستعین".

/1102101304

 حجت الاسلام موسویان:

پی نوشت:

1.    

آیه 169 آل عمران

2.    

بحار الأنوار ( الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ( عليهم السلام ) ) : 44 / 382 ، للعلامة الشيخ محمد باقر المجلسي ، المولود بإصفهان سنة : 1037 ، و المتوفى بها سنة : 1110 هجرية ، طبعة مؤسسة الوفاء ، بيروت / لبنان ، سنة : 1414 هجرية .