اعجاز هندسه کلمات در قرآن بیمانند است
موضوعاتی که قرآن طرح کرده سراسر معنوی است و در عین حال در حد اعلای زیبایی؛ هندسه کلمات در قرآن بینظیر است، نه کسی توانسته یک کلمه قرآن را پس و پیش کند بدون آنکه به زیباییهای آن لطمه وارد سازد و نه کسی توانسته مانند آن را بیاورد.
وارث :قرآن کریم نزد مسلمانان بزرگترین معجزه حضرت محمد(ص)، پیامبر مکرم اسلام است و دانشمندان از جنبههای مختلف، آن را مورد بررسی قرار دادهاند؛ پیامبر اعظم(ص) در فرازی زیبا به اعجاز این کتاب الهی اشاره میکنند: «عجایب و شگفتیهای قرآن پایانناپذیر است و قرآن ظاهرش خوشایند و باطنش عمیق است، عجائبش را نمیتوان شمرد و غرائبش هرگز کهنه نشود، مؤمن هرگاه قرآن بخواند، بوی عطر مانندی از دهانش خارج شود».
هندسه کلمات در قرآن بینظیر است
موضوعاتی که قرآن طرح کرده سراسر معنوی است، توحید، معاد، نبوت، اخلاق، احکام، موعظه، قصص و ... و در عین حال در حد اعلای زیبایی؛ هندسه کلمات در قرآن بینظیر است، نه کسی توانسته یک کلمه قرآن را پس و پیش کند بدون آنکه به زیباییهای آن لطمه وارد سازد و نه کسی توانسته مانند آن را بیاورد.
در این میان، بلاغت و اعجاز عددی، تواتر حروفی و نظم ریاضی در قرآن از جمله جنبههای مورد توجه از قرون گذشته بوده است، پس برای بررسی موشکافانهتر این ویژگی قرآن مجید طی گفتوگویی با حجتالاسلام سیدمحمدرضا فاضلهاشمی، رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به روشن شدن ابعاد آن میپردازیم.
حجتالاسلام سیدمحمدرضا فاضلهاشمی، رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در خصوص اشارات تاریخی این موضوع در گفتوگو با خبرنگار ایکنا عنوان کرد: گرچه تلاش برای کشف روابط ریاضی و عددی در قرآن توسط «سیوطی» مورد اشاره قرار گرفته است اما «عبدالرزاق نوفل» اولین کسی بود که لفظ اعجاز را در مورد روابط ریاضی به کار برد و نظریات «رشاد خلیفه» نیز در مورد روابط ریاضی عدد 19 در قرآن از جمله نظریات مشهور در این زمینه به شمار میروند.
رمزگشایی از اعداد قرآنی
وی با رمزگشایی از سه عدد قرآنی ابراز کرد: کلمات و حروف قرآن با اعداد 17، 19 و 66 رابطه داشته و میتوان گفت که 17 عددی است که با حمد، سجده و نیایش رابطه دارد و عدد 66 با الله و اثبات وحدانیت او همراه است اما عدد 19 با تمام این حروف و کلمات رابطه مستقیمی دارد و بیجهت نیست که خداوند در آیه 30 سوره مدثر میفرماید: «عَلَیْهَا تِسْعَةَ عَشَرَ، [و] بر آن[دوزخ] نوزده[نگهبان] است».
رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان اینکه یک مؤلف هر قدر هم که توانا باشد، هرگز نمیتواند در ذهن خود حروف و اعدادی به اندازه معین بگیرد، افزود: سپس از آنها مقالات و یا کتابی بنویسد که همچون قرآن حتی شمارهها، حروف و کلمات آن نیز به اندازه و شمرده شده در آید مثلاً حروف مقطعه الم به ترتیب الف بعد لام و سپس میم از دیگر حروف در سورههای مربوطه بیشتر باشد.
وی اظهار کرد: از طرف دیگر تعداد حروف مقطعه 14 حرف است، یعنی درست نصف تعداد حروف الفبای عربی، اگر مشاهده کردیم انسانی در مدت 23 سال با آن همه گرفتاری، سخنانی آورده که نه تنها مضامین آنها حساب شده و از نظر لفظ، معنی و محتوا در عالیترین صورت ممکن بود، بلکه از نسبت ریاضی و عددی حروف چنان دقیق و حساب شده بود که نسبت هر یک از حروف الفبا در هر یک از سخنان او یک نسبت دقیق ریاضی دارد، آیا نمیفهمیم که کلام او از علم بیپایان پروردگار سرچشمه گرفته است.
نظم حروف و کلمات آیات در کنار نظم عددی
حجتالاسلام فاضلهاشمی علاوه بر تشریح معجزه نظم عددی در آیات قرآنی، در رابطه با نظم حروف و کلمات آیات نیز بیان کرد: کاتبان وحی با ذوق و عشق وافر به علت کتابت مستمر آیات قرآنی و بر اثر احاطه بر کلمات و حروف قرآنی، این اعجاز مستقل قرآن را کشف کرده، تکرار و تناوب رعایت نظم در حروف آیات را در کتابت کلام وحی آشکار ساخته و اعجاز قرآن معرفی کردهاند.
وی با اشاره به اینکه همواره قرآن کریم از آغاز کتابت تا قرن حاضر صحنه خلق آثار هنری بوده است، اظهار کرد: این ویژگیها اعم از نظم حروف، کلمات و آرایههای هنری موجود در اوراق، صفحات و جلدها را بیش از هر کتابخانه در گنجینه قرآنهای خطی آستان قدس رضوی مشاهده میکنیم.
زیبایی ساختمان قرآن تغییر ناپذیر است
تساوی عددی، هماهنگی رقمی و تناسب در آیات قرآن، موضوعی است که قدرت بشری از دریافت دقیق آن ناتوان بوده و از توضیح کامل و بیان آن در میماند؛ قرآن از جهت اعجاز عددی و لفظی همچون ساختمانی زیباست که نه کسی بتواند با جابهجا کردن و تغییر دادن، آن را زیبا کند و نه بتواند بهتر و یا مانند آن را بسازد؛ سبک و اسلوب قرآن نه سابقه دارد و نه لاحقه، یعنی نه قبلاً کسی با این سبک سخن گفته است و نه بعداً کسی با همه دعوتها و مبارزه طلبیهای قرآن توانسته است با آن رقابت کند و یا از آن تقلید کند، تحدی قرآن و مبارزه طلبی او هنوز همچنان مانند کوه پابرجاست و برای همیشه خواهد بود.
/1102101305
هندسه کلمات در قرآن بینظیر است
موضوعاتی که قرآن طرح کرده سراسر معنوی است، توحید، معاد، نبوت، اخلاق، احکام، موعظه، قصص و ... و در عین حال در حد اعلای زیبایی؛ هندسه کلمات در قرآن بینظیر است، نه کسی توانسته یک کلمه قرآن را پس و پیش کند بدون آنکه به زیباییهای آن لطمه وارد سازد و نه کسی توانسته مانند آن را بیاورد.
در این میان، بلاغت و اعجاز عددی، تواتر حروفی و نظم ریاضی در قرآن از جمله جنبههای مورد توجه از قرون گذشته بوده است، پس برای بررسی موشکافانهتر این ویژگی قرآن مجید طی گفتوگویی با حجتالاسلام سیدمحمدرضا فاضلهاشمی، رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به روشن شدن ابعاد آن میپردازیم.
حجتالاسلام سیدمحمدرضا فاضلهاشمی، رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در خصوص اشارات تاریخی این موضوع در گفتوگو با خبرنگار ایکنا عنوان کرد: گرچه تلاش برای کشف روابط ریاضی و عددی در قرآن توسط «سیوطی» مورد اشاره قرار گرفته است اما «عبدالرزاق نوفل» اولین کسی بود که لفظ اعجاز را در مورد روابط ریاضی به کار برد و نظریات «رشاد خلیفه» نیز در مورد روابط ریاضی عدد 19 در قرآن از جمله نظریات مشهور در این زمینه به شمار میروند.
رمزگشایی از اعداد قرآنی
وی با رمزگشایی از سه عدد قرآنی ابراز کرد: کلمات و حروف قرآن با اعداد 17، 19 و 66 رابطه داشته و میتوان گفت که 17 عددی است که با حمد، سجده و نیایش رابطه دارد و عدد 66 با الله و اثبات وحدانیت او همراه است اما عدد 19 با تمام این حروف و کلمات رابطه مستقیمی دارد و بیجهت نیست که خداوند در آیه 30 سوره مدثر میفرماید: «عَلَیْهَا تِسْعَةَ عَشَرَ، [و] بر آن[دوزخ] نوزده[نگهبان] است».
رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان اینکه یک مؤلف هر قدر هم که توانا باشد، هرگز نمیتواند در ذهن خود حروف و اعدادی به اندازه معین بگیرد، افزود: سپس از آنها مقالات و یا کتابی بنویسد که همچون قرآن حتی شمارهها، حروف و کلمات آن نیز به اندازه و شمرده شده در آید مثلاً حروف مقطعه الم به ترتیب الف بعد لام و سپس میم از دیگر حروف در سورههای مربوطه بیشتر باشد.
وی اظهار کرد: از طرف دیگر تعداد حروف مقطعه 14 حرف است، یعنی درست نصف تعداد حروف الفبای عربی، اگر مشاهده کردیم انسانی در مدت 23 سال با آن همه گرفتاری، سخنانی آورده که نه تنها مضامین آنها حساب شده و از نظر لفظ، معنی و محتوا در عالیترین صورت ممکن بود، بلکه از نسبت ریاضی و عددی حروف چنان دقیق و حساب شده بود که نسبت هر یک از حروف الفبا در هر یک از سخنان او یک نسبت دقیق ریاضی دارد، آیا نمیفهمیم که کلام او از علم بیپایان پروردگار سرچشمه گرفته است.
نظم حروف و کلمات آیات در کنار نظم عددی
حجتالاسلام فاضلهاشمی علاوه بر تشریح معجزه نظم عددی در آیات قرآنی، در رابطه با نظم حروف و کلمات آیات نیز بیان کرد: کاتبان وحی با ذوق و عشق وافر به علت کتابت مستمر آیات قرآنی و بر اثر احاطه بر کلمات و حروف قرآنی، این اعجاز مستقل قرآن را کشف کرده، تکرار و تناوب رعایت نظم در حروف آیات را در کتابت کلام وحی آشکار ساخته و اعجاز قرآن معرفی کردهاند.
وی با اشاره به اینکه همواره قرآن کریم از آغاز کتابت تا قرن حاضر صحنه خلق آثار هنری بوده است، اظهار کرد: این ویژگیها اعم از نظم حروف، کلمات و آرایههای هنری موجود در اوراق، صفحات و جلدها را بیش از هر کتابخانه در گنجینه قرآنهای خطی آستان قدس رضوی مشاهده میکنیم.
زیبایی ساختمان قرآن تغییر ناپذیر است
تساوی عددی، هماهنگی رقمی و تناسب در آیات قرآن، موضوعی است که قدرت بشری از دریافت دقیق آن ناتوان بوده و از توضیح کامل و بیان آن در میماند؛ قرآن از جهت اعجاز عددی و لفظی همچون ساختمانی زیباست که نه کسی بتواند با جابهجا کردن و تغییر دادن، آن را زیبا کند و نه بتواند بهتر و یا مانند آن را بسازد؛ سبک و اسلوب قرآن نه سابقه دارد و نه لاحقه، یعنی نه قبلاً کسی با این سبک سخن گفته است و نه بعداً کسی با همه دعوتها و مبارزه طلبیهای قرآن توانسته است با آن رقابت کند و یا از آن تقلید کند، تحدی قرآن و مبارزه طلبی او هنوز همچنان مانند کوه پابرجاست و برای همیشه خواهد بود.
/1102101305