حجت الاسلام بندانی نیشابوری: پیوسته به یاد سیدالشهدا(ع) باشید

کد خبر: 48373
جلسه هفتگی هیئت آل کسا با سخنرانی حجت الاسلام بندانی نیشابوری و مداحی حاج مهدی اقدم نژاد و کربلایی حنیف طاهری برگزار شد.

وارث: جلسه هفتگی هیئت آل کسا با سخنرانی حجت الاسلام بندانی نیشابوری و مداحی حاج مهدی اقدم نژاد و کربلایی حنیف طاهری برگزار شد.

در ادامه خبر متن سخنرانی حجت الاسلام بندانی نیشابوری را می خوانید:

حجت الاسلام بندانی نیشابوری: پیوسته به یاد سیدالشهدا(ع) باشید

فضیلت شهر قم در آیینه روایات

درباره فضیلت شهر قم،مردم قم و اهل قم، روایات و احادیث زیادی داریم. از جمله این حدیث: ان للّه حرماً و هو مکه ألا انَّ لرسول اللّه حرماً و هوالمدینة ألا وان لامیرالمؤمنین علیه السلام حرماً و هو الکوفه الا و انَّ قم الکوفة الضغیرة ألا ان للجنة ثمانیه ابواب ثلاثه منها الى قم تقبض فیها اموأة من ولدى اسمها فاطمه بنت موسى علیها السلام و تدخل بشفاعتها شیعتى الجنة با جمعهم1 .خداوند حرمى دارد که مکه است، پیامبرصلوات الله علیه حرمى دارد و آن مدینه است و حضرت على علیه السلام حرمى دارد و آن کوفه است و قم کوفه کوچک است که از 8 درب بهشت سه درب آن به قم باز مى شود زنى از فرزندان من در قم از دنیا مى رود که اسمش فاطمه دختر موسى علیه السلام است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت مى شوند.

افراد والا مقامی که در قم مدفون هستند

اکثر مشاهیر محدث در قم مدفون هستند. محمدابن یعقوب کلینی، که بیش از 7هزار از 16 هزار حدیث موجود در اصول کافی را، از علی ابن ابراهیم که مدفون در قم است، نقل کرده است. از درب جلوی حرم تا مسجد امام حسن عسگری علیه السلام، بیشتر از 700 محدث دفن است. محمد بن الحسن بن فَرَوخ صفّار صاحب کتاب بصائر الدرّجات فی مقامات و فضائل اهل البیت علیهم السلام زکریا ابن ادریس، زکریا ابن آدم، ابنقولویه، پدر شیخ صدوق و.... در قم مدفون هستند. لذا به برکت چنین اشخاصی است، که در روایات گفته شده، اگر این مردم نبودند، دین زایل میشد، دین متلاشی میشد.

ولادت امام صادق علیه السلام، مصادف با اولین خانه سازی در قم است. ایشان فرمودند: خداوند هوای قم را گرم و آبش را شور قرار داده تا حکام و سلاطین جور آنجا را پایتخت معصیت قرار ندهند.

باید دانست عزتی را که خدا میخواست در قبر و حرم حضرت فاطمه سلام الله علیها قرار دهند، در قبر حضرت معصومه قرار داده اند. چون حضرت فاطمه سلام الله علیها، خودشان می خواستند قبرشان مخفی بماند. برای اینکه شیعیان از ثواب زیارت حضرت زهرا سلام الله علیها، محروم نشوند، زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها را جایگزین آن فرمودند.

ادب بزرگان در زیارت اولیاء الله

آیت الله مرعشی هنگامی که در حرم بودند، عصای خود را به سبب خاکی که زیر آن بود، روی زمین نمی گذاشتند. مرحوم اراکی نقل میکنند، هنگامی که برای نماز صبح به حرم می آمدند، از خانه های مردم عادی صدای گریه و زاری و مناجات می شنیدند. تا 210 سال قبل، کوچه های مردانه و زنانه در قم وجود داشت، خانه ها دو درب داشتند، یکی برای خروج آقایان و دیگری برای خروج بانوان. به احترام نوامیس اهل بیت که در قم دفن هستند. 19 نفر از دختران اهل بیت و نوادگان هارون برادر امام رضا علیه السلام و... در قم دفن هستند. در زیر گنبد حضرت معصومه سلام الله علیها 5 تن از امام زادگان و همراهان این بانو در سفر قم مدفون هستند که میمونه، دختر موسی مبرقع نوه امام جواد علیه السلام، ام محمد دختر موسی مبرقع، قاسم دختر کوکبی از نوادگان امام سجاد علیه السلام ،ام حبیب کنیز ابوعلی نوه امام رضا علیه السلام و ام اسحاق کنیز محمد بن موسی مبرقع از آن جمله آن‌ها هستند. مردها اجازه زیارت حرم حضرت معصومه را نداشتند. از بیرون حرم زیارت می کردند.

شفاعت حضرت معصومه(س)

اگر شفاعت عالم را میخواهید از توسل به بی بی، حضرت معصومه سلام الله غافل نشوید. قال محمد بن علیِ الجواد : " من زارها عارف بحقه وجب له الجنة "عارف بحقه، کسی نیست که فقط حرم اهل بیت و ائمه را زیارت کند. بلکه کسی است که ایمان به ولایت امیرالمومنین علیه السلام و فرزندان ایشان داشته باشد. معنای عارف بحقه این است. دختران حضرت موسی بن جعفر مخصوصاً فاطمه معصومه سلام اللله علیها از نظر کمال علمی و معنوی در حد بالایی قرار داشتند و کسی همسنگ و همسر آنها پیدا نمی شد و یکی از اموری که در تزویج دختر مورد توجه قرار می گیرد، هم کفو بودن است. لذا وقتی ازدواج نکردن حضرت معصومه سلام الله علیها، را از امام رضا علیه السلام پرسیدند، فرمود چون کسی هم کفو ایشان وجود ندارد.

لذا ادب و معرفت در زیارت بسیار اهمیت دارد. در زیارت امام حسین علیه السلام، بهتر است خنده زیاد نکنید. در کربلا کودکان خود را نبوسید، لباس نو نپوشید، تمیز و آراسته باشد. بعض زنان عرب در حرم به بچه های خود شیر نمی دادند، از حضرت رباب خجالت می کشیدند. سعی کنید آداب زیارت را رعایت کنید. برای اینکه توفیقات نصیبتان شود، با ادب و احترام زیارت کنید. یک مسیحی می گفت، حضرت عیسی ازدواج نکرد و بچه نداشت. اما پیامبر اسلام صاحب نسل است و شیعیان هرجا نوه یا نوادگان ایشان را می یابند بسیار اورا تکریم و احترام میکنند. پس واجب است در حفظ وتعظیم این شعائر کوشش کنیم این نعمتی است که به مسلمانان داده شده، توفیق این زیارت و نعمت را از دست ندهید. عالم جلیل القدری میفرمود، تا 30 سال بی وضو به گنبد حضرت معصومه سلام الله علیها، نظر نکرد. در قدیم مردم بدون وضو به روضه نمی رفتند. در مفاتیح آداب خاص زیارت آمده است. سعی کنیم آنهارا انجام دهیم. تلاش کنیم نعمت اشک و گریه کردن از ما سلب نشود. با گناه و غیبت و شنیدن موسیقی های لهو ولعب گوش باطنی ما سنگین خواهد شد. اگر گناه و معصیت انجام دهیم روح و گوش ما سنگین خواهد شد. در روایات داریم اگر دوست داران ما، آنچه دستور داده ایم را رعایت کنند، آمد و شد ملائک را میبینند و ذکر آنها را می شنوند.

همیشه به یاد امام حسین علیه السلام باشید

سعی کنید، در همه جا به یاد امام حسین علیه السلام باشید. نه فقط در روضه ها و هیئات. گاهی فقط فصلی به یاد حضرت هستیم، در محرم و صفر. گاهی فقط مکانی به یاد ایشان هستیم، در کربلا یا در روضه و هیات. همیشه به یاد سیدالشهدا باشید، هر گاه آب مینوشید سلام بر ایشان بگویید.

 تبلیغ برای امام حسین

 تبلیغ خدا برای امام حسین علیه السلام، قرار داده، که احدی نمی تواند به آن آسیب بزند. اینکه نام مبارکشان را کنارآب قرار داده، فلذا برای یاد کردن امام حسین حتما نباید در روضه باشید. همینکه آب مینوشید ایشان را یاد کنید. در همه جا میشود به یاد حضرت بود، در قطار و کشتی.

دومین تبلیغ موسوعه ای است که از کربلا , در منازل شیعیان فرستاده، در آن ایثار، شهامت، شهادت، توحید، قرآن و... که در همه جا هست. در تربت، سواد خواندن هم نمیخواهد. تمام آنچه پیرامون اباعبدالله است خدا در این کتابچه آورده, خدا خواسته در بهترین زمان، یعنی موقع نماز، یاد سیدالشهدا باشید. در روايتي از حضرت صادق علیه السلام آمده است : «طين قبر الحسين (ع) شفاء من كل داء؛ خاك و تربت قبر حسين علیه السلام از هر دردي شفا است

روزگاری است که می گوییم صلی الله علیک یا اباعبدالله، این ربطی به دهه گرفتن و... ندارد. ورود و ظهور امام زمان عجل الله تعالی با روضه است: . اَلا يا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِي الحُسَين قَتَلُوهُ عَطشاناً. روی پرچم حضرت نوشته یالثارات الحسین.

امام صادق علیه السلام از پیامبر اکرم صلوات الله علیه روایت می نماید که روز قیامت گنبد نورانی برای فاطمه سلام الله علیها بنا می کنند و امام حسین علیه السلام وارد می شود در حالی که سر در بدن ندارد همین که نظر فاطمه سلام الله علیها به او می افتد آن چنان ناله ای سر می دهد که هیچ فرشته مقرب و هیچ پیامبر مرسلی و بنده مؤمنی نمی ماند الاّ این که بر او گریه می کنند.2 روضه هیچ گاه تمام نمی شود. لذا فقط در هیات و حرم به یاد حضرت نباشید.

حجت الاسلام بندانی نیشابوری: پیوسته به یاد سیدالشهدا(ع) باشید.



پی نوشت:

1- کامل الزيارات، ص 536، ح 826/ بحارالانوار، ج 102، ص 265/ ثواب الاعمال، ص 124/ عيون اخبار الرضا، ج 2، ص 267

2- شیخ صدوق، محمد بن بابویه، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ارمغان طوبی، چاپ اول، 1382ش، ص496.