مقصود از «نفس زکیه» که قبل از ظهور کشته خواهد شد کیست؟
از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که فرمود: «لیس بین قیام قآئم آل محمّد و بین قتل النفس الزکیّة إلّا خمسة عشر لیلة» (کمالالدین، ص ۶۴۹)
«بین قیام قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و کشته شدن نفس زکیه بیش از پانزده شبانه روز فاصله نیست.»
شیخ مفید میگوید: «از جمله علایم ظهور، کشته شدن نفس زکیه در پشت کوفه با هفتاد نفر از صالحین است.» (ارشاد، ج ۲، ص ۳۶۸)
از برخی روایات، وجود نفس زکیه دیگری نیز استفاده میشود که مأمور تبلیغ از طرف امام زمان (عج) است که بین رکن و مقام به شهادت خواهد رسید. (بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۳۰۷)
برخی ممکن است گمان کنند که نفس زکیه که در این روایات به شهادت آن اشاره شده همان محمد بن عبداللَّه بن حسن بن علی بن ابیطالب است که در زمان منصور عباسی قیام کرد تا حق اهل بیت (علیهم السلام) را از ظالمان بستاند، ولی شواهد و قرائن موجود برخلاف این احتمال را دلالت دارد:
۱ - در برخی روایات اشاره به کشته شدن نفس زکیه بین رکن و مقام دارد، که محمّد بن عبداللَّه بن الحسن در آن نقطه به شهادت نرسیده است.
۲ - مطابق برخی روایات بین ظهور حضرت و کشته شدن نفس زکیه پانزده شب فاصله است.
۳ - کشته شدن محمد بن عبداللَّه بن الحسن قبل از ولادت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بوده است و لذا نمیتوان آن را از علایم ظهور دانست.
۴ - محمد بن عبداللَّه نیّت خالص از عملکرد خود نداشته است، و لذا بنابر نقل «مقاتل الطالبیین» ادعای مهدویت نمود و پدرش نیز او را بعد از زوال دولت بنیامیه و قبل از تأسیس دولت بنیعباس، به عنوان مهدی معرفی کرد. (مقاتل الطالبیین، ص ۱۷۱)
۵ - در روایتی از امام صادق (علیه السلام) میخوانیم که فرمود: «بعد از کشته شدن نفس زکیه صاحب امر ظهور خواهد کرد.» که در بعدیّت نزدیک ظهور دارد. (کافی، ج ۸، ص ۲۲۵)
- کتاب موعودشناسی و پاسخ به شبهات؛ علی اصغر رضوانی
/1102101305