حجت الاسلام علی پناه: دعا کنید شهید شویم

کد خبر: 49606
عزاداری ایام فاطمیه با سخنرانی شیخ میثم علی پناه و مداحی حاج حیدر خمسه، حاج حسین یعقوبیان و کربلایی عبدالحسین فراهانی در هیئت احباب الرباب سلام الله علیها برگزار شد.

وارث: عزاداری ایام فاطمیه با سخنرانی شیخ میثم علی پناه و مداحی حاج حیدر خمسه، حاج حسین یعقوبیان و کربلایی عبدالحسین فراهانی در هیئت احباب الرباب سلام الله علیها برگزار شد.


در ادامه خبر متن سخنان حجت الاسلام علی پناه سخنان را می خوانید:


حجت الاسلام علی پناه: زدودن غم از دل، پاک شدن گناهان با زیارت امام رضا (ع) حاصل میشود.

خطابهای روز قیامت

بر طبق روایات در روز قیامت سه گروه مورد عنایت و لطف خداوند هستند، تا جایی که خدا این سه گروه را به طور مجزا و ویژه مورد خطاب قرار میدهد. خطابهای عمومی هم مثل یا اهل المعشر، یا معاشر الناس و خطاب های از این دست داده می شوند. ولی این سه گروه ویژه و جداگانه مورد خطاب قرار می گیرند و خدا این سه گروه را مورد احترام خودش قرار می دهد. اولین خطاب روز قیامت این الرجبیون است. یعنی کسانی که فرصت ماه رجب را مغتنم می شمردند کجایند؟ کسانی که از برکات ماه رجب خوب استفاده کردند و به این واسطه توشه ای مناسب برای قبر و قیامت خودشان تدارک دیدند.

پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «إِنَّ لِرَبِّکُم فِي أَيَّامَ دَهرِکُم نَفَحَاتٍ أَلا فَتَعَرَّضُوا لَهَا و لا تَعرِضُوا عَنهَا»1اگر به فحوای کلام نورانی ایشان توجه داشته باشیم وضع زندگی مان عوض می شود. ایشان فرمودند: مردم بدانید هر از گاهی در زندگی شما از جانب خدا نفحاتی می وزد یا به تعبیر دیگر خداوند فرصت های ارزشمندی را هر از گاهی در اختیارتان می گذارد، این فرصت ها همیشه هم در دسترس و اختیارتان نیست. پس تا می توانید از این نفحات و فرصت های طلایی استفاده کنید که دیگر تکرار و تجدید نمی شود. که اگر فرصت سوزی کردید، دیگر این فرصتها تجدید و تکرار نمی شود.

خدا بر علو درجات همه ی شهدای عزیزمان خصوصا شهید مهدی باکری فرمانده دلاور لشگر 31 عاشورا بیافزاید. یکی از نیروهای تحت الامر ایشان خاطره ی جالبی نقل میکرد.ایشان در شب عملیات خیبر میفرمود: امشب باب شهادت بر روی بعضی باز می شود. دعا کنید ما هم شهید شویم. چون ما حریف مین، تانک و دشمن میشویم. اما اگر بمانیم معلوم نیست حریف نفسمان بشویم. دعا کنید شهید و عاقبت به خیر بشویم.

یکی از این نفحاتی که پیش آمد همین هشت سال دفاع مقدس بود، که خیلی ها از این فرصت به خوبی استفاده کردند و خوب اوج گرفتند. به مقاماتی رسیدند که یک عارف دلسوخته مثل شهید محراب آیت الله دستغیب فرمودند که حاضرم کل عباداتم را بدهم فقط یک قنوت نماز شب بچه های رزمنده را داشته باشم. هفت شهر عشق را عطار گشت، اما من هنوز راه را شروع هم نکرده ام.

جوانی، یکی از نفحاتی که باید مغتنم شمرد

یکی دیگر از نفحات عمر همین دورۀ جوانی من و شما است. پیامبر اکرم صل الله علیه و آله می فرمایند: تا می توانید از این جوانی تان استفاده بکنید. خدا می داند که مقطع جوانی از تمامی مقاطع عمر پر بها تر و پرارزش تر است. هرکس در این عالم به درجات علمی و عملی نائل آمد، از برکت مقدمه چینی در فصل جوانی بوده. در سن کهولت و پیری خبری نیست. سن 40 سالگی سن رسیدن به کمال است. اگر تا 40 سالگی بارت را بستی و به مقصد رسیدی هنر کردی. نوعا بعد از 40 سالگی اتفاقی نمی افتد.

مرحوم علامه جعفری می فرمود: آخرین موعظه ای که از استاد بزرگوارم آشیخ طالقانی شنیدم که به هرکجا که رسیدم از برکت همین موعظه بود، تا رسد دستت به خود، شو كارگر * چون فتي از كار، خواهي زد به سر

من و شما همیشه جوان نخواهیم ماند. روزی میرسد حسرت دو رکعت نماز ایستاده خواندن در دلمان می ماند. قرآن کریم میفرماید: وَمَنْ نُعَمِّرْهُ نُنَكِّسْهُ فِي الْخَلْقِ أَفَلَا يَعْقِلُونَ.2 حضرت امیرالمومنین می فرماید انسان تا جوان است قدر جوانیش را نمیدانید، بعد که پا به سن میگذارد تازه متوجه از دست رفتن نعمت می شود. خوشا به حال کسانی که مقدمات رسیدن به کمال را در جوانی فراهم میکنند. کنونت که چشم است اشکي ببار * زبان در دهان است عذري بيار * نه پيوسته باشد روان در بدن * نه همواره گردد زبان در دهن

یکی از نفحات و فرصتهای نابی که خدا گهگاهی در اختیارمان میگذارد، توفیق حضورمان در همین محافل است. انقدر ایامهای فاطمیه بیاید ولی ما نباشیم و از دنیا رفته باشیم. روزی میرسد که من و شما به یک "یا زهرا" گفتن حسرت میبریم. دلمان میخواهد بگوییم اما دهانمان پر از خاک گور شده است. پس الان که هستی از این لحظات بهره برداری کن.

مرحوم آیت الله بروجردی یکی از مراجع بزرگ و کم نظیر عالم تشیع بوده است. به تعبیر یکی از علمای تهران حسنات یک روز عمر ایشان، ضامن بهشتی شدن همه ی ماست. همان عالم میفرمود برکتی که در عمر آیت الله بروجردی بوده، در عمر خیلی از انبیا هم نبوده. چون فرصت و عرصه ای برای تبلیغ و دعوت به یکتاپرستی ندیدند. قوم ناسپاس بنی اسرائیل در یک روز 100 پیامبر را ذبح کردند. تا 600 سال خدا آنها را تنبیه کرد و پیامبری برایشان نیامد. اما در زمان زعامت و مرجعین این مرجع عظیم الشان، قدرت و موقعیت ممتازی در اختیارش قرار گرفت، که این موقعیت بعد از ایشان تکرار نشد. ایشان هم از فرصت بهترین استفاده را کردند. روزی ایشان این بیت را زیر لب زمزمه میکردند و اشک میرختند. بر لب جوی بشین و گذر عمر ببین.

در قیامت کسانی مورد خطاب این الرجبیون قرار میگیرند، که از نفحاتی مانند ماه رجب به خوبی بهره برداری کرده اند.

خطاب "این الرضویون"

خطاب دوم "این الرضویون" است. کجا هستند امام رضائی ها؟ کجا هستند کسانی که از هر فرصت پیش آمده ای استفاده می کردند و به پابوسی امام رضا علیه السلام می رفتند؟کجا هستند کسانی که در تمام عمر متولی به ولایت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام بودند؟

چرا در قیامت می گویند أین الرضوییون؟ چرا نمی گویند "این العلویون"، یا "این الحسینیون"؟ چون تولی به ولایت علی ابن موسی الرضا، نشانه ی صحیح العقیده بودن آن است. فکر نکنید هر کس عنوان شیعه را یدک بکشد، صحیح العقیده است. چون در بین شیعیان هم 3 امامی و زیدیه، اسماعیلیه، واقفیه و... سراغ داریم.

چون ما تا شیعۀ هفت امامی هم داریم، که یک طریقۀ باطل است. اما شیعۀ هشت امامی نداریم یعنی هرکس ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام را قبول دارد و به زیارت او می رود حتما شیعۀ اثنی عشری است. حتما به هر دوازده وصی پیغمبر صل الله علیه و آله والسلم معتقد است.. و هر 12 امام را امام واجب الطاعه می داند. امام حسین علیه السلام یکی یکدانه خداوند است. درباره زیارت ایشان عقل حیران می شود. اینها به کنار حضرت جواد علیه السلام می فرمایند: زیارت پدرم علی بن موسی الرضا افضل زیارات است. یعنی از کربلا بالاتر است. عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع بِشَطِّ الْفُرَاتِ کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فَوْقَ عَرْشِهِ3 امام رضا علیه السلام فرمودند: هر کس اباعبدلله علیه السلام را کنار شط فرات زیارت کند، مانند کسی است که خداوند را در بالای عرش زیارت کرده است. در بعضی روایات فی عرشه نقل شده است.

ثواب زیارت امام رضا (ع)

همه ی روایاتی که در باب ثواب زیارت امام حسین علیه السلام وارد شده صحیح است. در کتاب کامل الزیارات که سند شیعه است، روایاتی در فضل زیارت ابی عبدالله نقل شده که محیرالعقول است، چون مرحوم قولویه سعی کرده روایات مرسل را بیاورد از نقل روایات ضعیف پرهیز کرده. اما در زیارت علی ابن موسی الرضا چه قیامتی است که حضرت امام جواد علیه السلام فرمودند زیارت پدرم افضل از زیارت امام حسین علیه السلام است. یعنی زیارت امام رضا (ع) از زیارت امام حسین(ع) در کربلا هم بالاتر است.

پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «ستدفن بضعة مني بأرض خراسان»پاره تن مرا در خراسان دفن می کنند. آقا دو نفر را پاره تنشان معرفی می کنند. یکی حضرت صدیقه سلام الله علیها و دیگری حضرت رضا علیه السلام است.

دو نکته در این روایت وجود دارد. پیامبر در این روایت از کلمه ی فارسی "خراسان" استفاده میکند. "خور" مخفف خورشید است. "خراسان" یعنی سرزمینی که خورشید بر آن می تابد. چون امام رضا خورشید ولایت است. شمس الشموس است خراسان خراسان شده است.

دومین نکته، پیامبر امام رضا را با لفظ پاره تن معرفی میکند. پیامبر دو نفر را با لفظ پاره تن خطاب کرده اند. یک حضرت زهرا (س) و امام رضا (ع). پیامبر فرمودند: "فاطمة بضعة مني وأنا منها فمن آذاها فقد آذاني" فاطمه پاره تن من است هر کس او را اذیت کند، مرا آزرده است و هرکه مرا بیازارد، گویی خدا را آزرده است. این جمله را پیامبر مکررا فرمود. تا کسی بعد از ایشان کسی اورا اذیت نکن. خوب است که سفارش کرد، اگر سفارش نمیکرد معلوم نبود امتش با حضرت چه میکردند.

زدودن غم از دل، پاک شدن گناهان با زیارت امام رضا (ع) حاصل میشود.

دو اثر اختصاصی برای زیارت امام رضا (ع) ذکر شده است. قال رسول الله صلى الله عليه و آله :ستد فمن بضعة منى بخراسان مازارها مكروب الا نفس الله كربته و لا مذنب الا غفر الله ذنوبه . رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: بزودى پاره اى از تن من در خراسان دفن مى شود، هيچ غمگينى او را زيارت نمى كند مگر اينكه خدا غم از دلش بزدايد و هيچ زائر گنهكارى مگر اينكه خداى تعالى گناهانش را بيامرزد. نقطه ی مقابلش زیارت کربلاست. که گویی تمام غمهای عالم به قلبت وارد می شود.

دومین اثر این است که هیچ گناهکاری نیست که به پابوس امام رضا علیه السلام مشرف شود و خدا به احترام امام رضا علیه السلام تمام گناهان او را نبخشد. مرحوم آیت الله نخودکی می فرمود: هر کس در طول عمرش یک بار مشرف به زیارت امام رضا علیه السلام بشود، روز قیامت با چهره ی سگ و خوک وارد نمی شود، انسان وارد می شود.

نومیدی و درگاه تو بی سابقه باشد * هر کار ز تو آید و این کار نیاید * دیدم همه جا بر در و دیوار حریمت * جایی ننوشته است گنهکار نیاید

خطاب "أین الفاطمیون"

سومین خطاب "أین الفاطمیون" است. یعنی کجا هستند بچه های زهرا... مریدان فاطمه کجا هستند؟ فردای قیامت چه کسانی مورد این خطاب قرار می گیرند؟ حضرت زهرا (س) در دنیا ناشناخته زندگی کرد و فوت شد. اما در قیامت فاطمه زهرا جلوه گری میکند. روز قیامت، روز از غربت در آمدن حضرت زهراست. امام باقر علیه السلام فرمود: از دو بطن عرش خطاب میرسد: ای اهل محشر سرها را پایین بگیرید، چشمهایتان را ببندید، ناموس خدا، حضرت زهرا(س) می خواهند عبور کنند. در قیامت محرم و نامحرم وجود ندارد، محرم و نامحرم

چون خداوند اراده کرده، که حضرت زهرا(س) که نور خدا را در چهره دارد، جلوه گری میکند و همه از نور آن کور خواهند شد. هیچ چشمی یارای دیدن آن نور را ندارند. به سرعت برق رد می شود. به درب بهشت میرسد ولی وارد نمی شود. و می فرماید: معبود من و سید من ... ذریه من و شیعیان من و شیعیان ذریه‏ام و دوستانم و دوستان ذریه‏ام را دریاب! پس ناگاه از طرف خداوند جل جلاله ندا رسد: کجایند ذریه فاطمه و شیعیان و دوستان او و دوستان ذرارى او؟ و آنان در میان فرشتگان رحمت پیش می‌آیند و فاطمه سلام‌الله‌علیها رهبر آن‌ها گردد تا آن‌ها را وارد بهشت کند

کسانی که اصطلاحاً با حضرت زهرا سنخیت دارند. آنچه که موجب می شود در روز قیامت یک عده مورد خطاب أین الفاطمیون قرار بگیرند و تحت لوای حضرت زهرا سلام الله علیها مشهور بشوند سنخیت این جماعت با حضرت زهرا سلام الله علیها است.

حجت الاسلام علی پناه: زدودن غم از دل، پاک شدن گناهان با زیارت امام رضا (ع) حاصل میشود.

پی نوشت:

1- بحار الانوار، ج68، ص221؛ منهاج البراعة(للخوئی)، ج19، ص320

2- سوره یس آیه 68

3- تهذیب‏ الأحکام ج : 6 ص : 46.