حاج علی قربانی: حضرت زهرا(س) ظرف تنزل قرآن و معصومین(ع) هستند + گزارش تصویری

کد خبر: 49663
ایام فاطمیه اول با سخنرانی حاج علی قربانی و مداحی حاج سید محمد جوادی، امیرحسین حیدری، صمد توپچیانی و محمدحسین مطلبی در هیئت خیمه گاه سیدالشهدا علیه السلام برگزار شد

وارث: ایام فاطمیه اول با سخنرانی حاج علی قربانی و مداحی حاج سید محمد جوادی، امیرحسین حیدری، صمد توپچیانی و محمدحسین مطلبی در هیئت خیمه گاه سیدالشهدا علیه السلام برگزار شد.
در ادامه خبر متن سخنان حاج علی قربانی را می خوانید:


حاج علی قربانی:

یک فرازی در زیارت جامعه کبیره داریم که از فرازهای مهم جامعه کبیره است. سه فراز از این زیارت مهم ترین است و پشت سر هم آمده است. در فراز اول به وحدانیت خدای متعال شهادت می دهیم. در فراز دوم به نبوت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شهادت می دهیم و در فراز سوم شهادت به صفاتی برای معصومین علیهم السلام می دهیم. «وَ أشْهَدُ أنَّ مُحَمَّدا عَبْدُهُ الْمُنْتَجَبُ وَ رَسُولُهُ الْمُرْتَضى ، أرْسَلَهُ بِالْهُدى وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون


اینجا عرض می کنیم منِ زائر، به این شهادت می دهم که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله رسول منتجب خدا است. او را با هدی و دین حق فرستاده است برای اینکه مسیر توحید را برای همه خلائق باز کند. اولا زیارت جامعه کبیره زیارتی است که هر کلمه اش نیاز به صحبت دارد. یکی از نکاتش این است که شهادت می دهیم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله عبد منتجب خدا است. منتجب از ماده نجب است. عرب به جایی می گوید که پوست درخت را می کند ولی مغز آن باقی می ماند. عرب به پوست کندن درخت نجب می گوید. منتجب یعنی پوست کنده شده و به مغز رسیده. عبد منتجب یعنی عبدی که همه اش مغز است و هیچ حجابی بین او و خدا نیست.


روایت در اصول کافی است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: من توحید را بی واسطه از خود خدا گرفته ام و در ادامه می فرماید: این توحید را بر انبیاء عرضه کردم و وقتی به واسطه من گرفتند به امت هایشان فرستاده شدند. خود پیامبر صلی الله علیه و اله بی واسطه توحید را از خدا گرفته است. همه انبیاء معراج رفته اند. جناب ابراهیم علیه السلام معراجش تا آسمان چهارم بوده است. اما پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به آسمان هفتم که رسید به سدرة المنتهی تعبیر می کنند. آنجا جبرئیل گفت: یا رسول الله از اینجا بالاتر کار من نیست. اگر من به اندازه بند انگشت بالاتر بیایم می سوزم. جبرئیل گفت: اینجا پای هیچ بنی بشری نرسیده است. هیچ کسی از اینجا بالاتر نرفته است و اینجا محل خلوت شما با خود خدا است.


پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله وقتی در آن نشئه قرار گرفت می فرماید: خدا خودش را بی حجاب به پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله عرضه کرد و توحید را بی واسطه از خدا گرفت. اگر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام و قرآن به زمین نزول نمی کردند هیچ کسی خدا را نمی شناخت. می فرمایند: به واسطه ما خدا معرفی شد.


در آن مرحله خدا به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: حالا که توحید را از من گرفتی وقتش است که پایین بروی و دست همه موجودات را بگیری و به سمت من بیاوری. راه را باز کنی که این ها هم بتوانند به سمت من بیایند.


در زیارت جامعه کبیره می خوانیم: «فَجَعَلَكُمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقينَ» خدا شما را در آن حدقه عرش قرار داد. در ادامه می گوییم خدا بر سر ما منت گذاشت و شما را تنزل داد و بین ما فرستاد. حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها اصلا جایش در این دنیا نیست. خداوند به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دو چیز برای هدایت و فتح باب توحید عنایت کرده است: "ارسله بالهدی و دین الحق" هدی منظور قرآن است و دین حق هم ائمه معصومین علیهم السلام هستند. همه انبیاء اولوالعزم کتاب داشتند اما کتاب های آنها کجا و قرآن کجا؟ همه کتاب های آنها را که جمع کنی یک برگ از قرآن نمی شود. آنها هم اوصیاء و صلحایی داشتند. اما اگر همه آنها را جمع کنی یک تار موی حضرت علی علیه السلام نمی شود. خداوند بر سر ما منت گذاشت و این ها را تنزل داد.


در روایت دارد که قرآن هزار حجاب را رد کرده است تا به این دنیا آمده است. ائمه معصومین علیهم السلام هم همین طور هستند. اصلا جایشان در اینجا نبوده است. فقط برای هدایت و دستگیری و شفاعت ما به این عالم آمده اند. این همان چیزی است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هم وقتی می خواستند از دنیا بروند بدان اشاره کردند: «إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً» بعضی ها فکر می کردند وقتی پیامبر صلی الله علیه و آله از دنیا بروند این دو نعمت هم از بین می رود و مسیر هدایت بسته می شود. به پیامبر صلی الله علیه و آله می گفتند: ابتر است. منافقین دنبال این بودند که وقتی پیامبر از دنیا برود این بساطی که پهن کرده اند جمع می شود. موفق هم نشدند. خداوند به پیامبر صلی الله علیه و آله بشارت داد.


یک روایتی در اصول کافی است که پیامبر صلی الله علیه و آله شب خواب دید که بنی امیه از منبرش دارند بالا می روند و مردم را به سمت قهقرا می برند. این مسیر توحیدی که ایشان باز کرده اند را دو مرتبه به آن مسیر دنیا پرستی و دنیا خواهی بر می گردانند. پیامبر صلی الله علیه و آله خیلی ناراحت شد. جبرئیل علیه السلام نازل شد و پرسید: برای چه ناراحت هستید؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: همچین خوابی دیده ام. گفت: من مطلع نیستم این چه بوده است. رفت و برگشت و این خبر را برای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آورد. با دو چیز غصه ی پیامبر صلی الله علیه و آله را از بین برد.


چند آیه از سوره شعرا و سوره قدر را بر پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله خواند. فرمود: «انا انزلناه فی لیلة القدر و ما ادراک ما لیلة القدر لیلة القدر خیر من الف شهر» آن لیله قدر بهتر از هزار ماه است. خدا در مسیر امتحاناتی که در این عالم می گیرد دست ابلیس را خیلی باز گذاشته است. پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله توحید را بی واسطه از خود خدا گرفته است و ماموریت گرفته که مردم را به سوی خدا بیاورد و فتح باب توحید کند. پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله دو سرمایه خدا به او داد و گفت: برو مردم را هدایت کن و بیا. "کتاب الله و عترتی" قرآن و عترتش وسیله برای فتح باب توحید هستند.


ما متاسفانه با قرآن زیاد مأنوس نیستیم. حقیقت وجودی قرآن با حقیقت وجودی ائمه معصومین علیهم السلام یک حقیقت است. نتیجه اش این می شود که اگر کسی میلی به نزدیک شدن به قرآن ندارد با امام حسین علیه السلام هم ارتباط ندارد. آنهایی هم که با امام حسین علیه السلام انس نداشتند و با قرآن انس داشتند یک جای کارشان می لنگد. خود خدا در کتابش تجلی کرده است. قرآن می فرماید: مومنین این طور هستند که وقتی آیات قرآن برایشان خوانده می شود لذت می برند. دوست دارند نفس های عمیق بکشند. قلب هایشان جلا پیدا می کند و لذت می برند. قرآن فقط برای ماه رمضان نیست و امام حسین علیه السلام هم فقط برای محرم نیست.


درباره اهل بیت علیهم السلام الحمدلله شما موفق هستید. حضرت زهرا سلام الله علیها این محبت را در دل های شما قرار داده است. تنزل قرآن در شب قدر است. می فرماید: ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم. در مورد دو چیز مهم دارد صحبت می کند: شب قدر و قرآن. در ادامه می خواهد سراغ یکی از آنها برود و آن چیزی که مهم تر است را اول می گوید. در مورد شب قدر صحبت می کند. به پیامبر صلی الله علیه و آله که بدون واسطه توحید را گرفته است می فرماید: تو چه می دانی شب قدر چیست؟


ظرف تنزل قرآن و ائمه معصومین علیهم السلام، حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها است. یعنی اگر امام حسین علیه السلام به این عالم می خواهد بیاید و تنزل پیدا کند ظرف تنزلش حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها است.


حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها زیارت نامه زیاد ندارد. در کتاب کامل الزیارت ابن قولویه قمی استاد شیخ مفید همه زیارات ائمه معصومین علیهم السلام را جمع کرده است الا زیارت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها. حتی در مورد حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و شاه عبدالعظیم حسنی علیه السلام زیارت نقل کرده است. یکی از راه های معرفت پیدا کردن نسبت به امام زیارت نامه اش است. شاید دلیلش این باشد که این قدر این وجود ثقیل است و غیر قابل دسترسی است زیارت نامه ای برایش نقل نکرده اند.


به حضرت صادق علیه السلام عرض کردند: چرا اسم مادرتان را زهرا گذاشتند؟ حضرت فرمودند: حضرت زهرا سلام الله علیها 9 اسم عندالله دارد. یکی اش همین زهرا است. این اسمی از ناحیه خود خدا است. خداوند نور وجودی حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها را از نور عظمت خودش خلق کرده  است. وقتی این نور تابید همه آسمان ها و زمین را روشن کرد و چشم ملائکه در مقابل آن نور به خشیت افتاد. همه در مقابل عظمت خدا به سجده افتادند و سوال کردند این چه نوری بود؟ خدای متعال فرمود: این نوری از خودم است. از نور عظمت خودم خلق کرده ام. این را در آسمان خودم جای دادم. اشاره به اوج عظمت این نور دارد. این را در آسمانی که منسوب به خودم است جای دادم. این نور را به واسطه پیغمبر خودم که افضل از همه انبیاء است آفریدم.


در روایت است که یک وقتی در معراج خداوند مائده ای را به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله داد که نور حضرت زهرا سلام الله علیها آنجا عنایت شد. حضرت صدیقه طاهره اصلا برای اینجا نیست. نورش از خود خدا است. انوار ائمه به واسطه این نور در این عالم جریان پیدا می کند. هیاکل منظور نیست. انوار این ها به واسطه این نور مقدسه در عالم جریان پیدا می کند. ظرف تنزل ائمه معصومین علیهم السلام در این عالم وجود مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها است.


ظرف تنزل قرآن هم ایشان هستند. که به واسطه این دو وسیله پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فتح باب در توحید را داشته است. خلاصه اش این می شود که همه ما سوی الله حتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مسیر توحید مدیون حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها هستند. اگر ایشان نبود مسیر هدایت مسدود بود. لذا آن هایی که به پیامبر می گفتند ابتر است فکر می کردند این مسیر بسته می شود. که خدا به او بشارت داد به تو خیر کثیر و کوثر عنایت می کنیم. کوثری که لیله قدر است.


/1102101304

حاج علی قربانی: