حکمت معین نبودن وقت ظهور حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه چیست؟

کد خبر: 51188
وارث :گاهی این سؤال در ذهن انسان خطور می‌‌‏کند که چرا وقت ظهور در منابع اسلامی معین نشده است؟ در جواب این سؤال می‌‌‏گوییم:

۱ - کسی که منتظر شخص دوست‏‌داشتنی است و وقت آمدن او را نمی‌‏‌داند همیشه در حال انتظار است، همیشه آماده است، همیشه درصدد پیاده کردن دستورات او در خود و اجتماع است. ولی در صورتی که زمان رسیدن او را بداند خصوصاً آنکه بداند که بسیار دور است، مأیوس شده و هرگز خود را به این زودی آماده نمی‌‏‌کند.

۲ - معین نبودن وقت ظهور، یک نوع امتحانی است برای مردم تا معلوم گردد آیا مردم با این همه سختی‏‌های مختلف، روحیه خود را از دست می‌‏دهند یا خیر؟

۳ -‌گاه مصلحت در تقدیم و تأخیر زمان غیبت است که این معنا با معین بودن زمان ظهور سازگاری ندارد. و لذا در قصه حضرت موسی (ع) به جهت ادامه ملاقات او با خداوند از سی روز تا چهل روز، عده‏‌ای به انحراف کشیده شدند.

۴ - در صورت معین بودن ظهور، دشمنان حضرت (عج الله تعالی فرجه) درصدد تدارک برآمده و با حضرت در‌‌ همان زمان به مقابله برخواهند خواست. لذا در روایات اسلامی از عنصر «ناگهانی بودن ظهور» به عنوان عنصر اساسی در پیروزی حضرت یاد شده است.

امام صادق (علیه السلام) به ابن النعمان فرمود: «ای پسر نعمان! به راستی عالم نمی‌‌‏تواند به هر چه اطلاع دارد تو را آگاه سازد... پس عجله نکنید، به خدا سوگند! سه بار این امر (امر فرج) نزدیک شد ولی به جهت آنکه شما آن را فاش کردید خداوند آن را به تأخیر انداخت. به خدا سوگند! نزد شما سرّی نیست مگر آنکه دشمنان شما به آن از شما آگاه‏‌ترند.»

۵ - در صورت عدم تعیین وقت ظهور، حالت انقطاع و توجه و تضرّع خاصی بر انسان‌‏‌ها حاکم خواهد شد، که چه بسا این امر سبب تعجیل در فرج امام زمان (عج الله تعالی فرجه) گردد. ولی اگر وقت ظهور به طور قطع مشخص باشد دیگر از این اثر معنوی خبری نیست.

۶ - از آنجا که وقت ظهور همانند علایم ظهور، متعلّق «بدا» واقع می‌‏شود، لذا نباید به طور دقیق وقت ظهور مشخص باشد تا مردم به کارهایی تشویق شوند که مؤثّر در ظهور امام زمان (عج الله تعالی فرجه) است.

۷ - از آنجا که ممکن است ظهور حضرت به طول انجامد، لذا وقت آن معین نشده است تا مردم مأیوس نباشند و با احتمال ظهور حضرت در هر لحظه حالت انتظار مثبت را از دست ندهند.
#مبلغ_مهدوی_باشیم

کتاب موعودشناسی و پاسخ به شبهات؛ علی اصغر رضوانی

/1102101305