آیا نماز عصر را بلافاصله بعد از نماز ظهر خواندن خلاف سنت پیامبر(ص) نیست؟
برای پاسخ به این شبهه باید به این نکات دقت کرد:
1.باید دانست که زمان برگزاری نماز ظهر و عصر از اذان ظهر تا غروب آفتاب (یا مغرب) است و کسی که تا هنگام عصر نماز نخوانده باشد، ابتدا باید نماز ظهر بخواند و سپس نماز عصر را بخواند چون وقت نماز ظهر نگذشته است و فقط وقت فضیلت آن گذشته است.
2.همچنین به نقل شیعه و اهل سنت، جمع بین نماز ظهر و عصر (و مغرب و عشاء) در سیره پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) بوده است.
امام صادق(ع) فرمودند: «پيامبر خدا بدون اين كه عذرى در كار باشد، ظهر و عصر را در يك جا خواندند. عمر به آن حضرت گفت: آيا در نماز چيز تازهاى پيدا شده؟ پيامبر اكرم(ص) گفت: نه چيز تازهاى درباره نماز نيامده ولى خواستم بر امت خودم گشايشى بدهم»
ابن عباس مى گويد: پيامبر اسلام در مدينه، بين ظهر و عصر و بين مغرب و عشاء را جمع مىكرد، بدون اين كه عذرى در كار باشد»
3.فقهای شیعه به پیروی از این احادیث که از عمل پیامبر حکایت می کند و به پیروی از ظواهر آیات قرآن می فرمایند: فاصله انداختن میان نمازها و اقامه هر نمازی در وقت فضیلت خود مستحب و افضل است و در عین حال می توان آن را ترک نمود و نمازها را جمع خواند و معنای مستحب همین است که انسان در فعل و ترک آن مختار باشد. حکمت جواز جمع بین نمازها به خاطر آسایش مسلمین و سخت نگرفتن به آنان بوده است.
4.هر چند اخبار و روايات بسيارى در باب جمع دو نماز، از اهل تسنن نقل شده و همين كه بابى به نام «جمع بين الصلاتين» اختصاص يافته و احاديث در اين باب نقل گرديده، محكمترين دليل و برهان بر جواز جمع خواندن نماز است. زيرا اگر غير از اين مىبود بايد باب مخصوصى به نام «جمع بين الصلاتين فى السفر» يا «جمع بين الصلاتين فى الحضر» اختصاص مىدادند تا احاديث مربوطه را تفكيك نمايند.
از طرفى ديگر، بخارى همين احاديث را در صحيح خود آورده، ليكن به دلايل نامعلومى و با زبردستى آنها را از محل «جمع بين الصلاتين» به محل ديگرى مثل «باب تأخير الظهر إلى العصر من كتاب مواقيت الصلاة» و «باب ذكر العشاء والعتمة» و «باب وقت المغرب» انتقال داده است.
5.بنابراین، جمع کردن بین نماز ظهر و عصر و نیز مغرب و عشاء ریشه در سیره پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) دارد و متهم ساختن شیعه به این که خلاف سنت پیامبر عمل می کنند، کار دشمنان اسلام و مسلمین است.
/1102001307