حجت الاسلام دانشمند: انتظار برای ظهور امام زمان(عج) فقط دعا نیست بلکه عمل است

کد خبر: 52741
جلسه هفتگی هیئت آل یاسین با سخنرانی حجت الاسلام دانشمند و مداحی حاج سید مهدی میرداماد برگزار شد.

وارث :جلسه هفتگی هیئت آل یاسین با سخنرانی حجت الاسلام دانشمند و مداحی حاج سید مهدی میرداماد برگزار شد.

حجت الاسلام دانشمند: انتظار برای ظهور امام زمان(عج) عمل است، نه فقظ دعا!////تنفر و کینه نسبت به گناه در قلبتان داشته باشید

در ادامه ی خبر متن سخنان حجت الاسلام شیخ مهدي دانشمند را می خوانید:



معانی قرآنی واژه "بقیة"


در قرآن کریم، 3 مرتبه واژه "بقیة" مطرح شده که به دو معنا ترجمه کرده اند. یک مال حلال اندک که چون حلال است، ارزشمند است. دوم به معنای فضیلت یا کسی که دارای فضائل و مناقب است.

اولین استنتاجی که می توان دریافت این است که انسان به امام زمان عجّل الله تعالی فرجه نمی رسد مگر این که نسبت به شکمش و لقمه ی حلال توجه کافی داشته باشد. آثار لقمه ی حرام را تا کجا شنیده ایم؟ به عنوان نمونه، حضرت سیدالشهدا علیه السلام فرمود: مشکل اصلی شان این است که شکم هایشان از حرام پر شده است.

فاجعه ای بود که بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله اتفاق افتاد که تمام حقوق ائمه ضایع شد. از نظر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی. باغ فدک را غصب کردند. پیامبری که اعمال او اسوه است، تبعیت از او تبعیت از خداست، هر چه می گوید، وحی مسلم است و از روی هوا سخن نمی گوید و آنچه که امر خداست بدون کم و زیاد اطاعت می کند. خدا به حضرت فرمان داد که فدک را به حضرت زهرا سلام الله علیها بدهد، " وَءَاتِ ذَا الْقُرْبَی1" و همه فهمیدند این بخشش، دستور و امر خداست. آن را غصب کردند و اگر کسی با آن ها مخالفت می کرد و می گفت: این ها حق حضرت زهرا سلام الله علیها است، او را مسخره می کردند. این ها کسانی بودند که در مقابل ولی و ولایت ایستادند، عده ای هم در مقابل امام حسن علیه السلام ایستادند و فرزندانشان هم امام حسین علیه السلام را سربریدند.



ابتدا تغذیه ی روح و جسم را حلال کنید


امروز عده ای که می خواهند با امام زمان عجّل الله تعالی فرجه رفاقت کنند، از نماز شب شروع می کنند. از شکم شروع کن، تکلیف لقمه و سفره را درست کنید، بقیه اش درست می شود. اول مال را باید تطهیر کرد. طعام انسان فقط آن نیست که به معده می رود. همان طور که جسم نیاز به غذا و طبیب دارد، روح هم نیاز دارد. دو راه برای تغذیه ی روح وجود دارد، یک چشم و گوش. حق نداری هر سخنی را بشنوی، هر کتابی را بخوانی و هر فیلمی را ببینی.


در آیات قبل آیه "بَقِيَّةُ اللّهِ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ2"؛ که مربوط است به شهر مدین و قوم شعیب، که این ها چند ویژگی و مریضی خاص داشتند. بت پرست و پول پرست بودند و در معامله غش وکم فروشی می کردند و... .

خدا توسط حضرت شعیب علیه السلام به آن ها فرمود: مال زیاد گولتان نزند، مال کم حلال برای شما بهتر است به شرطی که بدانید، هر شرطی که خداوند می گذارد، به نفع خود شماست، بفهمید که خدا به شما بشارت می دهد و خلف وعده نمی کند. با شکم پر از مال حرام یا شبهه ناک کسی به امام زمانش نمی رسد و اگر توبه نکند و ادامه دهد، دین ستیز می شود و با امام زمانش مبارزه می کند. رزق اگر حلال باشد، ما را به کار حلال می رساند و رزق حرام، انسان را به حرام می رساند.


در آیه 116 سوره هود، کلمه "بقیة" را به انسان هایی که فاضل بوده اند، معنا کرده اند. انسانهای با ارزش و فاضل هم در جامعه کم هستند. اما ارزش به چیست؟ ملاکش چیست؟ ارزش به شهرت نیست وگرنه ابلیس، صدام و یا فرعون را همه می شناسند. هنر این است که در مقابل حجة ابن الحسن عجّل الله تعالی فرجه خودت را نشان دهی. ماندگار کیست؟ و گرنه مردم که می آیند و می روند، به جمعیت کم و زیاد نیست. به یک چیز است، نوکری کن به در خانه حضرت زهرا سلام الله علیها. به در خانه ی اهل بیت باید خودت را زمین بزنی.



تنفر از گناه، تفاوت بین انسان فاضل و عادی


در آیه، فضائل و مناقب را خدا آورده است. می فرماید: آن ها یک نشانه دارند و این است که از فساد متنفرند، کینه ی گناه در سینه دارند. اگر گناه نکنید ولی در قلبتان شیرینی گناه هنوز مانده باشد، هنوز اندر خم یک کوچه هستید. باید تنفر از گناه را در قلبتان ایجاد کنید. در انتهای دعای عالیة المضامین، امام معصوم به ما یاد می دهد که از خدا این را بخواهید: "خدایا مرا دشمن گناه قرار بده! کینه ی معصیت را در قلب من ایجاد کن. اگر گناه در نزد شما مثل خوردن عسل است، هنوز در خطر هستید."


شیخ حسن علی نخودکی می فرمود: گناه برای من لجن و کثافت است، اما گناه برای تو جوان، شیرین و مثل عسل است. در روایات هم داریم که زمانی حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه تشریف می آورند که دنیا پر از فساد شده است اما مردم دنیا از گناه خسته شده اند و بدشان می آاید. کسی حق ندارد، تعیین وقت برای ظهور کند اما طبق روایات، بنده بعید می دانم که نزدیک باشد. چون مردم تنفر از گناه ندارند. تازه مد شده است که مردم سگ و میمون بغل گیرند، و... . مردم کجا منتظر امام هستند؟!


منتظران مصلح جهانی باید خودشان نیز صالح باشند


اگر کسی بخواهد با امام زمان عجّل الله تعالی فرجه رفاقت کند، باید تکلیف خودش را مشخص کند. یا مرید امام است یا کاری با ایشان ندارد. اگر مرید است که با حلوا حلوا کردن، دهان شیرین نمی شود. به قول مقام معظم رهبری، بهترین اعمال انتظار فرج است، انتظار، "عمل" است، نه فقط دعا! باید به میدان بیایید. از موبایلتان شروع کنید، عکس و کلیپ و شماره نامربوط را پاک کنید. مقام معظم رهبری جمله ی خیلی زیبایی دارند: "منتظران مصلح جهانی باید خودشان نیز صالح باشند." نه اینکه ربا بخورد و بعد بگوید که: الله عجل لولیک الفرج! آیا اثر دارد؟ نیاز به عمل هم هست.

مرید امام بودن نشانه دارد، "يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ"3؛ نهی از منکر انجام دهد. از متلک مردم می ترسی؟ می ترسی آسیب جسمی ببینی؟ بدن حضرت علی اکبر برای نهی از منکر تکه تکه شد. خیلی تنبل شده ایم. توقع داریم که وقتی وارد میدان عمل شدیم، بهترین ها را برایمان قربانی کنند.



خسته شدن از گناه، رمز ظهور امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف


اگر پیامبر صلی الله علیه و آله فقط می گفت که من مثل شما هستم، دیگر اذیت و ناسزا انجام می دادند؟ این که کتک زدن و اذیت نداشت؟ اما تا فرمود به من وحی می شود، تهمت ها، ناسزاها و اذیت ها شروع شد. به سفینة البحار مراجعه کنید و ایزاء و اذیت های به ایشان را ببینید.

روزی پیامبر صلی الله علیه و آله در حال طواف بودند، یک نفر از اقوام خودشان به تحریک عموی ایشان، پشت ایشان آمد و عمامه ی ایشان را گرفت و تاب داد و از مسجد الحرام به بیرون افکند. یک نفر هم اعتراضی نکرد. پیامبر صلی الله علیه و آله کارشان را این گونه آغاز کرد. مریدانش هم کتک خوردند. مگر سمیه و عمار یاسر شهید نشدند؟ حال، ما مرید امام زمان عجّل الله تعالی فرجه باشیم و متلک نشنویم؟ اذیت نشویم؟ اخراج و تهدید نکنند؟ پس اگر به دنبال احترام هستید، به دنبال کار خودتان بروید. تمام کسانی که دنبال ائمه علیهم السلام بودند، سیلی ها خوردند. خود ائمه علیهم السلام هم همینطور اذیت شدند. تمام انبیای الهی هم اذیت شدند چون کار خدایی، نهی از منکر و امر به معروف می کردند. اخلاصتان را درست کنید تا خدا هم صبر و شیرینی به شما دهد.


برای دین، آمدن به میدان چند شرط نیاز دارد. شرایط و لوازم نوکری را کسب کنید. از تنبلی ها و کارهای نظیر آن دوری کنید. درِ خانه ی اهل بیت علیهم السلام آمدن، تهمت و ناسزا شنیدن دارد. چنان متلکت می گویند که جگرت تکه تکه می شود اما به عشق امام حسین علیه السلام تحمل کن. برای دین، میدان آمدن صبر ایّوب می خواهد.


باید یک عاملی باشد که وقتی به شما تهمت زدند، بتوانی تحمل کنی. به قول استاد ما که می فرمود: ما خریدار فحش های مردم هستیم تا سلام های آنان.

کلمه ی "ایذاء" برای حج، مادر و انبیاء در قرآن آمده است. پیامبر صلی الله علیه و آله می فرمود: "مَا أُوذِيَ نَبِيٌّ مِثْلَ مَا أُوذِيت"4؛ هيچ پیامبری مثل من اذیت نشد. و همچنین می فرمود: "ما اوذي أحد مثل ما اوذيت في الله"5؛ يعني هيچ پيامبر و هيچ فردی همانند من در راه خدا دچار سختي نگشت.


یک مادر چگونه اذیت های بارداری و وضع حمل را تحمل می کند؟ چون می داند که نتیجه ی این اذیت ها این است که به مقام مادری می رسد. می دانید که ابوذر غفاری سنگ به شکم می بندد، از گرسنگی آرام گریه می کند تا مبادا دشمن حضرت علی علیه السلام شاد نشود. ابوذر فرداها را می دید به همین خاطر تمام مصیبت ها برایش شیرین می شد. در کربلا چرا آب نخوردند؟ مگر زمین را می کندند به آب نمی رسیدند؟ زیرا حضرت سیدالشهدا علیه السلام فرمود: اصحاب من! اگر با تشنگی شهید شوید، روز قیامت دست بیشتری از گنه کاران امّت را می گیرید. حبیب ابن مظاهر تیر میخورد اما لبخند می زد، درد را حس نمی کرد چون که می دانست فردا به چه مقامی می رسد.


وقتی الان در مقابل کار فرهنگی که در دانشگاه انجام می دهید، متلک بشنوید، توهین یا تهدید بشنوید و تحمل کنید، لبخند امام زمان عجّل الله تعالی فرجه شامل حالتان می شود. کسانی که در زمان غیبت امام زمان عجّل الله تعالی فرجه به درد ایشان نخورند، در زمان ظهور هم به درد ایشان نمی خورند. امروز اگر تحمل متلک ها را نداشته باشی، فردا هم تحمل تهدیدات دشمن علیه امام زمان عجّل الله تعالی فرجه را نخواهی داشت.

امام علی علیه السلام 25 سال خانه نشین شد. همه از کنار ایشان رفتند اما خم به ابرو نیاورد و فرمود: همین یک سلمان و ابوذر برای ما بس است.


"وَ قالَ الْمَلِكُ ائْتُونِي بِهِ أَسْتَخْلِصْهُ لِنَفْسِي فَلَمَّا كَلَّمَهُ قالَ إِنَّكَ الْيَوْمَ لَدَيْنا مَكِينٌ أَمِينٌ"6.

قرآن می فرماید: کسانی به درد یوسف زهرا سلام الله علیها می خورند که متّصف به صفات یوسف ابن یعقوب شوند.

قرآن 4 صفت برای حضرت یوسف آورده است، مکین، امین، حفیظ، علیم . 5 معنا برای "مکین" گفته اند، مهمترین معنا مکنت و تسلّط روحی است.

حجت الاسلام دانشمند: انتظار برای ظهور امام زمان(عج) عمل است، نه فقظ دعا!////تنفر و کینه نسبت به گناه در قلبتان داشته باشید


پی نوشت:


1- سوره اسراء آیه 26


2- سوره هود آیه 86


3- سوره توبه آیه 71


4- بحار الانوار ج 39 ص 56 .


5- ميزان الحكمه ج 4 ص 3227 .


6- سوره یوسف آیه 54