حاج محمود کریمی: همه نوع مسابقه دیده بودیم، الا مسابقه «نوکری»! / حجت الاسلام مرادی: یک سری مغرض، با چماغ آسیب شناسی بنا دارند همه هیئت ها و مجالس را بزنند!

کد خبر: 5299
هفتمین آئین تجلیل از نوگلان حسینی (مداحان دانش آموز شهر تهران) ظهر امروز 28 آذرماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

وارث: هفتمین آئین تجلیل از نوگلان حسینی (مداحان دانش آموز شهر تهران) ظهر امروز 28 آذرماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

بنابراین گزارش، در ابتدای این برنامه پس از قرائت قرآن و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، مصطفی خرسندی، رئیس کانون مداحان به سخنرانی پرداخت. سپس حاج محمود کریمی به جایگاه دعوت شد و در ابتدای کلام گفت: همه نوع کنکور دیده بودیم؛ مسابقات مختلف ورزشی دیده بودیم. انواع المپیاد علمی دیده بودیم اما تا حالا مسابقه «نوکری» ندیده بودیم.

وی در ادامه گفت: از عجایب وجود نازنین حضرت سیدالشهدا(ع) این است که خانواده ها فرزندانشان را برای نوکری ایشان به مسابقه می فرستند و دانش آموزان برای نوکری آقا، سر و دست می شکنند.اگر می خواهید یک روضه خوان خوب شوید باید علم روضه خواندن داشته باشید. تقوای صرف کافی نیست. آشپزی هئیت را به کسی که تنها تقوا دارد می سپرید؟! آشپز و آبدارچی و واعظ و ... باید متخصص باشند، مداح نباید متخصص باشد! مداح هم باید متخصص باشد.

حاج محمود با تأکید بر اینکه حضرت روح الله(ره) و امام شهدا چه کاری کردند که الان این همه مداح دانش آموز داریم، گفت: 10 ـ 12 ساله بودم که شعری از پدرم را یاد گرفته بودم و خواندم. گفتم: «حسین سردار ره دین بود/ عاقبت حق طلبی این بود»! ژاندارم ها، من و پدرم را به پاسگاه بردند و به خاطر خواندن این بیت، سیلی زدند و پدرم را هم بازداشت کردند و شکنجه دادند.

ما نمی توانستیم در زمان شاه نوحه بخوانیم. شما نوکر آقایی شدید که آقای همه عالم است. جالب این است که با این نوکری، آقایی می کنید.

خدا همه مردم و نوکران را به درجه باور سیدالشهدا(ع) برساند که اگر به این درجه رسیدیم وقتی بگوئیم حسین(ع) همه گریه می کنند و ما هم گریه می کنیم. باید به درجه ای برسید که روزی حضرت حجت ما را صدا کنند و بفرمایند که شما بیا نوحه بخوان.

این مداح اهل بیت علیهم السلام در آخر سخنانش توصیه هایی به دانش آموزان کرد و گفت: درس آخر اینکه خوش قول باشید. اگر دیر به جلسه برسید بی بی را معطل کردید ما حق نداریم حضرت زهرا(س) معطل کنیم. نماز را سر وقت بخوانید و خیلی جدی بگیرید. درس را جدی بگیرید و وظیفه شماست که عالم باشید. قدر پدر و مادرتان را بدانید، اگر آنها شما را حمایت نمی کردند اصلا به اینجا نمی رسیدید. دست پدر و مادرتان را ببوسید و اگر نگذاشتند این کار را آنقدر ادامه بدهید تا موفق شوید. قدر پدر و مادرتان را بدانید و برایشان خیلی دعا کنید.

ساختارشکنی حجت الاسلام مرادی

با ورود حجت الاسلام شهاب مرادی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به سالن، مجری برنامه از نفر اول بخش دبیرستان عذرخواهی کرد تا برنامه اش را اجرا نکند تا زمان برای سخنرانی حجت الاسلام مرادی در اختیار وی قرار گیرد اما مرادی قبول نکرد و به همراه محمدجواد جهان مردی روی صحنه آمد و از او خواست تا به مداحی بپردازد.

حجت الاسلام والسلمین شهاب مرادی، طی سخنان کوتاهی در این مراسم گفت: بعضی از دوستان، خیرخواهان، خردمندان، فقها و بزرگان دین نگران آفت هایی هستند که در برخی مجالس و محافل دینی اتفاق می افتد.

این حجم دلسوزی به تناسب میزان خطا یا کاستی هایی که در مجالس وجود تناسب دارد. مثلا نکاتی که مراجع تقلید، مقام معظم رهبری و ... می فرمایند اما یک سری از افرادی که به نظرم مغرض هستند و دوست دستگاه امام حسین(ع) و خیرخواه بساط امام حسین(ع) نیستند با چماغ آسیب شناسی بنا دارند همه هیئتها و مجالس را بزنند.

وی اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس و قبل از آن در دوران انقلاب اسلامی، مداحان و نوحه سرایان و نوحه خوانان نقش جدی در تهییج و تشجیع مردم داشتند(اینکه مردم شجاعت بیشتری در درون خودشان احساس کنند) نوحه خوانها خیلی نقش داشته اند.

وی در پایان سخنانش با ذکر خاطره ای گفت: در کشور بحرین بودم جایی رفتیم ناهار بخوریم، پسری به من می گفت «شهاب» می خواهم برای شما بخوانم. کاغذی را لوله کرد و رفت روی میز ایستاد؛ هم به سبک محمود کریمی و هم به زبان عربی و هم به زبان انگلیسی خواند. بسیاری از بچه ها هستند که در خانه ها می خوانند و در بساط کانون مداحان و این مراسم شرکت نمی کنند باید اینها را هم وارد این مراسم کرد.

حجت الاسلام مرادی که بعد از اجرای مداحی امیر کرامتی وارد سالن شده بود با اظهار تأسف از این بابت از وی خواست تا دوباره به اجرای مداحی بپردازد.


بخش اول   -    بخش دوم




منبع متن خبر: مهر