حجت الاسلام موسوی مطلق:شیعه باید به این عقیده باشد که امام برترین مردم است+گزارش تصویری

کد خبر: 53729
امام یک واژه قرآنی است که دوازده مرتبه در قرآن آمده است و به معنی پیشوا و رهبر است که می تواند به معنی پیشوا برای کفر و یا هدایت باشد. به سه پیغمبرامام اطلاق شده است. حضرت ابراهیم، حضرت اسحاق و حضرت یعقوب علیهم السلام.
وارثجلسه هفتگی هیئت آل یاسین با سخنرانی حجت الاسلام موسوی مطلق و مداحی حاج سید مجید بنی فاطمه و کربلایی وحید یوسفی در حسینیه شهید همت برگزار شد.

در ادامه خبر متن سخنرانی حجت الاسلام موسوی را می خوانید:

 

حجت الاسلام موسوی:شیعه باید به این عقیده باشد که امام برترین مردم است .

 

زیارتنامه، یک پل ارتباطی خوب بین انسان و امامش است و یک رابطه قلبی و معرفتی بین انسان و امامش برقرار می کند .در واقع شانی از شئون امام در زیارتنامه عنوان و مطرح می شود. زیارتنامه ها در معرفت افزایی ما به ائمه و معصومین علیهم السلام بسیار کارگشا هستند.

 

در یکی از زیارتنامه های امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ما این چنین خطاب به ایشان عرض می کنیم " انّکَ خازنُ کلَ علمٍ1 شما مخزن وخازن کل علم هستید وفاتقُ کلٍ رتقٍ. اینها از ویژگی های امام زمان است. یعنی مظاهر قدرت امام زمان است و گشاینده هر بسته ای .

 

مفتاح هر در بسته ای وجود اما زمان عجل الله تعالی است و توسل به آن حضرت موثر است. به هیچ وجه از بسته شدن کارها محزون و نا امید نشوید.

 

دو مسیر هست که یک معنا می شود. یکی مسیر تقوای الهی است که محل خروج را به انسان نشان میدهد وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجعَل لَهُ مَخرَجًاله2

 

از ویژگی های امام زمان عجل الله تعالی "فاتقٌ کلُ رتقٍ" است .و "محقق کُلٍ حقٍ" اوکسی است که کل حق را محقق می کند .و "مُبطِلُ کُلَ باطِل" حضرت باطل کننده کل باطل استعقاید، راهها و اندیشه های باطل را از بین می برد و تمام میکند. بعد از این اتفاقات یک جمله بسیار عجیب است که در نگاه اول این عبارت ساده است، اما عمق آن بسیار مشکل است و در این عبارت لذت، حزن و تاسف هست:

"رَضیتکَ یا مولایَ" من راضی شدم تومولای من باشی...

 

جایگاه خودِ انسان کجاست؟ اوباید راضی شود مولای ماباشد. وقتی با حضرت علی علیه السلام دست بیعت ندهیم باید دست حجاج بن یوسف سقفی را ببوسیم.

جاهلی شبانه به در خانه حجاج رفته و میگوید ترسیدم صبح شود، بمیرم  و نتوانم با توبیعت کنم. حجاج گفت: پای من راببوس و برو.

وقتی زیر بیرق پیغمبر صلوات الله علیه نرویم باید زیر بار طاغوت برویم.

امام، امام است، چه مردم بپذیرند و چه نپذیرند. اگر همه مردم با خدا مخالفت کنند آیا از خداچیزی کم می شود؟ این چنین نیست. لذا وجود مقدس امیر المومنین علی علیه السلام درخطبه متقین میفرمایند:"خلق الخلق حین خلقهم"3 زمانی که خداوند خلق کرد آفریده هایش را، "آمنا من معصیتهم" معصیت آنها به خداوند متعال ضرری نمی رساند. "غنیاً عن طاعتهم" خدا از طاعت آنهاغنی است  .

 

اگر همه به معرفت اعلی هم برسند به خدا هیچ افزوده نمی شود و یا همه مردم فاسق به تمام معنا شوند و خدا را عبادت نکنند به خدا هیچ نمی شود.

 

امام هم همین طور است که اگر همه مردم امام را بپذیرند و یا نپذیرند به امام هیچ چیز اضافه یا کم نمی شود.

 

آیاما قبول کرده ایم او امام ما باشد و یا چون در خانواده شیعه متولدشده ایم اورا پذیرفته ایم؟

"رضیتک یا مولای اماماً و هادیاً و ولیاً ومرشدا"

 یا بقیة الله من راضی شدم تو امام من مرشد من و ولی من باشی. اینگونه نباشد که در لفظ قبول کنیم و امام و هادی و مرشد ما باشد و پشت سرش حرکت نکنیم.

امام یک واژه قرآنی است که دوازده مرتبه در قرآن آمده است و به معنی پیشوا و رهبر است که می تواند به معنی پیشوا برای کفر و یا هدایت باشد. به سه پیغمبرامام اطلاق شده است. حضرت ابراهیم، حضرت اسحاق و حضرت یعقوب علیهم السلام.

 

وقتی می گوییم راضی شدیم تو امام ما باشی یعنی چه؟ یعنی خلاصه ای از اعتقادات شیعه نسبت به امام این است که ما می خواهیم تو امام ما باشی. امام مرتبه دارد: امام جماعت، امام جمعه، امام در قضاوت و... شیعه اعتقادش نسبت به امام این است که خدا باید امام را منسوب کند. امام باید معصوم باشد و اگر غیر معصوم باشد نمی تواند امام شیعه باشد.

 

شیعه باید به این عقیده رسیده باشد که امام، برترین مردم است .

 

از نظرفضائل و کمالات انسانی هیچ کس در زمین و عالم وجود در کمالات انسانی به امام نمیرسد و درهمه چیز نفر اول استاو در امور ظاهری و باطنی و ملک و ملکوت امام است و تمام مخلوقات، حیوانات و نباتات و جمادات تحت فرماندهی امام است .

 

امام دارای ولایت تکوینی و تشریحی است. یعنی امام در اثرگذاری عالم تکریم و تشریع قدرت دارد. حق قانون گذاری با خدا، رسول و امام است .امام این قدرت را دارد  که در عالم تکوین اثر گذار باشد. در اصل ولایت تکوینی آمده است: "وَانشَقَّ الْقَمَرُ "4 پیامبر اکرم صلوات الله علیه با انگشت خود ماه را دونیم کرد. این تصور در عالم تکریم هست. امام به اذن الله دارای قدرت کلیه است. شیعه معتقد است امام شاهد به اعمال است. من راضی شدم تو مولای من باشی. یعنی من حواسم جمع است که توشاهد اعمال من هستی.

برخی اعتقادات ما نسبت به ائمه مثل محاورات روزانه مان است. به استفاده از عباراتی که گاهی خود معنی آن را نمی دانیم و عادت کرده ایم. امام شاهد بر اعمال ما است و اگر راضی شدیم امام ما باشد بدانیم که خدا و رسول می بینندکه ما در خلوت چه میکنیم.

خوشا به حال کسی که وقتی حضرت به او نظر می کند در حال عبادت و درحال تفکر و انجام تکالیف است. اگر ماغریب بودن امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف رادرک کنیم ایشان از غربت بیرون می آیند.

 

 

حجت الاسلام موسوی:شیعه باید به این عقیده باشد که امام برترین مردم است .

 

 

پی نوشت:

 

 

1.مفاتیح الجنان: 526

 

2.الطلاق آیه۲ سوره مبارکه


3.نهج البلاغه خطبه متقین

 

4.جز27،سوره قمر ،آیه 1