حجت الاسلام عالی: پشیمانی بعد از گناه پیک دعوتی است تا مجدد به راه برگردی

کد خبر: 53879
گناه بین ما و خداوند، یک دره درست می کند که شاید این دره دیگر پر نشود. گناه خروج از ولایت است و در روایت است که آن شخصی که گناه می کند، در آن لحظه از ولایت ما به دور است، این عملش تحت سرپرستی شیطان است، ذاتش شیعه است اما عملش بد است، لذا بعد از انجام گناه، انسان پشیمان می شود و این پشیمانی نشانه ی ذات خوب اوست.

وارث: جشن میلاد امام زمان عجّل الله تعالی فرجه با سخنرانی حجت الاسلام عالی و مداحی حاج سید مهدی میرداماد و حاج روح الله بهمنی در مهدیه تهرانپارس برگزار شد.

در ادامه خبر متن سخنان حجت الاسلام عالی را می خوانید:

حجت الاسلام عالی: پشیمانی بعد از گناه پیک دعوتی است تا مجدد به راه برگردی


پشیمانی بعد از گناه پیک دعوتی است تا تو را مجدد برگردانند


چون پشت ما به امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف است او را نمی بینیم. اگر رو به او داشته باشیم وقتی در کارهایمان متوجه او باشیم، آن وقت او را می بینیم و لمس می کنیم. اگر در خانه ای پرده ها کشیده باشد، نور خورشید به داخل نمی آید، این دلیل نمی شود که خورشید وجود نداشته باشد بلکه خود انسان پرده ها را کشیده است والا خورشید هست و این حجابهای تو مانع دیدن خورشید شده.


این عقیده، خیلی امید برای انسان ایجاد می کند و بن بست و گره کور در زندگی انسان وجود ندارد. کسی که به اذن الله، همه کاره ی عالم است، در کنار شماست. موتور حرکت انسان در زندگی، امید است. در برابر سختی ها بدون امید، نمی توان مقاومت نمود. در جنگ احد مشرکین یک شایعه ای پخش کردند که جنگ روانی ایجاد کنند و گفتند که پیغمبر صلی الله علیه و آله کشته شده است. بسیاری از مسلمانان که این مطلب را شنیدند، شروع به فرار کردند، چون امیدشان را از دست داده بودند. هرچه آن هایی که ثابت قدم بودند به آنان گفتند که پیغمبر صلی الله علیه و آله اگر شهید شده باشد، خدایش که هست! بمانید و نروید، فایده نداشت. تا این که یک نفر فریاد زد: من پیغمبر صلی الله علیه و آله را دیده ام، ایشان زنده است ولی زخمی شده است.


امام شیعه که همه کاره ی عالم است، پس در کنارش هیچ وقت نا امیدی پیدا نمی شود. یکی از سفرای انگلیس در زمان های قبل به یک پیرمردی گفته بود که تاریخ ایران را با جزئیات مطالعه کرده است و با وجود حوادث سنگینی که برای آن ها به وجود آمده است، باید چند بار از نقشه محو می شده اند، که یکی از این حوادث سنگین، حمله ی مغول ها بود که همه چیز را نابود می کردند. آن سفیر از زنده ماندن ایران و ایرانی ها تعجب کرده بود. آن پیرمرد به او گفت: ایرانی ها عقیده دارند که امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف در بین آن هاست و نگه دارشان است.


شیعه به مو بند می شد اما پاره نمی شد و از بین نمی رفت. این مطلب یکی از آثار این اعتقاد است که حضرت در بین ما، در خوشی و ناخوشی ما، در کنارمان است. در روایات هم این وجود دارد که اهل بیت علیهم السلام فرموده اند: اگر شما شیعیان محزون باشید، ما هم محزونیم و اگر شاد باشید، ما هم شاد هستیم. اهل بیت علیهم السلاام از پدر و مادر، مهربان تر هستند.



نجات انسان از سقوط در درّه ی گناه به وسیله اهل بیت علیهم السلام


دومین اثری که بودن امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف در بین ما دارد، این است که جلوی بسیاری از گناهان ما را می گیرد. گناه بین ما و خداوند، یک دره درست می کند که شاید این دره دیگر پر نشود. گناه خروج از ولایت است و در روایت است که آن شخصی که گناه می کند، در آن لحظه از ولایت ما به دور است، این عملش تحت سرپرستی شیطان است، ذاتش شیعه است اما عملش بد است، لذا بعد از انجام گناه، انسان پشیمان می شود و این پشیمانی نشانه ی ذات خوب اوست.


همانطور که وقتی پدر و مادری می بیند که فرزندشان در گردنه ای می روند که دره ی خطرناک دارد، فرزندانشان را به خودشان می چسبانند و اگر پایشان لغزیده باشد، به دنبالشان می روند و رهایشان نمی کنند و اگر صدمه ای دیده باشند، پانسمان می کنند و فرزندانشان را سرپا می کنند تا راه بیفتند. اهل بیت علیهم السلام تا جایی که امکان داشته باشد، اجازه نمی دهند که شیعیانشان سقوط کنند، البته زوری و اجباری نیست اما اگر کسی دستش را از دست اهل بیت علیهم السلام بیرون کشید و به درّه ی گناه افتاد، اهل بیت علیهم السلام رهایش نمی کنند، شفاعت و دست گیری اهل بیت علیهم السلام فقط برای آخرت نیست. دست گیری اهل بیت علیهم السلام از دنیا شروع می شود، پشیمانی بعد از گناه، پیک دعوتی است تا تو را مجدّد برگردانند.


وقتی در دلت پشیمانی آمده است، این را خدا در دلت انداخته است. خداوند توّاب است، یعنی توبه از طرف عالم بالا شروع می شود. خداوند دو توبه دارد، یکی این که خدا به دلت رجوع می کند و پشیمانی به دلت می اندازد و تو توبه می کنی و دو مرتبه خدا به تو رجوع می کند و توبه ات را می پذیرد.



دعای امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف برای شیعیان


سومین ثمرات حضور امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف در بین ما و کنار ما، این است که آقا دائم ما را دعا می کند، این طور نیست که امام ما را رها کند.، برای سلامتی دعا می کنند. برادران بزرگوار، صبح ها برای سلامتی امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف، صدقه بدهید و مطمئن باشید که امام دعایتان می کند. اصلا صدقه را به نیّت حضرت بدهید، برکت به زندگی تان می آید.

حجت الاسلام عالی: پشیمانی بعد از گناه پیک دعوتی است تا مجدد به راه برگردی