حجت الاسلام بی آزار تهرانی: باطن روزه داری محبت و ولایت علی بن ابیطالب(ع) است
وارث: جلسه هفتگی هیئت احرار الحسین علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام بی آزار تهرانی و مداحی حاج عبدالرضا هلالی، حاج حیدرخمسه و حاج حامدخمسه برگزار شد.
در ادامه متن سخنان حجت الاسلام بی آزار تهرانی را می خوانید:
![حجت الاسلام بی آزار تهرانی: حجت الاسلام بی آزار تهرانی:](/files/fa/news/1395/3/17/259488_584.jpg)
مرحوم میزرا جواد آقای ملکی تبریزی رحمت الله علیه در کتاب المراقبات این بهار بندگی و بهار حقیقت که امسال با بهار طبیعت مقارن شده بود یعنی ماه رجب، شعبان و رمضان را به عنوان یک امر مقدمی توصیف می کند. می فرماید: همه این ها حتی ماه رمضان هم مقدمه حقیقتی به نام لیلة القدر است. اگر کسی می خواهد از نعمت عمر بهره مند باشد باید لیلة القدر را خوب بفهمد. ره صد ساله رفتن همین شب لیلة القدر است. اگر کسی لیلة القدر را بفهمد مافات یک عمر را می تواند جبران کند.
به پیغمبر خاتم صلی الله علیه و آله عرض شد: در قیامت کسانی هستند که هم دوش شهدا حرکت کنند؟ پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمودند: بله. تنها کسی می تواند هم دوش شهدا و دارای رتبه مقام علیت باشد که روزی بیست بار یاد مرگ بیفتد. روزی بیست بار نجوا کند که من رفتنی ام. تمام بیچارگی ما این است که فکر می کنیم هدف آخر همین جا است.
کسی که واقعاً مسئله مرگ را باور کند، یک نفس خدایی می شود. یک عمر زندگی کنی و این سرمایه عمر را به دست نیاوری باخته ای. آدم اگر می خواهد زندگی اش رشد کند باید به هم نوعش خیر برساند. امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: بعضی ها در قیامت شبیه باغ وحش محشور می شوند. تنها گرگ ها هستند که به هم نوعشان رحم نمی کنند.
ورزش کنید که کمال پهلوانی و مردانگی پیدا کنید. بعضی فقط ورزش می کنند که عکسش را برای اینستاگرام بگذارند. مرحوم تختی 45 سال است که رفته است و هنوز در محلشان به او می گویند آقا تختی. چون ایشان اخلاق داشتند ماندگار شدند. او گفته بود در بالاترین سکوی جهان ایستاده بودم ولی این را فهمیده بودم که باید سرت را پایین بیاوری تا مدال به گردنت بیندازند. با سرکشی و قیافه گرفتن رشد نمی کنی.
کار تن سهل است فکر دل کنید
نقش باطل را ز دل بیرون کنید
دل بود پاینده تن گردد خراب
دل سوی جانان رود تن سوی خاک
اصل وجود ما دل ما است. خدا در حق امت لطفی کرده است که گفته است اگر به حقیقت دلت برسی آن را آباد کرده ای. در کل سال حقیقت لیلة القدر را درک کنی. کل ماه ها مقدمه رمضان است و رمضان مقدمه لیلة القدر است.
چه کنیم که از لیلة القدر استفاده کنیم؟
کل این سه ماه و کل مناسک و عبادات را بخواهیم خلاصه کنیم در یک کلمه خلاصه می شود و آن هم این است که همه التماسمان را از خدا کنیم که جهنم نرویم. ما را به بهشت ببرند. مناجات شعبانیه خواندیم همین مطلب بود. دعای مجیر را می خواهیم بخوانیم که در آن می گوییم "اجرنا من النار یا مجیر". دعای جوشن کبیر هم 1001 اسم خدای متعال است.
فلسفه روزه داری دو بُعد دارد: اعتقادی و عملی. حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها فرمودند: روزه را می دانید خدا برای چه قرار داد؟ روزه می گیرید برای اینکه شما را به اخلاص برساند. اصلاً اینکه روزه این قدر قیمت دارد برای خلوص است. هر عبادتی حتی جهاد یک نمایه و ظاهری دارد.
روزه سر و صدا و داد و قال ندارد و کسی نمی فهمد. ذکر لا اله الا الله خیلی اثرگذار است. چون بی صدا هم می توانی بگویی. نزدیک اخلاص است. در دستگاه خدا هر چیزی که نزدیک اخلاص شد قیمتی است. اگر کسی به اخلاص رسید به آن سر باطنیه خلقت رسیده است که خود لیلة القدر هم سر الله است. ما روزه می گیریم که خدایی تر شویم. به قیمت برسیم.
بُعد باطنی روزه هم این است که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: می خواهید بفهمید برای چه روزه می گیرید؟ جان و باطن این روزه داری این است که تو به محبت و ولایت علی بن ابیطالب علیه السلام برسی.
باطن لیلة القدر یک جمله است: امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کسی دستش به گوشه چادر مادر ما حضرت زهرا سلام الله علیها برسد باطن لیلة القدر را درک کرده است. همه به این دنیا آمده ایم که بگوییم "یا زهرا". از همین ورودی ماه رمضان گدایی در خانه مادر را کن. باطن روزه داری امیرالمومنین علیه السلام است و همه ماه رمضان برای رسیدن به لیلة القدر است. سر پیچیده خلقت حضرت زهرا سلام الله علیها است. اگر دستمان به گوشه این چادر برسد به همه جا رسیده ایم. همین اول زانو به زمین بزن و به صاحبت آقا صاحب الزمان بگو من عرضه روزه داری ندارم تو خودت به حق مادرت دستم را بگیر. اگر واصل شدی به همه چیز رسیده ای.
مرحوم قاضی فرموده بود هر کسی که می خواهد به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برسد باید فرودگاهش فرودگاه آدم فلج باشد. یعنی همین اول بگو من بی دست و پایم.
به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در سحر اولتان بگویید من نه اهل دهای سحر هستم و نه اهل تعبدم و نه دو ماه گذشته برای خودم کاری کردم ولی آمدم بگویم خودت دستم را بگیر و بلندم کن. در توسلاتتان هم به گوشه چادر مادر گره بخورید.
/1102101304