حجت الاسلام عبدالملکی: به تقویت نورانیت و معنویت روزه اهمیت دهیم

کد خبر: 54707
خداوند می فرماید: جزای روزه ی تو من هستم. دوم در روایتی دیگر داریم هر کس که وارد ماه مبارک رمضان شود در شب جمعه ی اول ماه گناهانش را می بخشم اگرچه به عدد نجوم آسمانی باشد. شب جمعه ی دوم هفتاد برابر هفته ی قبل می بخشم و هفته ی آخر ماه هیچ کس نمی تواند مغفرتی را که شامل حال روزه داران می کنم؛ حساب کند.

وارث: مراسم شب دوم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام سید امیر عبدالملکی و مداحی حاج امیر تاجری در هیئت محبان حضرت علی اصغر علیه السلام برگزار شد.

در ادامه ی خبر متن سخنان حجت الاسلام عبدالملکی را می خوانید:

حجت الاسلام عبدالملکی:

متاسفانه برای امثال من در ماه رمضان فقط گرسنگی و تشنگی برایشان می ماند و جنبه ی نورانی و معنویت ماه مبارک را حس نمی کنند. امروز روز اول بود همه خوب و مهربان بودیم، جو روزه در ما بوجود آمد خدا نکند که این جو برای ما عادی شود. یک چیزهایی قبح دارد ولی اگر قبح بریزد و از بین برود خیلی بد است. خوب است جو ماه رمضان حفظ شود و حال و هوای آن و معنویت همراهمان باشد.

عوامل سقوط روزه 1

اگر بخواهیم آن حال خوب روزه حفظ شود باید چه کنیم؟ گاهی ممکن است حتی با نفس یک فرد دیگر حال خوب از ما گرفته شود. مثلا به حرم می روی و حال خوبی داری اما شخصی را میبینی و مشغول سلام و علیک می شوی و ممکن است حال خوب تو از بین برود.

یکی از چیزهایی که حال خوب انسان را خراب می کند و روزه را از باب حقیقت نورانی اش باطل می کند، غیبت است. پیامبر صلی الله علیه و آله می فرماید: من اغتاب إمرءً مسلماً بطل صومه و نقض وضوؤه (وجاء یوم القیامة تفوح من فیه رائحةٌ أنتن من الجیفة یتأذّی بها أهل الموقف)فإن مات قبل أن یتوب مات مستحّلاً لما حرَّمَ اللهُ عزّوجلّ2؛

هر کس از مسلمانی غیبت کند، روزه ­اش باطل و وضویش نقض میشود(و روز قیامت به حالتی می ­آید که از دهانش بویی بدتر از بوی مردار می­وزد، به صورتی که اهل محشر از آن رنج میبرند) این فرد اگر بدون توبه بمیرد، در حالی از دنیا رفته که حرام خدای عزوجل را حلال می­شماردیعنی باعث تغییر دین خدا شده است، چون وقتی روزه هستی یعنی در دوره ی آموزشی هستی و قرار نیست فقط جسمت روزه باشد. اگر در این دوره ی آموزشی یک چیزهایی را جا به جا کنی باید مجدد دوره را بگذرانی. نور و حال خوب تا لحظه ای که غیبت نکرده ای وجود دارد ولی وقتی غیبت کنی آن حال خوب و ضربان را نداری و فقط گرسنگی و تشنگی می ماند.

در فرمایش دیگری پیامبر صلی الله علیه و آله می فرماید: الصَّائِمُ فِی عِبَادَةٍ وَ إِنْ كَانَ نَائِماً عَلَى فِرَاشِهِ مَا لَمْ یَغْتَبْ مُسْلِماً3؛ روزه دار در حال عبادت خداست اگر چه در بسترش خوابیده باشد تا لحظه ای که غیبت نکرده باشد.

همان خوابیدن زیر کولر گازی را برایت عبادت می نویسند تا لحظه ای که غیبت نکرده باشی. اصولا یک سری گناهان به انجام دادن آن نمی ارزد. مثلا شخصی دزدی می کند، یا شراب می نوشدۀ، علی الظاهر یک حال خوبی دارد. اما غیبت مثل اینها نیست و آش نخورده و دهان سوخته می شود! گفته اند گناه غیبت از 40 تا زنا بدتر است. غیبت جزو گناهانی است که هم دهانت می سوزد و آش نمی خوری و بالاخره به گوش شخص می رسد و حالتی دارد که به گوش شخص هم نرسد نکبت آن به جمع می آید و جمع را خسته و کسل می کند.

مثلا با دوش آب گرم بدن شما کسل و بی حال می شود اما با دوش آب سرد تر و تازه می شوید. غیبت هم مثل دوش آب گرم است درست است که در لحظه ی غیبت شاید بخندد اما بعد خنده های این چنینی یک غمی می آید.

نگاه حرام

دومین عامل سقوط ثواب روزه نگاه حرام است. ممکن است شخص قصد دیدن حرام هم نداشته باشد اما ناگهان عکس بدی در گروه تلگرامیش می آید و اثر وضعی خودش را می گذارد. مثلا شخصی به خانه ی دوستش می رود و از یخچال آنها شیشه ای که فکر می کند آب است را برمیدارد و محتویاتش را می نوشد و بعدا متوجه می شود مشروب بوده است. در این حالت شخص گناهی نکرده است اما آن مشروب اثر وضعی اش را می گذارد و مستش می کند.

یک سم بی بو که مثل آب است را بخوری و مریض شوی. اگر تعمدا این کار را کرده بودید خودکشی محسوب میشد و گناه داشت اما وقتی نمی دانستی درست است که گناه محسوب نمی شود اما اثر خودش را می گذارد و مسمومت می کند. نگاه حرام هم همین است و اثر بد خودش را می گذارد.

4 چیز است که روزه و اعمال خوب را نابود می کند

از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم نقل شده است که فرمود: اربعة تفسد الصّوم و أعمال الخير: الغيبة و الكذب و النميمة و النظر إلى الأجنبي4؛ 4 چیز است که روزه و خیلی از کارهای خوب را نابود می کند: غیبت، دروغ، سخن چینی و نگاه به اجنبی.

نگاه به اجنبی را نگاه به بدن لخت و... تعبیر نکن هم زن به مرد و هم مرد به زن را شامل می شود. فرموده اند اجنبی کسی است که ولایت ما را ندارد. اجنبی لزوما زن نیست و علی الظاهر آدم بزرگی هم هست، مثل سلمان رشدی، این نکبت را در وجود خودشان دارند و منتقل می کنند.

آزار و اذیت همسر و عاق والدین

یادتان باشد یکی از چیزهایی که روزه را به گند می کشد آزار و اذیت رساندن به همسر است. شاید هم حرام نباشد ولی بهانه گیری الکی انجام می دهد.

پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: هر زنی که شوی خویش را به زبان بیازارد، خداوند هیچ عمل و حسنه ‏ای را از او قبول نکند، تا شوهر را راضی سازد، اگر چه در تمامی روزهای عمرش روزه باشد، و تمامی شبهای زندگیش را به نماز ایستاده باشد، و تمامی بندگان را آزاد سازد، و همیشه ملازم گردن اسبان (که حاکی از جهاد دائمی است) در راه خدا بوده باشد، اول کسی است که وارد آتش جهنم خواهد شد، و نیز اینچنین است اگر مرد به زوجه خویش ظلم نماید، یعنی همه این عذابها برای آن مرد نیز جاری خواهد بود.

پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: لا صيام لمن عصي الامام5؛ کسی که به پدر و مادرش آزار و اذیت برساند، روزه اش قبول نیست. "امام" در اینجا چند معنا دارد، یک امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و اهل بیت علیهم السلام و بعد پدر و مادر یعنی عاق والدین که یکی از مصادیق امام می شود. یعنی اگر پدر و مادرت دل چرکینی از تو داشته باشند روزه به تو نمی چسبد. کف پای پدر و مادر را باید بوسید بعضی ها دست یا روی پا را می بوسند. فرموده اند بهشت زیر پای مادر است. یکی از علمای اهل معنا می فرمودند: کف پای والدین را ببوسید.

سخن چینی کردن هم اثر خودش را می گذارد و شاید علی الظاهر غیبت و یا حرف حرامی نداشته باشد امام منظورش را می رساند.

فحاشی به شوخی

مورد بعدی فحاشی است حتی به شوخی. پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: ما من عبد صائم یشتم فیقول: انی صائم، سلام علیک لا اشتمک کما تشتمنی الا قال الرب تعالی استجار عبدی بالصوم من شر عبدی قد آجرته النار6؛ نیست (بنده) روزه ‏داری که مورد شماتت و ملامت قرار گیرد، و او به ملامت کننده بگوید: من روزه هستم سلام بر تو و من شماتت نمی‏کنم، آنچنان که تو شماتت می‏کنی، همچنان که خداوند تعالی می‏فرماید: پناهندگی جست ‏بنده من به روزه از شر دیگر بنده من، به راستی پناه دادم او را از آتش جهنم و این کلاس تربیتی روزه است که آدمی را تربیت می‏نماید.

خیلی از شوخی هایی که می کنیم و ناسزا است آثار بدی دارد. فی نفسه ادای این کلمه یک نکبت و فسادی در کلامش بوجود می آورد. مثلا کسی که سخنش قبلا تاثیر داشت اما بعد از آنکه این شوخی های بی ادبانه می کند تاثیر گذاری از زبانش گرفته می شود چون زبانش فساد گرفته و قوت و باتری از آن گرفته شده است.

سعی کنیم جنبه ی ملکوتی روزه را تقویت کنیم. شاید اهل نماز شب خواندن و قرآن خواندن روزانه نداشته باشیم، اما می شود کارهایی انجام داد که دیگران به آن توجهی ندارند و اثر وضعی خوبی دارد مثل اسیدی که در جایی می ریزند و تمیزکاری می کنند. یکی از این کارها بار دیگران به دوش گرفتن است. هستند افرادی که پول خرید سه بسته ماکارونی یا ... را ندارند اما پولهایشان را روی هم می گذارند و شبانه به درب خانه های فقرا می رفتند و برایشان خواروبار می بردند. این گونه اعمال کارهای بد را بیچاره می کنند و یک حال خوب و توجه به انسان می دهند.

از لحظه ی مرگ شب قبر شروع می شود و هیچ چیز دنیایی به کار شما نمی آید. یک جایی واقعا پول به کار نمی آید. امام فرمودند در شب اول قبر دو چیز به کار می آید یک عزای و گریه بر اهل بیت و حضرت اباعبدالله علیه السلام و دوم کمک به مردم.

یک خیری هم به مردم در ماه رمضان برسانید اگر رفیق خوبی دارید با او تماس بگیرید و به اندازه قدر توانتان به کسی کمک کنید.

خداوند می فرماید: جزای روزه ی تو من هستم. دوم در روایتی دیگر داریم هر کس که وارد ماه مبارک رمضان شود در شب جمعه ی اول ماه گناهانش را می بخشم اگرچه به عدد نجوم آسمانی باشد. شب جمعه ی دوم هفتاد برابر هفته ی قبل می بخشم و هفته ی آخر ماه هیچ کس نمی تواند مغفرتی را که شامل حال روزه داران می کنم؛ حساب کند.

حجت الاسلام عبدالملکی:

پی نوشت:



1- اگر چه امروز فقهای عالی مقام این موارد را مبطل روزه و وضوء نمی‏دانند زیرا کمتر کسی است در زمان ما و فرهنگ طاغوت زده و غرب زده ما از این اوصاف رذیله بپرهیزد، آن خصال پنج‏گانه از بیان پیامبر گرامی اسلام چنین است: «خمس خصال یفطرن الصائم، و ینقضن الوضوء الکذب، و الغیبة و النمیمة، و النظر بشهوة، و الیمین الکاذبة‏؛   پنج صفت است که روزه را باطل و وضوء را می‏شکند، دروغ و غیبت و سخن چینی و نظر شهوت انگیز، و قسم دروغ.


2- عقاب الأعمال : 287 | 2 .


3- من ‏لایحضره ‏الفقیه ج 2 ص74


4- تحرير المواعظ العددية، ص331.


5- وقايع الايام خيابانی، ص 432.


6- ماه مبارک رمضان، ص 173.