حجت الاسلام عالی: برکت، نمکی است که خدا باید در زندگیمان بپاشد+ گزارش تصویری

کد خبر: 54737
برای کلمه برکت و هم خانواده هایش سه عنصر دخیل هستند: هر چیزی که خیر است و خیرش هم زیاد است و ماندگار است.

وارث: مراسم شب دوم ماه رمضان با سخنرانی حجت الاسلام عالی و مداحی حاج علی انسانی ، حاج محمدرضا طاهری و کربلایی حسین طاهری در هیئت مکتب الزهرا سلام الله علیها برگزار شد.

در ادامه خبر متن سخنان حجت الاسلام عالی را می خوانید:

حجت الاسلام عالی:

برکت

برکت فقط معنایش این نیست که چیزی را زیاد داشته باشیم. می تواند کم باشد ولی کار راه بینداز باشد. برکت به معنای زیاد بودن الزاماً نیست. آن کسی که بی برکت است می گوید نمی دانم کجا میرود و آن کسی که برکت می کند می گوید نمی دانم از کجا می آید. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله اول هر ماه که می شد می فرمودند: خدایا این ماه را با برکت قرار ده. به امیرالمومنین علیه السلام می فرمودند: هر جایی که رفتی بگو خدایا جایگاه مرا با برکت قرار ده. زندگی که برکت نداشته باشد ارزشی ندارد.

اگر بخواهیم ماهیت برکت را کالبد شکافی کنیم که بفهمیم چه چیزهایی موثر است اگر کلمات هم خانواده برکت را بررسی کنیم از هم خانواده هایش تبرک، برکه، مبارک را می توانیم یاد کنیم. ما معمولاً به جایی که آب زیادی جمع شده باشد و ثابت باشد می گوییم برکه. به رودخانه برکه نمی گوییم. برای کلمه برکت و هم خانواده هایش سه عنصر دخیل هستند: هر چیزی که خیر است و خیرش هم زیاد است و ماندگار است. گوسفند تمام اجزائش با برکت است و خاصیتش زیاد است.

شاه عباس خیلی کاخ و ساختمان ساخت ولی یک چیزی اش ماندگار شد و آن هم کاروانسراهای شاه عباسی در راه مشهد است. ببینید از کتاب مفاتیح الجنان چقدر استفاده می کنند و آدم ها را به خدا مرتبط می کند. تمام زائرهایی که به حرم می روند شیخ عباس قمی در ثوابشان شریک است. این می شود با برکت بودن. برکت، یک نمکی است که خدا باید در زندگی بپاشد. با حساب های عادی و مادی جور در نمی آید.

ماه رمضان سی روز است و مثل بقیه ماه ها است اما ماه رمضان چگونه است که این قدر با برکت است. شما می توانید تمام توشه عمرتان را در این یک ماه به دست بیاوری. یک شب دارد که قرآن از آن با نام مبارکه یاد می کند. شب قدر همان هفت ساعتی است که باقی شب ها هم هستند. ولی مثل این است که هشتاد سال را در یک کفه ترازو قرار دهی و بخواهی با یک شب مقایسه کنی. باز قرآن می گوید آن یک شب می چربد. چندین برابر عمر است. نمک الهی است و با حساب های عادی و مادی جور در نمی آید.

اگر می بینید در کاری خستگی به وجود امده ممکن است خستگی کاذب باشد. راهش این است که چند لحظه ادامه بده و قطع نکن. اگر دیدی حالت برگشت معلوم می شود آن خستگی کاذب بوده است. فقط برای این بوده است که شیطان جلوی خیر را بگیرد.

عامل برکت دار شدن

از خدا بخواهیم عمر و جوانی و زندگی و وجودمان را با برکت قرار بدهد. یکی از عواملی که باعث برکت می شود و باعث می شود بالا برویم و محبوب خدا شویم این است که عمل صالح در لحظه انجام بدهیم. یک لحظه هایی برای آدم پیش می آید که واقعاً لحظه ای است. اگر از آن استفاده کردیم و توانستیم یک کار به موقع در آن لحظه انجام دهیم انجام دادیم خروار خروار جذبه های خدا به سمتت می آید. ولی اگر از آن لحظه استفاده نکردی دیگر از دستت می رود.

این کار می تواند از نظر حجمی کوچک و ناچیز باشد ولی نیتش مهم است که خیر است. گاهی موقع ها دست کسی را گرفتن و آبروی کسی را خریدن مصداق همین عمل صالح لحظه ای است. جناب حر از قعر جهنم به اوج بهشت آمد زیرا در لحظه تصمیم درست گرفت و عمل درستی انجام داد.

/1102101304

حجت الاسلام عالی: