حجت الاسلام مومنی: نماز شب عامل افزایش رزق / حاج منصور ارضی: استعاذه باید هم در لفظ باشد و هم در عمل

کد خبر: 54908
مراسم مناجات شب ششم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین مومنی و مناجات حاج منصور ارضی با حضور پرشور مردم مومن و شب زنده دار در مسجد ارک تهران برگزار شد.
وارثاین مراسم با قرائت قرآن و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین مومنی آغاز گردید سپس حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم ملکی به بیان احکام پرداخت و در ادامه پس از ذکر چهارده صلوات، حاج منصور ارضی نکاتی در باب استعاذه بیان نمودند و سپس به مناجات با خدا و قرائت دعای ابوحمزه ثمالی و روضه و شعرخوانی پرداختند.


اجمالی از بیانات حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین مومنی در شب ششم ماه مبارک رمضان مورخ بیست و سوم خرداد ماه 1395 مسجد ارک تهران


مراسم شب ششم ماه مبارک رمضان در مسجد ارک تهران برگزار شد

در شب ششم ماه رمضان 95 منبر مسجد ارک شاهد سخنان حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مومنی بود ایشان بعد از صلوات و دعای فرج اینگونه مطالب خود را آغاز نمودند:

انسان برای پیشرفت و سلوک حتماً باید مجهز به ابزار لازمش باشد که بدون این ابزار امکان سلوک ممتنع و منتفی است. علمای علم اخلاق بهره مندی از برنامه و استفاده از الگوی رفتاری را یکی از شروط و ابزار سیر و سلوک انسان بیان می‌کنند.

"وَلَا رَطْبٍ وَلَا یَابِسٍ إِلَّا فِى کِتابٍ مُّبِینٍ" (سوره انعام آیه 59)

"نه هیچ‌‌تر و خشکی وجود دارد، جز اینکه در کتابی آشکار ثبت است"

در روایات معصومین ما ذیل آیات قرآن "جامِعَةٌ لِطُرُقِ الْخَیْرِ وَ سُبُلِهِ" وارد شده است . به همین جهت فرمودند "مَا مِنْ شَیْ ءٍ إِلّا وَ فِیهِ کِتَابٌ أَوْ سُنّهٌ" (اصول کافی جلد 1 باب رجوع به قرآن و سنت) هر چه که نیاز ما در زندگی است ذیل قرآن و روایات معصومین وارد شده است. اما شرط بهره مندی از این برنامه‌ها اول اطلاع از این برنامه‌ها است به عبارتی باید دانست، باور نمود و به آن عمل نمود. والا بی اطلاعی و یا انجام بدون باور به این فرایض نمی‌تواند تاثیری که به دنبال آن هستیم را ایجاد کند! به همین جهت هرشب یک روایت که به نظر کاربردی بوده و مورد نیاز محبین اهل بیت(علیهم السلام) است را خدمت دوستان شرح می‌دهم تا سعادت دنیا و آخرت ما به این وسیله رقم زده شود، اما امشب روایتی به عنوان :

وصایا نبی (صلی الله علیه و آله) لعلی (علیه السلام) امیرالمومنین و مولای متقین

قالَ النّبیُّ صلى الله علیه و آله : یا علیُّ ، تُریدُ سِتَّمِائةِ ألفِ شاةٍ ، أو سِتَّمِائةِ ألفِ دینارٍ ، أو ستَّمِائةِ ألفِ کَلِمةٍ ؟ قالَ : یا رسولَ اللّه ِ ، سِتَّمِائةِ ألفِ کَلِمَةٍ . فقالَ صلى الله علیه و آله : أَجمَعُ سِتَّمِائةِ ألفِ کَلِمَةٍ فی سِتِّ کَلِماتٍ ؛ یا علیُّ إذا رَأیتَ الناسَ یَشتَغِلُونَ بالفَضائلِ فاشتَغِلْ أنتَ بِإتمامِ الفَرائضِ ، و إذا رَأیتَ الناسَ یَشتَغِلُونَ بِعَمَلِ الدنیا فاشتَغِلْ أنتَ بعَمَلِ الآخِرَةِ ، و إذا رأیتَ الناسَ یَشتَغِلونَ بِعُیوبِ الناسِ فاشتَغِلْ أنتَ بِعُیوبِ نفسِکَ ، و إذا رَأیتَ الناسَ یَشتَغِلونَ بتَزیینِ الدنیا فاشتَغِلْ أنتَ بتَزیینِ الآخِرَةِ ، و إذا رَأیتَ الناسَ یَشتغِلونَ بکَثرَةِ العَمَلِ فاشتَغِلْ أنتَ بصَفوَةِ العَمَلِ ، و إذا رَأیتَ الناسَ یَتوسَّلُونَ بالخَلقِ فَتَوَسَّلْ أنتَ بالخالِقِ .

 پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود: اى على! ششصد هزار گوسفند مى خواهى یا ششصد هزار دینار یا ششصد هزار جمله؟ عرض کرد: اى رسول خدا! ششصد هزار جمله. پیامبر فرمود: [آن] ششصد هزار جمله را در شش جمله جمع(خلاصه) می‌کنم. اى على! هرگاه دیدى مردم به فضایل و مستحبات مى پردازند، تو به کامل کردن فرایض بپرداز و هرگاه دیدى مردم سرگرم کار دنیایند، تو سرگرم کار آخرت شو و هرگاه دیدى مردم به عیب هاى مردم مى پردازند، تو به عیب هاى خودت بپرداز و هرگاه دیدى مردم به آراستن دنیا مى پردازند، تو به آراستن آخرت بپرداز و هرگاه دیدى مردم به زیادى عمل مى پردازند، تو به خالص کردن عمل بپرداز و هرگاه دیدى مردم به خلق متوسّل مى شوند، تو به خالق متوسّل شو.

همین مکالمه اول حدیث نشان می‌دهد این حدیث محدود به رزق معنوی انسان نیست بلکه در آن جنبه‌های مادی نیز در نظر گرفته شده است و از همین جهت می‌توان گفت دین اسلام فقط اختصاص به معنویات و عبادات ندارد و در آن جنبه‌های انسانی و الهی توامان در نظر گرفته شده و برنامه ای برای دنیا و آخرت می‌باشد مثلاً نماز ستون دین، در احادیث وارده یکی از عوامل وسعت رزق مادی  است، نماز اول وقت در بین صفوف جماعت حس اطمینان خاطر و اعتماد را بالا می‌برد و باعث نظم و شجاعت می‌شود وقتی در میان مردم و با مومنین احساس خضوع و خشوع در برابر خدا را تجربه می‌کنیم ، تکرار این تجربه احساس خداترسی و روی گرداندن از غیر خدا را در انسان افزایش می‌دهد. علاوه بر این‌ها در توصیه‌ها و روایات فراوانی نماز شب را عامل افزایش رزق و وسعت روزی بیان داشته اند.

راس واجبات و فرایض نماز است "إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنکَرِ" (سوره عنکبوت آیه 45) نماز راستین دور کننده انسان از فحشاء و منکر است این که در محیط غفلت و گناه دست ما می‌لرزد، دل ما می‌لرزد به این دلیل است که ما نمازمان راستین نیست. کار ما نشود حکایت ترک اولی کرده و سنت به جا آورده ایم.

خدمت معصوم رسید گفت با شما مشورت کردم و گفتید این سفر را نرو، اما من رفتم و سود فراوانی به دست آوردم! معصوم اشاره به چاهی که پیش رویشان بود نمودند و فرمودند اگر این چاه را پر از طلا کرده و همه آن را در راه خدا انفاق کنی جای آن نماز صبحی که قضا داشتی را نمی‌گیرد.

وقتی مشغول فضائل (فَضِیلَة :ج فَضَائِل:درجه بزرگى و برترى، امتیاز، آنچه که خلاف پستى و عیب باشد) هستی فرائض از دست نرود!

پدری به فرزندش گفت راضی نیستم برای نماز شب از خواب بیدار شوی ، در جلسات درس آیه الله قاضی حاضر شوی! فرزند تا پدر زنده بود برای نماز شب بیدار نشد ، و در جلسات درس آیه الله قاضی کسب فیض ننمود اما این فرزند بدون خواندن نماز شب ، بدون حضور یافتن در جلسات آیه الله قاضی به جایی رسید که نماز شب خوانها نرسیدند هرچند که مدت کمی از جلسات درسی آیه الله قاضی کسب فیض نمود(به علت فوت آیه الله قاضی) اما به جایی رسید که همه او را می‌شناسند و او را آیه الله بهجت می‌نامند. (انجام دستور پدر فریضه و شرکت در جلسات درسی فضیلت)

"إذا رَأیتَ الناسَ یَشتَغِلُونَ بِعَمَلِ الدنیا فاشتَغِلْ أنتَ بعَمَلِ الآخِرَةِ"

هرگاه دیدى مردم سرگرم کار دنیایند، تو سرگرم کار آخرت شو

دنیا محل گذر است و بالاخره می‌گذرد ولی علی جان شما برای آخرتت کوشش کن. بدانید کسی که مشغول به آخرت شد خداوند دنیایش را هم آباد می‌کند، دغدغه‌های آخرت دغدغه‌های دنیا را از میان می‌برد! " اشْغَلْنِی بِالْآخِرَةِ عَنْ طَلَبِ الْأُولَى‏" (زیارت جامعه ائمه)

" و إذا رأیتَ الناسَ یَشتَغِلونَ بِعُیوبِ الناسِ فاشتَغِلْ أنتَ بِعُیوبِ نفسِکَ"

هرگاه دیدى مردم به عیب هاى مردم مى پردازند، تو به عیب هاى خودت بپرداز

وقتی مردم به دنبال نقطه ضعف دیگران هستند باید کوشید عیوب نفس خود را برطرف سازیم، یک وقت آئینه ای جلوی خود قرار دهیم و این گوش و چشم و دهان خود را نگاه کنیم می‌بینیم پر از عیب هستیم، حالا با این مجمعه از عیب ه،ا ایراد از چه کسی بگیریم؟ وقتی خودم زبان به غیبت می‌گشایم، وقتی گوش خود را از هر چیزی پر می‌کنم، وقتی چشم خود پر از عیب است، عیب و ایراد چه کسی را بگیرم؟! خدایا عیوب ما را در دنیا با ستر خودت پوشاندی در این شب‌ها تو را به علی امیرالمومنین علیه السلام قسم می‌دهم عیوب ما را در آخرت بیشتر بپوشان، حتی حسین علیه السلام از این عیوب با خبر نشود! همین!

تا عیبی در بنده ای دیدی بگو خدایا من چشم از عیب دیگری بستم تو هم عیب‌های من را بپوشان، من هم خیلی عیب در زندگی دارم.

" إذا رَأیتَ الناسَ یَشتَغِلونَ بتَزیینِ الدنیا فاشتَغِلْ أنتَ بتَزیینِ الآخِرَةِ"

هرگاه دیدى مردم به آراستن دنیا مى پردازند، تو به آراستن آخرت بپرداز

من قبر دارم که بالا سر آن قرآن می‌خوانم روزی این قبر را شکافتم و به داخل آن رفتم می‌خواستم برای خود تلقین بخوانم پس بالشی خاکی درست کردم و شروع کردم به چیدن سنگ لحد اما آخرین سنگ را نتوانستم بچینم، نه اینکه از مرگ ترسیده باشم، نه اینکه از قبر ترسیده باشم، نه! دیدم برای قبر دستم خالی است! من جنازه دیدم و دفن کردم شهید دیدم و دفن کردم، ولی خودم را نتوانستم! تنها دست گیر ما امام حسین علیه السلام است...

" و إذا رَأیتَ الناسَ یَشتغِلونَ بکَثرَةِ العَمَلِ فاشتَغِلْ أنتَ بصَفوَةِ العَمَلِ"

هرگاه دیدی مردم مشغول اعمال زیاد هستند تو به زیبا نمودن(خالص کردن) عمل بپرداز

در مکتب شیعه اعمال خالص در اولویت قرار دارند نه کثرت اعمال

" إذا رَأیتَ الناسَ یَتوسَّلُونَ بالخَلقِ فَتَوَسَّلْ أنتَ بالخالِقِ "

و هرگاه دیدى مردم به خلق متوسّل مى شوند، تو به خالق متوسّل شو

وقتی همه مردم کاسه  و ظرف خود را به در خانه غیر خدا می‌برند تو حاجت به در خانه خدا ببر این خداست که متکفل رزق بندگان است الهی و رَبِّی مَن لی غَیرُک" (دعای کمیل)


بیان احکام روزه توسط حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم ملکی در شب ششم ماه مبارک رمضان مسجد ارک

 مراسم شب ششم ماه مبارک رمضان در مسجد ارک تهران برگزار شد

یکی از مبطلات روزه خوردن و آشامیدن است، اگر روزه دار عمداً چیزی بخورد و یا بیاشامد روزه  باطل است این خوردن و آشامیدن می‌تواند مثل چیزهای معمول باشد مثل طعام و آب ویا غیر معمول باشد مثل خاک و یا شیره درخت، چه کم باشد چه زیاد. 
اگر مقداری از غذا در دهان باقی مانده باشد و به شکل عمدی فرو برده شود روزه باطل می‌شود.

گاهی سوال می‌کنند مسواک زدن روزه را باطل می‌کند؟

اگر مسواک را از دهان بیرون بیاورد و دوباره در دهان قرار دهد در این صورت رطوبت مسواک در صورت فرو بردن مبطل روزه است.

فرو بردن طعام هنگام اذان دادن باعث ابطال روزه و دادن کفاره می‌شود. به محض شنیدن اذان و یا شروع اذان از بلعیدن طعام و نوشیدنی باید پرهیز شود.

خوردن و آشامیدن سهوی مبطل روزه نیست.
توجه داشته باشید پول کفاره روزه را اگر می‌خواهید خودتان به دست فقیر برسانید حتما باید به صورت طعام باشد و صرف پرداخت پول کفایت ادای کفاره را ندارد. ( پول دادن به کسانی که این کار را انجام می‌دهد اشکالی ندارد)


بیانات حاج منصور ارضی در شب ششم ماه مبارک رمضان مورخ بیست و سوم خرداد ماه 1395 مسجد ارک تهران


مراسم شب ششم ماه مبارک رمضان در مسجد ارک تهران برگزار شد

اَعُوذُ بِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم بِسْمِ ٱللّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَا عَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها


استعاذه باید هم در لفظ باشد و هم در عمل .
عرض ما بر این است که یک سری موارد زمانی و مکانی در زندگی انسان پیش می‌آید مخصوصا جوانان که باید به خدا پناه برد . یک نصیحتی که معروف است شیطان لعن الله علیه به موسی علیه السلام داشته همین مطلب را روشن می‌کند . اولین نصیحت ، چنانچه موضوعی را در خاطرت گذراندی که کار نیک و پسندیده است ، زود شتاب کن و آن را انجام بده وگرنه تو را پشیمان می‌کنم . ما شب‌ها برای صدقه و جهیزیه پول جمع می‌کنیم ، سعی کنید کمک کنید این کارهای خیر را از دست ندهید و سعی کنید این کارها برای شما ملکه شود . دومین نصیحت ، وقتی با زن بیگانه نشست و برخاست داشتی یقین بدان که تو را وادار به گناه می‌کنم ، امروزه با وجود این موبایل‌ها که باید بیشتر مراقب باشید . سومین نصیحت ، وقتی است که غضب بر تو مسلط می‌شود من آنجا هستم و فتنه به پا می‌کنم ، از آموزه‌های صدا و سیما دیده اید وقتی طرف عصبی می‌شود ظرف و وسیله در خانه می‌شکند . شیطان به نوح علیه السلام می‌گوید : بنی آدم در حال خشم در دست من مانند وسیله ای است که در دست بچه است ، بچه هرچه در دستش باشد را هر طرف که بخواهد پرتاب می‌کند . وقتی عصبی شدی جایت را عوض کن ، عصبی می‌شود می‌گوید من سیدم ، این حرف بی احترامی به حضرت زهرا سلام الله علیها است ، بی بی سلام الله علیها اصلا غضبناک نمی‌شدند . در کتاب مرحوم دشتی روایت است حضرت نوزادی را بغل کردند ببوسند ، بچه لباس حضرت را نجس کرد ، مادر خیلی ناراحت شد ، بچه را آمد بگیرد ، حضرت فرمودند لباس را می‌شود پاک کرد ولی این بچه با این که نوزاد است اگر با او برخورد بد شود در خاطرش می‌ماند . پس باید هم قولی به خدا پناه برد و هم فعلی ، یوسف علیه السلام هم لفظی به خدا پناه برد و هم فرار کرد . این که آن مرد بزرگ تعبیر خواب می‌کرد ، شاگرد پارچه فروش بود ، زنی دید این مه جبین است ، گفت پارچه‌ها را به خانه‌ی من بیاور ، وقتی که داخل خانه شدند در را بست ، زن به او گفت اگر بخواهی بروی داد می‌زنم و آبرویت را می‌برم ، مرد قبول کرد گفت فقط بگذار من یک دستشویی بروم ، در دستشویی رفت و نجاست به خودش مالید ، به خاطر خدا ، وقتی زن او را دید از خانه بیرون کرد . یک اثر این کارش این بود که هر که رد می‌شد بوی خوشی از این جوان استشمام می‌کرد . باید در استعاذه عمل هم داشته باشی .

استعاذه و پناه بردن با لقلقه لسان و صورت بی روح دنیای بی آخرت تحقق پیدا نمی‌کند.
یک جمله از کتاب آداب الصلاه حضرت امام(رحمت الله علیه) ، یکی از آداب مهم قرائت حالا نماز یا قرآن ، استعاذه از شیطان رجیم است که خار طریق معرفت و مانع سیر و سلوک الی الله است و این استعاذه و پناه بردن با لقلقه لسان و صورت بی روح دنیای بی آخرت تحقق پیدا نمی‌کند ، چنانچه مشهود است که این لفظ را کسانی هستند که چهل و پنجاه سال گفته اند و از شر این راهزن نجات پیدا نکرده اند، و در اخلاق و اعمال بلکه عقاید قلبی از شیطان تبعیت و تقلید می‌کنند ، اگر درست پناه برده باشی از شر این پلید ، ذات مقدس حق تعالی که فیاض مطلق و صاحب رحمت واسعه و قدرت کامله و علم محیط و کرم بسیط است ما را پناه داده بود و ایمان و اخلاق و عمل ما اصلاح شده بود . این حرف امامی است که بنیان گذار انقلاب ما بود . هر چه می‌خواهی ذکر بگو ، اگر این ذکر اثری در زندگی تو نداشته باشد شیطان با این ذکر گفتن تو کاری ندارد ، ذکر می‌گویی و تبعیت می‌کنی از شیطان ، این همان مطلبی است که حضرت امام(رحمت الله علیه) بیان می‌فرمایند. این شب‌ها خیلی‌ها استغفار می‌کنند ، خیلی‌ها با ختم صلوات گره باز می‌کنند ، پس چرا گره من و تو باز نمی‌شود؟ صلواتی که دعای مستجاب است . بعضی برای مناجات می‌آیند ولی نماز نمی‌خوانند ، این خجالت آور است هرچه هم پدر و مادر می‌گویند گوش نمی‌دهد. اگر پرده‌ها کنار رود باطن ما و اعمالمان مشخص می‌شود . به حضرت گفت چقدر امسال حاجی به مکه آمده، حضرت پرده را از مقابل چشمان او کنار زد و فرمودند : "أکثر الضجیج وأقل الحجیج" ، نکند ما هم همین طور باشیم؟ اگر این طور باشد تمامی زحمات خودمان که وقت می‌گذاریم و کسانی که برای برپایی این مراسم زحمت می‌کشند را پایمال کرده ایم. بعضی دوستان پرسیده بودند در روضه ما دلمان می‌سوزد ولی اشک نداریم ، باید عرض کنم اشک نتیجه عملکرد روز ماست ، اگر شب اشک نداری به رفتار روزت شک کن. خدا به حق حضرت زهرا سلام الله علیها دل بینا ، سوز دل ، اشک چشم ، عمل خالص ، توفیق اطاعت و بندگی به همه‌ی ما عطا کند. 

اشعار خوانده شده توسط حاج منصور ارضی در شب ششم ماه مبارک رمضان



اشعار مناجاتی


قبل رفتن سمت معصیت توانم را بگیر
هر کجا که سرکشی کردم عنانم را بگیر

ناتوانم تا نگه دارم زبانم را ولی
تو توانایی بیا پس این زبانم را بگیر

امتحانم سخت باشد شک نکن رد می‌شوم
پس مراقب باش و راحت امتحانم را بگیر

رحمة للعالمین با رحمت رحمانیت
دست خالی تمام دوستانم را بگیر

دوست دارم هیچکس غیر از تو نشناسد مرا
پس به من غربت بده نام و نشانم را بگیر

رزق من اشک است، پس با گریه کردن زنده ام
اشک هایم را نگیر و آب و نانم را بگیر

روز محشر که مرا سمت جهنم میکشی
دور از چشمان زهرا ریسمانم را بگیر

آه میترسم نبینم کربلا را جان دهم
کربلایی کن مرا و بعد جانم را بگیر


مراسم شب ششم ماه مبارک رمضان در مسجد ارک تهران برگزار شد


/1102001307