حاج غلامرضا اکبرنژاد:هر چقدر کار خوب انجام بدهیم، متخلق به اخلاق الهی می شویم
در دعای افتتاح خداوند متعال را می خواند با ثنا و تعریف او که در قالب حمد است. چون حمد تقریباً جامع ترین کلمه برای خدای متعال است که هم شکر در آن هست و هم معرفت در آن نهفته شده است و همچنین در زبان ائمه علیهم السلام طوری بیان شده است که برای تعریف از خدا این چنین دعا می کنند. در دعای افتتاح می فرماید: « اللَّهُمَّ إِنِّي أَفْتَتِحُ الثَّنَاءَ بِحَمْدِكَ وَ أَنْتَ مُسَدِّدٌ لِلصَّوَابِ بِمَنِّكَ» با حمد تو را ستایش می کنم. توفیق اینکه تو را حمد بگویم را هم خودت به من دادی. خدای متعال تو محکم کننده راه راست هستی که من می توانم حمد بگویم. اگر هست از تفضل و لطف خدا است. نوعی منت و احسان از طرف خداوند است. در یک قالب قشنگ به من یاد داده است که چگونه صحبت کنم.
در فرازی از دعا امام می فرماید: من یقین کردم که تو ارحم الراحمین هستی. در عالم هر چه مهربان باشد از همه مهربان تر، تو هستی. اگر بخواهیم کسی را مثال بزنیم که خیلی مهربان است مادر را مثال می زنیم. اما خداوند مافوق مهربانی هایی است که یک مادر داشته باشد. محبت و مهربانی خدا را در میلیون ها باید ضرب کنیم تا بتوانیم درکش کنیم. خدای متعال کل این عالم را با تمام نعمت ها و احسانش از صد، یک است. یعنی هنوز %99 از مهربانی هایش را استفاده نکرده است.
شخصی خدمت امام را علیه السلام آمد و سوال کرد: اسم اعظم چیست؟ امام فرمود: بسم الله الرحمن الرحیم چنان به اسم اعظم نزدیک است که مانند سیاهی و سفیدی چشم است.
در کتاب بحارالانوار جلد 27 روایت هایی داریم که خدای متعال 72 یا 73 اسم اعظم دارد. در بیان روایات داریم که بعضی از انبیاء علیهم السلام 2 یا 3 یا 4 اسم اعظم داشتند. تمام کارهای خارق العاده را با اسم اعظمی که در نزدشان بود انجام می دادند. قدرتش فوق العاده بود. خداوند یکی را برای خودش نگه داشته است و باقی را به ائمه معصومین علیهم السلام داده است. امت پیامبر صلی الله علیه و آله به این اندازه بهره برده اند که بسم الله الرحمن الرحیم شاه کلید است و خیلی کارها انجام می دهد و نزدیک به اسم اعظم است.
اگر ما در نعمت های خدای متعال ریز شویم تمام شدنی نیست. انفسی و آفاقی می توانیم به خدا برسیم. اگر در عالم فکر می کنید این قدر درخت و فضای سبز داریم اگر رنگشان رنگ دیگری بود چه اتفاقی می افتاد؟ مثلاً اگر سیاه می شد چه می شد؟ تنها رنگی که آرامش بخش است رنگ سبز است. رنگی که نشاط آور است رنگ سبز است. اگر این رنگی نبود چه اتفاقی می افتاد؟
امام مطلبش این است که اعتقادم این است که تو ارحم الراحمین هستی. الان مردم دنیا در ناآرامی هستند. اگر به این نکته برسند خیلی استرس ها از آنها برداشته می شود. «أَيْقَنْتُ أَنَّكَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ». اگر به این یقین برسیم آرامش پیدا می کنیم. در ادامه جمله بیان و ادب گوینده را می رساند که امام می خواهد بفرماید: کجا ارحم الراحمین هستی؟ در موضع عفو و رحمت، تو ارحم الراحمین هستی. خوف و رجا باید دو طرفش میزان باشد. یعنی در عین حال که خدا مهربان و ارحم الراحمین است از طرف دیگر خیلی شدید العقاب است. اگر کسی را بخواهد عقابش کند نمی تواند از دستش فرار کرد. هر جا بروی ملک خدا است.
«أَيْقَنْتُ أَنَّكَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ فِي مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أَشَدُّ الْمُعَاقِبِينَ فِي مَوْضِعِ النَّكَالِ وَ النَّقِمَةِ» محکم ترین معاقب و عقاب کننده هستی. در آیات الهی هم داری. مثال مادر را که زدیم غریزه مادری اش اجازه نمی دهد که فرزندش را تنبیه کند و او را می بخشد. در سوره مائده آیه 98 می فرماید: « اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقابِ وَ أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ» بدانید و علم پیدا کنید که خدا عقابش خیلی شدید است.
خدا خیر کثیری که خودش می داند را می دهد نه آن خیری که ما فکر می کنیم. خداوند می فرماید: مردم بدانید که خدا شدید العقاب است. خدا نکند کسی گرفتار شدیدالعقاب باشد. در ادامه می فرماید: این را هم بدانید که خدا خیلی مهربان است.
در سوره اعراف آیه 168 می فرماید: « إِنَّ رَبَّکَ لَسَريعُ الْعِقابِ وَ إِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحيمٌ» بدان خدای تو عقابش هم خیلی سریع است. هم شدید و هم سریع است. در ادامه هم می فرماید: انّ برای تأکید است و برای تأکید بیشتر لام هم آورده است که خدا حتماً مهربان و غفور است. ناامید شدن از درگاه خداوند حرام است.
خدا آدرس رحمتی داده است که اگر کسی بخواهد وارد شود چنین است: در سوره جاثیه آیه 30 می فرماید: « فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَيُدْخِلُهُمْ رَبُّهُمْ فِي رَحْمَتِهِ» آنهایی که ایمان بیاورند و عمل صالح انجام دهند خدا داخلشان می کند در رحمتش. یعنی یک قدم از ما هزاران قدم از خدا. تو خودت را تکان بده.
انسان هر چقدر کار خوب انجام بدهد کم کم متخلق به اخلاق الهی می شود. روح و روانش الهی می شود. یعنی صفات خدا تدریجاً در او ظاهر می شود. وجودش رحمت و برکت می شود. تجلی خدای متعال در این شخص می شود.
/1102101304