حجت الاسلام مومنی: نشانه انسان مومن / حاج منصور ارضی: مومن غبطه میخورد و حسد نمی ورزد
مراسم مناجات شب نهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین مومنی و مناجات حاج منصور ارضی با حضور پرشور مردم مومن و شب زنده دار در مسجد ارک تهران برگزار گردید.
وارث: این مراسم با قرائت قرآن و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین مومنی آغاز گردید و در ادامه پس از ذکر چهارده صلوات، حاج منصور ارضی نکاتی در شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه بیان نمودند و سپس به مناجات با خدا و قرائت دعای ابوحمزه ثمالی و روضه و شعرخوانی پرداختند.
اجمالی از بیانات حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین مومنی در شب نهم ماه مبارک رمضان مورخ بیست و ششم خرداد ماه 1395 مسجد ارک تهران
حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مومنی در چهارمین شب سخنرانی خود بعد از صلوات و دعا برای فرج امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف به ادامه موضوع مواعظ روایات عددیه و نشانههای مومن، منافق و احمق، تائب و انسان صالح که در بیان رسول خدا و امیرالمومنین و امام حسن علیهم السلام اشاره شده است پرداختند؛
در روایتی رسول خداوند صلی الله علیه و آله به حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام میفرمایند:
" إنی أوصیک الیوم بوصیة إن أنت حفظتها، عشتَ حمیدًا، ومُتَّ شهیدًا، وبعثک الله یوم القیامة فقیهًا عالمًا"
امروز تو را وصیتی میکنم اگر در حفظ و حراست از آن بکوشی زندگی سعادتمند و وفاتی شهادت وار داری و در روز قیامت خداوند تو را فقیه عالم محشور میدارد. از این روایت بلند 5 نشانه یاد شده را بیان میکنند:
1- نشانه انسان مومن
1- نشانه انسان مومن
"قالَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله:
یا علىُّ؛ لِلْمؤمنِ ثَلاثُ عَلاماتٍ: الصَّلاةُوَ الصِّیامُ و الصَّدقهُ" (میزان الحکمه 7529)
رسول خدا صلی الله علیه و آله به امیرمؤمنان على علیه السلام فرمودند: براى مؤمن سه نشانه است؛ اداى نماز و انجام روزه و صدقه.
2- نشانه انسان منافق
"رسولُ اللّه صلى الله علیه و آله :
آیَةُ المُنافِقِ ثَلاثٌ إذا حَدَّثَ کَذَبَ، و إذا وَعَدَ أخلَفَ، و إذا ائتُمِنَ خانَ" ( میزان الحکمه جلد 12 باب نفاق)
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: نشانه منافق سه چیز است؛ هر گاه سخن گوید دروغ گوید، هرگاه وعده دهد وفا نکند و هرگاه به او اعتماد شود خیانت کند.
3- نشانه انسان صالح
پیامبر صلى الله علیه و آله :
"یا عَلىُّ وَ لِلصّالِحِ ثَلاثُ عَلاماتٍ: یُصْلِحُ ما بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللّهِ تَعالى بِالْعَمَلِ الصّالِحِ وَ یُصْلِحُ دینَهُ بِالْعِلْمِ وَ یَرْضى لِلنّاسِ ما یَرْضى لِنَفْسِهِ"
اى على! انسان صالح سه نشانه دارد؛ با عمل صالح، میان خود و خداوند را اصلاح مى کند. با علم، دینش را اصلاح مى نماید و براى مردم، همانى را مى پسندد که براى خود مى پسندد.
4- نشانه انسان احمق
پیامبر صلى الله علیه و آله :
" التهاون فی فرائض اللّه، و الاستهزاء بعباد اللّه، و کثرة الکلام فی غیر ذکر اللّه"
" التهاون فی فرائض اللّه، و الاستهزاء بعباد اللّه، و کثرة الکلام فی غیر ذکر اللّه"
ای علی، احمق سه علامت دارد؛ سستی در انجام واجبات خدا، مسخره کردن بندگان خدا و تکلم زیاد در غیر ذکر خدا
کوتاهی در واجبات و استهزاء .
5- نشانههای انسان تائب
پیامبر صلى الله علیه و آله :
"وللتائب ثلاث علامات: اجتناب الحرام, الحرص على طلب العلم, لا یعود للذنب کما لا یعود"
از حرام اجتناب میکند، برای طلب علم حرص میزند(برای به دست آوردن علم تلاش زیادی میکند) به سراغ گناهی که از آن توبه نمود نمیرود.
بیانات حاج منصور ارضی در شب نهم ماه مبارک رمضان مورخ بیست و ششم خرداد ماه 1395 مسجد ارک تهران
اَعُوذُ بِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم بِسْمِ ٱللّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَا عَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها
هر صفتی که در وجود انسان قرار داده شده را باید تحت تعلیم یک معلم قرار دهیم
عرض کردیم صفات عالیه ای که خدا در نهان ما قرار داده برحسب آن نهاد یا فطرت ذاتی از ما آن صفت را میخواهد، برای کسبش باید زحمت بکشیم ، هر صفتی که در وجود انسان قرار داده شده را ما باید تحت تعلیم یک معلم قرار دهیم. اول معلم قرآن و اهل بیت علیهم السلام هستند و بعد از آنها استخراج از این معادن حکمت و معادن علم اولیاء خدا و علمای ربانی ما هستند. در مورد دعای هشتم صحیفه سجادیه "اللّهُمّ إِنیّ أَعُوذُ بِکَ مِنْ هَیَجَانِ الْحِرْصِ، وَ سَوْرَةِ الْغَضَبِ، وَ غَلَبَةِ الْحَسَدِ" ، غضب و حرص باید در انسان رنگ خدایی بگیرد ، حسد هم همین است ، صفت بدی است ولی اگر رنگ خدایی بگیرد میشود غبطه ، تمام شهدا غبطه میخورند به مقام قرب حضرت اباالفضل علیه السلام. حسد هست، حرص هست ولی باید تنظیم شود و کنترلش کنی. به یکی از دوستان گفتم مثلا برای تو واجب میشود که برای انجام کاری بروی خارج از کشور، زندگی را رها میکنی میروی، همین حالت در ماه رمضان نسبت به خدا باید باشد. با خدا کار داریم ، حرف داریم ، معامله داریم ، اگر فکر میکنی کمتر کار کنی مملکت تعطیل میشود که الان هست، اما بعضی کار میکنند از روی حرص یا طمع. وقتی به رسول اکرم صلوات الله علیه و آله میرسیم میبینی حضرت حرص دارند در هدایت مردم "حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ" (سوره توبه آیه 128) صفت پیغمبر اکرم صلوات الله علیه است، یا غضب را خط الهی دهید میشود غضب الرحمان که صفت اهل بیت علیهم السلام است.
حسد یعنی نعمتی را در کسی ببینی و ناراحت شوی
در مورد حسد پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله میفرمایند: خداوند عزوجل به موسی بن عمران فرمود؛ حسود از نعمتهای من ناراحت است و از قسمتی که برای بندگانم مقرر داشته ام رویگردان است. بارها شنیده اید "الْحَسُودُ لَا یَسُودُ" چون حسادت باعث میشود خودت را نابود کنی تا دیگری به مقامی که تو نرسیده ای نرسد. طرف خودش برای مناجات و شب زنده داری نمیآید نمیگذارد تو هم بیایی. گاهی مداحی از من بهتر میخواند و ما از حسادت فقط اشکال میگیریم، در نظر نمیگیریم که دارد تبلیغ دین میکند. اگر نعمتی را در کسی ببینی و بگویی خدایا به من هم بده میشود غبطه اما اگر ناراحت شوی این حسد است. گاهی که بعضی به خدا هم اعتراض میکنند. جمله ای از نهج البلاغه آقای جوادی آملی نقل میفرمودند به کسی که ثروت داده اند درد بی درمان داده اند، خدا به او اهانت کرده. یعنی خیال نکن ثروت خوب است، خدا اگر بخواهد به کسی عطا کند سرمایهی اشک میدهد، شب زنده داری میدهد، فرزند صالح میدهد یک بچه ای که از کودکی عاشق خدا و امام حسین علیه السلام باشد، قرآن خوان باشد، اینها ثروت است که اگر در قرآن نگاه کنی میشود باقیات و صالحات. برای هر نعمتی امتحان گرفته میشود و هرکه بیشتر دارد گرفتارتر است و هر نعمتی زکاتی دارد که باید آن را پرداخت کنی.
مومن غبطه میخورد و حسد نمیورزد، منافق حسد میورزد و غبطه نمیخورد
شما مهمان دعوت میکنید و سفرهی مفصلی پهن میکنید، همه نوع غذایی تهیه میکنید و من میبینم که وسع تو چقدر است ، اما خدا هر نوع نعمتش را در یک خط مناجات قرار میدهد، کی بالاتر است؟ خدا در ماه رمضان برای ما سفره پهن کرده ولی برای بعضی این سفره تا آخر ماه دست نخورده باقی میماند و گرسنه و تشنه از ماه رمضان خارج میشوند. این که میگوییم رزق حلال و رزق حرام فکر نکنید فقط در خوردن است. میبینی کسی زبانش رزق خدایی دارد، هرکسی صدایش را میشنود مطلب را که میشنود قلبش زنده میشود. یکی را هم میبینی مدام زبانش در حال غیبت است. امیرالمومنین علیه السلام میفرمایند: "الحَسدُ حَبْسُ الرُّوحِ" حسادت روح را زندانی میکند. شاید برای امام حسین علیه السلام هم گریه کنی ولی این گریه مورد پسند اهل بیت علیهم السلام نیست، حیوانات هم کنار گودال گریه کردند، ما از این حد حیوانی باید بالاتر برویم،گریهی انسانی کنیم برای اباعبدالله علیه السلام. با حسادت، روحت از اهل بیت علیهم السلام جدا میشود. حضرت صادق علیه السلام فرمودند: مومن غبطه میخورد و حسد نمیورزد، منافق حسد میورزد و غبطه نمیخورد. فرق مومن و منافق اینجا معلوم میشود. غبطه نزدیکترین نقطه به حسادت است. مراقب باشید قلبتان مریض نشود. امیرالمومنین علیه السلام میفرمایند: حسد بدن را فرسوده میکند. بعضی واقعا تاریک شده اند، خدا را شکر که در این ماه رمضان مردم تا سحر کنار هم مینشینند و از هم قدرت میگیرند نورانیت میگیرند، تا سحر میگویند "اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِبَهاَّئِکَ کُلِّهِ" شاید میخواهی بگویی از این نورانیتت یک ذره به من هم بده، دعای سحر را وقت بگذارید حتما بخوانید. این یک ماه را برای خودتان وقت بگذارید.
اشعار خوانده شده توسط حاج منصور ارضی در شب نهم ماه مبارک رمضان
اشعار مناجاتی
ای آنکه گشودی به رویم باز دری را
خرج منِ آلوده نمودی نظری را
شرمندهتر از نوبت قبل آمدم ای وای
دیدی ز من آیا تو گرفتارتری را
من نوسفرم، راه دراز است، غریبم
کو خضرِ رهی راه بَرَد نو سفری را
قانع نشده دل که گنه کارترینم
غفلت زده از دست دَهَم هر سحری را
از خجلت جرم و گنه آتش نگرفتم
تا اینکه گرفتند ز من چشمتری را
ستاری تو گرچه شده شامل حالم
من ترک نکردم صفت پرده دری را
گفتند شهادت هنر مرد الهی است
باید به کجا برد غم بی هنری را
در راه پُر از فتنهی این آخر دوران
با نام علی دفع کنم هر خطری را
ایوان نجف آرزوی هر شب شیعه ست
از ما مَسِتان فیض دیار پدری را
ما چشم به راهیم که با فاطمه آید
همراه برد نوسفرِ محتضری را