بیانیه مجمع جهانی اهل بیت(ع) درباره سلب تابعیت آیت الله عیسی قاسم

کد خبر: 55474
گذشته از دستورات دینی و اسلامی که رژیم آل خلیفه به آنها اعتقاد و پایبندی ندارد، و گذشته از حقوق طبیعی که "اصل خاک" بر آن تأکید دارد، ماده 15 اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز تصریح می کند که هیچکس را نمی توان خودسرانه از تابعیت خویش محروم ساخت.
وارث: رژیم بحرین در ادامه رفتارهای عجیب و غیر انسانی خود، تابعیت «آیت الله شیخ عیسی قاسم» را لغو کرد!

در پی این اقدام سخیف، مجمع جهانی اهل بیت(ع) بیانیه مهمی صادر کرد.

متن کامل بیانیه مجمع به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

« سَأَصْرِفُ عَنْ آيَاتِيَ الَّذِينَ يَتَكَبَّرُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَإِن يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لَّا يُؤْمِنُوا بِهَا وَإِن يَرَوْا سَبِيلَ الرُّشْدِ لَا يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا وَإِن يَرَوْا سَبِيلَ الْغَيِّ يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا عَنْهَا غَافِلِين؛ به زودى كسانى را كه در زمين، بناحق تكبّر مى‌ورزند، از آياتم رويگردان سازم [به طورى كه‌] اگر هر نشانه‌اى را [از قدرت من‌] بنگرند، بدان ايمان نياورند، و اگر راه صواب را ببينند آن را برنگزينند، و اگر راه گمراهى را ببينند آن را راه خود قرار دهند. اين بدان سبب است كه آنان آيات ما را دروغ انگاشته و غفلت ورزيدند». (سوره اعراف، آیه 146).

این روزها مسلمانان جهان بر خوان پربرکت ماه مبارک رمضان نشسته اند و ایام و لیالی خود را به بندگی و عبادت می گذرانند؛ ماه زیبایی که در آن، حتی غیرمسلمانان نیز با پیروان دین خاتم اعلام همبستگی می کنند و شرایط را برای صیام و قیام آنها فراهم می نمایند.

اما در همین روزها، رژیم حاکم بر بحرین که گویی هیچ بویی از اسلام و قرآن و تعالیم پیامبر اکرم(ص) نبرده است، به جای عطوفت با مردم خویش و مهیا نمودن شرایط مناسب برای روزه داری و اعمال عبادی آنان، متکبرانه به مظالم و جرایم خود ادامه می دهد و بر فشارهای عجیب و غریب نسبت به مؤمنین می افزاید. 

رژیم آل خلیفه پس از آنکه چند روز پیش «جمعیت اسلامی الوفاق» بزرگترین حزب کشور بحرین را توقیف و دو گروه دیگر را منحل کرد؛ و پس از آنکه با احضارهای بی دلیل علماء و روحانیون، فضای رعب و وحشت را بر مساجد و مراکز دینی حاکم نمود؛ و بعد از آنکه تصمیمات بی سابقه ای برای دست اندازی به وجوهات شرعی مردم اتخاذ نمود، امروز با اقدامی دیگر، جنون را به حد اعلای خود رساند.

هیأت دولت خانوادگی بحرین، امروز با تکبر و تغطرسی فرعونی، این حق را به خود داد که تابعیت یکی از مفاخر ملت عریق بحرین را سلب نماید. «حضرت آیت الله حاج شیخ عیسی احمد قاسم» که امروز با حکم مضحک وزیران آل خلیفه از حقوق شهروندی خود محروم شد، یک روحانی دینی زاهد، محبوب، ریشه دار، نجیب، متخلق و دانشمند است که عمر با برکت خود را در راه ارائه خدمات علمی، دینی، فرهنگی و اجتماعی صرف نموده است.

اما حکومت آل خلیفه با گستاخی هر چه تمامتر، این شخصیت برجسته را با اتهاماتی همچون "خروج از وظایف شهروندی"، "بر هم زدن همزیستی مسالمت آمیز مردم"، "تعميق طائفه گرایی سياسي"، "مخالفت با قانون اساسی و نهادهای دولتی" و "ایجاد تفرقه" روبرو ساخت و تابعیت ایشان را لغو کرد. این در حالی است که آیت الله قاسم، نه تنها بر آتش تفرقه و طایفه گرایی ندمیده، بلکه در سال های اخیر، نقش بزرگی را در مسالمت آمیز ماندن اعتراضات مردمی و فراگیر نشدن آتش خانمانسوز فرقه ای ایفاء کرده است.

رژیم حاکم بر بحرین، همچنین وکالت شرعی آیت الله قاسم از مراجع عظام تقلید در امور حسبیه، جمع و صرف اخماس و زکوات و خدمات علمی و فرهنگی ایشان ــ که در طول تاریخ از شؤون روحانیت راستین بوده است ــ را وقیحانه "مزدوری اجانب"، "تأسیس سازمانهای تابع مرجعيت سياسی و دینی خارج از کشور" و "تلاش برای ایجاد حکومت روحانیون" نامیده و آن را حرکاتی برای تقسیم جامعه وانمود کرده و مستندی برای سلب حقوق شهروندی ایشان قرار داده است. 

گذشته از دستورات دینی و اسلامی که این رژیم به آنها اعتقاد و پایبندی ندارد؛ و گذشته از حقوق طبیعی که "اصل خاک" بر آن تأکید دارد؛ ماده 15 اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز تصریح می کند که هیچکس را نمی توان خودسرانه از تابعیت خویش محروم ساخت.

اینک این سؤال مهم برای جهانیان مطرح است که چگونه خانواده ای که خود متعلق به بحرین نیست ولی با قهر و غلبه و حمایت کفار بر سرنوشت مردم اصیل این کشور حاکم شده است، به خود حق می دهد که تابعیت شهروندان اصیل این کشور را لغو نموده، فرزندان آن آب و خاک را از حقوقشان محروم کرده، بر اکثریتی مظلوم، ظالمانه و بدون رضایت آنان حکمرانی نماید؟

مجمع جهانی اهل بیت(ع) به عنوان یک سازمان بین المللی که صدها نفر از نخبگان، علماء، شخصیت ها و اندیشمندان مسلمان در آن عضویت دارند، در این زمینه بر نکات زیر تاکید می کند:

1. فشارهای مختلف مذهبی و اجتماعی و سیاسی بر مردم مظلوم بحرین، علماء این کشور و مساجد و محافل دینی آنان بشدت محکوم است. 

2. دولت ها ــ ازجمله دولت بحرین ــ موظف به حمایت از حقوق شهروندان خود هستند و حق ندارند آنان را از خاک آباء و اجدادی خود جدا کنند. تابعیت و تعلق یک انسان به سرزمین خود، حق طبیعی و قانونی اوست. دولت ها مالک انسان ها نیستند تا بتوانند این حق را از آنان دریغ نمایند؛ بلکه آنان خادم شهروندان خود هستند.

3. اقدامات اخیر رژیم بحرین ــ اعم از تعطیلی نهادهای جامعه مدنی، فشار بر علماء، تخریب مساجد، حبس های طولانی چهره های ملی و لغو تابعیت شخصیت های محترم ــ نه تنها به نفع دولت و ملت بحرین نیست؛ بکه امور را از دست افراد شناخته شده خارج نموده، کشور را به پرتگاه جنگ داخلی و بحرانهای غیر قابل مهار می کشاند.

4. گرچه واضح است که «حمد بن عیسی آل خلیفه» اختیاری از خود ندارد و تنها دستورات اربابان خود (آمریکا و آل سعود) را اجرا می کند، اما پس از اعلام تصمیم غیر قانونی و غیر شرعی مبنی بر لغو تابعیت آیت الله قاسم، مسئولیت هر حادثه سوئی که خدای ناکرده برای ایشان رخ دهد، مستقیماً بر عهده حاکم این کشور و مزدوران اوست.

5. در پایان، مجمع جهانی اهل بیت(ع) از شخصیت ها، دولتمردان، افراد ذی نفوذ کشورهای مختلف و نیز سازمان های بین المللی و حقوق بشری می خواهد که با استفاده از تمام امکانات و توان خویش، مانع از ادامه اقدامات غیرعاقلانه حاکمان کشور بحرین شوند.

/1102001307