حاج منصور ارضی: اگر عقل و خرد به صورت مردی تجسم می‌یافت چهره‌ی حسن را به خود می‌گرفت

کد خبر: 55518
بیانات حاج منصور ارضی در شب نیمه ماه مبارک رمضان مورخ اول تیر ماه 1395 مسجد ارک تهران
وارث: مراسم شب پانزدهم ماه رمضان با سخنرانی حجت الاسلام محمد حاجی ابوالقاسم دولابی و مناجات حاج منصور ارضی در مسجد ارک تهران برگزار شد.

در ادامه خبر متن سخنان حاج منصور ارضی را می خوانید:


حاج منصور ارضی: اگر عقل و خرد به صورت مردی تجسم می‌یافت چهره‌ی حسن را به خود می‌گرفت



اَعُوذُ بِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم بِسْمِ ٱللّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَا عَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها




به خاطر بسپار که تو قبرنشین خواهی شد که این یادآوری تو را از شهوت‌ها باز می‌دارد.


در ادامه‌ی دعای هشتم صحیفه سجادیه "وَ إِلْحَاحِ الشَّهْوَةِ" ، شهوت یکی از آن صفاتی است که در هر انسانی وجود دارد اما خدا فضایی قرار داده تا بجا از آن استفاده شود. امیرالمومنین علیه السلام می‌فرمایند: بنده‌ی شهوت خوارتر از بنده‌ی زر خرید است. حضرت آقای جاویدان فرمودند اگر شهوت بر کسی سلطنت می‌کند، در ماه رمضان باید تمرین کنترل داشته باشد . کسانی که شهوت بر آنها سلطنت می‌کند ، نشان دهنده‌ی این است که باید تامین شود، تعمیر شود و با روزه کنترل شود و به خدا پناه برده شود. بعضی‌ها بیشتر بنده‌ی شهوت هستند تا خدا . شهوت هم فقط در مسائل جنسی نیست ، شهوت در اخلاق بد، اینها را باید با دعا درمان کرد ، بعضی‌ها شهوت در گفتار دارند. شهوت خواندن در بین مداحان ، شهوت در ریاست ، شهوت در علم اما اگر حرص در علم ایجاد شود باید در کنار آن معرفت و تقوا باشد وگرنه انسان را زمین می‌زند، بزرگان فرمودند حجاب اکبر علم است و در قالب تقوا ، تواضع و خشوع قابل کنترل است. صفاتی که نفس انسان را می‌شکند ، همان صفاتی که در کمیل گفته شده "سُؤَالَ خَاضِعٍ مُتَذَلِّلٍ خَاشِعٍ" هر که دارای علمی است این چند پایه را باید داشته باشد ، حالا هر علمی باشد. مخصوصا الان که مقام معظم رهبری بر رشد علمی کشور تاکید دارند و مسئولین بی توجهی می‌کنند چون این جوانان واقعا دارند زحمت می‌کشند ولی کمک و حمایت نمی‌شود. خداوند متعال به موسی بن عمران وحی می‌فرماید به خاطر بسپار که تو قبرنشین خواهی شد که این یادآوری تو را از شهوت‌ها باز می‌دارد .




اگر عقل و خرد به صورت مردی تجسم می‌یافت چهره‌ی حسن را به خود می‌گرفت.


پیغمبر اکرم صلوات الله علیه می‌فرمایند : حسن علیه السلام نو گل خوش بوی من از دنیاست ، همانا این فرزندم آقایی است که خداوند به وسیله‌ی او میان دو گروه از مسلمانان صلح و سازش برقرار خواهد کرد. این عظمت امام حسن علیه السلام است . پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرمایند: من او را و کسانی که او را دوست دارند دوست می‌دارم . وقتی که پیغمبر اکرم صلوات الله علیه در حال احتضار بودند ، حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند یا رسول الله این دو فرزند گرامی شما هستند ، چیزی به عنوان ارث به آنها عطا کن و پیغمبر اکرم صلوات الله علیه فرمودند : برای حسنم هیبت و سیادت خود را و جود و شجاعتم را به حسین عطا کردم. در مورد زیبایی حضرت وقتی هرکسی چهره‌ی منورشان را می‌دید محو رویش می‌شد ، اما به ما اجازه دادند که امام حسن علیه السلام را کمک دهیم در دینی که او برایش زحمت کشیده و خون دل خورده . امام حسن علیه السلام صدای زیبایی داشته و وقتی قرآن قرائت می‌کردند دل از همه می‌بردند . پیغمبر اکرم صلوات الله علیه فرمودند : آگاه باشید فضائلی به حسن بن علی داده شده که به هیچ یک از اولاد آدم جز یوسف نبی داده نشده است . امام حسن علیه السلام هیچ گاه سائلی را رد نمی‌کرد ، در برابر درخواست مردم هیچ کسی از حضرت علیه السلام نه نشنید . عرض شد آقا جان چرا هیچ سائلی را رد نمی‌کنید؟ حضرت پاسخ دادند من خودم سائل خدا هستم و به درگاه او رو می‌آورم شرم دارم که خود درخواست کننده باشم سائلی را رد کنم و خداوند مرا عادتی داده که نعمت‌های خود را بر من فرو ریزد و من نیز به او قول دادم که نعمت هایش را به مردم بدهم و ترس آن را دارم که اگر عادتم را ترک کنم اصل آن نعمت را خدا از من دریغ کند . و امام علیه السلام در ادامه شعری به این معنی خواندند "هنگامی که سائلی نزد من آید به او گویم مرحبا به کسی که بخشش او را بر من واجب فوری نموده است و از بخشش اوست که نعمت‌ها به سوی بخشنده سرازیر می‌شود بنابراین بهترین روزهای جوانمرد روزی است که از او چیزی درخواست شود." تویی که در این فساد شب را بیدار می‌مانی و در خانه‌ی خدا می‌آیی قدر بدان همه را دعا کن. مرد شامی آمد به حضرت بی احترامی کرد ، وقتی ساکت شد ، حضرت فرمودند : غریبی؟ گرسنه هستی؟ به منزل من بیا . مرد گریه کرد و گفت معاویه لعن الله علیه به من پول داده که من اینجا بیایم و به شما ناسزا بگویم. به خانه حضرت آمد غذا خورد خرجی گرفت و رفت و گفت دشمن‌تر از من در این شهر نیامده و الان من دوست‌ترین به امام حسن علیه السلام هستم و می‌روم. امشب هر چه می‌خواهی از امام حسن علیه السلام بخواه ، کم هم نخواه . ما را زما بگیر و خودت را به ما بده . پیغمبر اکرم صلوات الله علیه فرمودند : اگر عقل و خرد به صورت مردی تجسم می‌یافت چهره‌ی حسن را به خود می‌گرفت . امشب به مادرش تبریک بگو . درد ما این است که کسی نیست امشب بقیع در کنار قبرش چراغی روشن کند . ان شاء الله با نابودی آل سعود برای حضرت حرم بسازیم. خدا به همه شما خیر دهد .


حاج منصور ارضی: اگر عقل و خرد به صورت مردی تجسم می‌یافت چهره‌ی حسن را به خود می‌گرفت

منبع: قدیم الاحسان

/1102101305