حجت الاسلام مومنی: هر كه همّ خود را آخرتش كند خدا دنيايش را كفايت كند

کد خبر: 55781
امير المؤمنين علیه السلام فرمود: هر كه همّ خود را آخرتش كند خدا هم دنيايش را كفايت كند. هر كه درونش را اصلاح كند خدا برونش را اصلاح كند. هر كه ميان خود و خدا را اصلاح كند خدا ميان او و خلق را اصلاح نمايد.

وارث: مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام مومنی و مداحی حاج رضا طاهری در مهدیه تهران برگزار شد.

در ادامه ی خبر متن سخنان حجت الاسلام مومنی را می خوانید:


حجت الاسلام مومنی:

پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: شما به ضیافت الهی دعوت شده اید. بعد در این ضیافت چه چیزی به شما می دهند؟ مغفرت و رحمت نصیب شما می شود. دعایتان مستجاب می شود. فقط باید به خدا دل بدهید. یک برنامه کامل داشته باشید که از امشب بندگی خدا را کنید.

روایتی در کتاب جهادالنفس وسائل الشیعه باب 39 روایت سوم است که برنامه ای برای زندگی ما می تواند باشد. به آیت الله بهجت رحمت الله علیه گفتند به ما درس اخلاق بگویید. فرمودند: هر چه می خواهم بگویم در کتاب جهادالنفس وسائل الشیعه است. یک برنامه جامع و کامل و هدفمند از وجود امام صادق علیه السلام است که به امیرالمومنین علیه السلام بر می گردد. سند روایت معتبر است و راویان ثقه هستند. روایت صحیحٌ حَسن است. این قدر این روایت محکم است.

در فضاهای مجازی جایی که ضرورت ندارد وارد نشوید. فضای مجازی قوه تعهد را ضعیف می کند. مگر اینکه ضرورت داشته باشد. نوع استفاده ناصحیح است. فکر را درگیر می کند. آرامش به انسان نمی دهد.

این روایت سه نکته مهم دارد: «قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع كَانَتِ الْفُقَهَاءُ وَ الْعُلَمَاءُ إِذَا كَتَبَ بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ كَتَبُوا بِثَلَاثَةٍ لَيْسَ مَعَهُنَّ رَابِعَةٌ مَنْ كَانَتْ هِمَّتُهُ آخِرَتَهُ كَفَاهُ اللَّهُ هَمَّهُ مِنَ الدُّنْيَا وَ مَنْ أَصْلَحَ سَرِيرَتَهُ أَصْلَحَ اللَّهُ عَلَانِيَتَهُ وَ مَنْ أَصْلَحَ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَصْلَحَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ»1

امير المؤمنين علیه السلام فرمود: هر كه همّ خود را آخرتش كند خدا هم دنيايش را كفايت كند. هر كه درونش را اصلاح كند خدا برونش را اصلاح كند. هر كه ميان خود و خدا را اصلاح كند خدا ميان او و خلق را اصلاح نمايد.

وقتی دغدغه های فکریتان آخرت باشد خدا دنیایتان را آباد می کند. خدا مشکلات را یکی پس از دیگری بر می دارد. همتت آخرت باشد خدا همّ و غم دنیوی را برایتان برطرف می کند. غیر از آخرت به فکر هیچ چیزی نباش. این وعده الهی است. به خدا اعتماد کنید. شما را لنگ نمی گذارد.

مورد دوم این است که ظاهر زیبا می خواهی ارتباطت را با خدا اصلاح کن، خدا به تو ظاهری آراسته می دهد. آیت الله بروجردی به بازار که می آمدند کسبه می آمدند و ایشان را می دیدند و می گفتند: ما با نگاه به شما یاد جمال ابا عبدالله الحسین علیه السلام می افتیم. نگاه به نامحرم نکن، نمازت را بخوان، خداوند نورش را به تو می دهد. تو با خدا وارد معامله شو خدا به تو نور می دهد. درونت را آراسته کن، خدا ظاهری آراسته به تو می دهد.

سوم فرمودند: دنبال این باش که خدا را از خودت راضی کنی. با دروغ می خواهد مردم به او نگاه کنند. امیرالمومنین علیه السلام به فرزندشان امام حسن علیه السلام فرمودند: اگر صداقت داشته باشی بین مردم محبوب می شوی. رابطه ات را با خدا اصلاح کن، خدا محبت تو را در دل زمین و زمان می اندازد. اگر کسی رابطه اش را با خدا اصلاح کند خدا رابطه او را با مردم درست می کند و کارش را خدا درست می کند.

/1102101304

 حجت الاسلام مومنی:

پی نوشت:

1.    

كافی،الشیخ الكلینی ج8 ص307ح477؛