حجت الاسلام ناصری پور: شب قدر، شب ذخیره ی معنویات

کد خبر: 55956
خداوند متعال در ظرف حضرت زهرا سلام الله علیها این دو چشمه ی هدایت، معنویت و سعادت (قرآن و اهل بیت علیهم السلام) را به پیامبر صلی الله علیه و آله نازل کرد. در این عرایض بنده، ابداً غلو وجود ندارد و بیان نورانی ائمه ی اطهار علیهم السلام است.

وارث: مراسم احیای شب قدر بیست و سوم ماه رمضان با سخنرانی حجت الاسلام ناصری پور و مداحی حاج امیر تاجری و دیگر ذاکرین اهل بیت علیهم السلام در هیئت محبان حضرت علی اصغر علیه السلام برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حجت الاسلام ناصری پور را می خوانید:

حجت الاسلام ناصری پور: شب قدر، شب ذخیره ی معنویات برای آخرت است

مومن حق ندارد از رحمت خدا ناامید شود

مومن حق ندارد نسبت به رحمت خداوند ناامید شود و اگر شد از درگاه رحمت الهی خارج شده است. در هر شرایط و با هر وسیله ای که گناه کرده باشد حق ندارد از رحمت خدا ناامید شود اما باید وسیله ی رسیدن به درجه ی کمال را بداند. یکی از فرصتهای مناسب در عین حال مهم و قابل توجه برای انسان شب قدر است. در بین شبهای قدر، شب بیست و سوم محتمل تر است که شب قدر باشد.

چند کار را امشب باید انجام دهید؛ در امشب استغفار زیاد باید بگوئید، ذکر "الزهرا" و سلام به اباعبدالله الحسین علیه السلام را زیاد بگوئید. توجه به خود هم مهم است. فکر کنیم اصلا چه هستیم و در کجای این دایره ی خلقت قرار داریم. وجودمان برای ما چه اهمیتی دارد و آخرش به کجا می خواهیم برسیم. توجه به این افکار و نگاه انسان را به سعادت می رساند. توجه به مرگ، مرگ باوری و معادباوری خیلی به انسان کمک خواهد کرد.

اگر توجه به اینها داشته باشیم و توسل هم کنیم با توکل به خدا شب خوبی را خواهیم داشت. اما اگر غفلت کنیم ضربه می خوریم. درباره ی شب قدر گفتیم باید به "کوثر" برسیم. خدا در حالی که در شب قدر باید خریدار باشد باز هم فروشنده است. یک قطره اشک امشب بریزی خداوند از تو می خرد اما خروارها رحمت را هدیه می کند.

نزول ملائکه استمرار دارد

باور کنید اگر کسی بداند برکت عمر چقدر اهمیت دارد برای همین یک کار امشب خیلی در خانه ی خدا التماس می کند. در شب قدر همانطوری که قران می فرماید: تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ 1 ؛ این تنزل استمرار دارد. در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله، محور ایشان بود و بعد از او به نقل صریح رسول الله صلی الله علیه و آله، امیرالمومنین علیه السلام بود و امشب قطعا محور حضرت بقیة الله عجل الله تعالی فرجه الشریف است. علتش هم این است که ملائکی که به زمین می آیند وجودشان مجرد است و باید با سنخیت جنس بالا تماس پیدا کنند و این خصوصیت را هیچ احدی در عالم جز حضرت بقیة الله عجل الله تعالی فرجه الشریف ندارد.

لَیلَةُ القَدرِ خَیرٌ مِن‌ أَلف‌ِ شَهرٍ 2 ؛ یعنی اگر ما در همین یک شب شب قدر را درک کنیم، 83 سال کلاس بندگی را رشد کرده ایم، سال بعد اگر درک کنیم باز هم 83 سال دیگر این توفیق را خدا داده است. نکته ی آخر گفتیم شب قدر شب ضیافتی است که خدا برای معصوم ترتیب داده و اگر کسی نازله ای را خدا به او عنایت کند، خدا می داند چه سعادتی به او رسیده است.

رسول الله صلی الله علیه و آله می فرماید 124 هزار پیامبر، اولیاء و انبیاء آمدند تا خدا مرا به بعثت برساند تا من دو حقیقت نوری را برای هدایت بشر به امانت بگذارم؛ قرآن و اهل بیت علیهم السلام. خود قرآن در سوره ی مائده، پیامبر صلی الله علیه و اله را با واژه ی "بلّغ" خطاب و تاکید می کند همه ی این سلسله ی هدایت بدون ولایت امیرالمومنین علیه السلام مفهومی بی پایه است و اساس ندارد. محور ولایت علی علیه السلام است. حتی رسیدن به مفاهیم قران و هدایت رسول الله صلی الله علیه و آله از طریق و جاده ی اهل بیت علیهم السلام است و منهای آن مسیر اشتباهی است.

حضرت زهرا سلام الله علیها، ظرف قرآن و اهل بیت علیهم السلام است

خداوند متعال در ظرف حضرت زهرا سلام الله علیها این دو چشمه ی هدایت، معنویت و سعادت (قرآن و اهل بیت علیهم السلام) را به پیامبر صلی الله علیه و آله نازل کرد. در این عرایض بنده ابداً غلو وجود ندارد و بیان نورانی ائمه ی اطهار علیهم السلام است.

اگر درباره قران بگوئیم، قرآن می فرماید: إِنَّا أَنْزَلْناهُ في‏ لَيْلَةِ الْقَدْرِ 3 ؛ تا قبل از این آیه هر آنچه به رسول الله صلی الله علیه و آله درباره ی عظمت قرآن و سعادت و... سخن گفته می شود. امام صادق علیه السلام می فرماید: اگرکسی چشم دل داشته باشد تجلی خدا را در کتاب خدا می بیند. این قدر کتاب خدا با عظمت است. آیات متعددی داریم که چرا قران خوب است و این قدر عظمت دارد اما خدا به این آیه که می رسد از قرآن می گذرد و می فرماید شب قدر!

چون قران مظروف شب قدر است همه ی این عظمت امشب این توان را دارد که از جهت زمان کشانده و در قلب پیامبر صلی الله علیه و آله نازل کرده. خدا به رسول الله صلی الله علیه و آله می فرماید: چگونه می خواهی شب قدر را درک کنی! پس به نوعی خدا می فرماید: این ظرف توانسته مظروف را همراه خودش بکشد.

امام صادق علیه السلام می فرماید: قدر خداست و آن شب یعنی ظرف مکانی؛ حضرت فاطمه سلام الله علیهاست. سرّ الهی است. اینکه خدا می فرماید: إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ 4 ؛ ما عطا کرده ایم یک موجود برتر، دانشمند برتر به یک موجود پایین تر، به جهت شرافت علمی مثلا وقتی می بیند این فرد توان علمی را دارد می گویند: ما این مدرک را به تو عطا کردیم. پس این حبّه ی خداست. که این ظرف زمان که ما هستیم ظرف حضرت فاطمه سلام الله علیهاست.

در روایت دیگر داریم؛ خدای متعال در ظرف وجود حضرت فاطمه سلام الله علیها قرآن را از عالم بالا به پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نازل کرد. ظرف نزول این کتاب مقدس که تمام صحف الهی و انبیای گذشته خلاصه شده و بخشی از آن در قران است، در این شب نازل شده است لذا اگر کسی درجات کمال در توحید را به اندازه ی شب قدر بفهمد، درجات کمالش رشد می کند.

هر چقدر شب قدر را درک کنیم، قرآن را درک کرده ایم

هر قدر انسان بتواند مقامات شب قدر را درک کند، به همان اندازه درجات قرآن را درک کرده است. اگر کسی لیلة القدر را فهمید ظرف وجودی عالم که حضرت فاطمه سلام الله علیها را هم می فهمد و هر کس حضرت فاطمه سلام الله علیها را فهمید، ظرف وجودی امشب را می فهمد پس این شب قدرش بالاست.

اگر ارتباطمان در عالم معنا هویدا نیست و اگر نمی دانیم یک عمل خوبی انجام دادیم به ما چه می دهند، می گویند امشب را که می توانید برایت فضا را ببینیم چون ظرف وجودی امشب، ظرف وجودی حضرت فاطمه سلام الله علیهاست.

اگر کسی شب قدر را درک کرد یعنی درجات سرّ عالم را درک کرد. در سیر وجودی مقامات حضرت فاطمه سلام الله علیها پیامبر صلی الله علیه و آله یک نظیری دارد: انما سمیت فاطمه علیها السلام فاطمه ، لانّ الخلق فطوا عن معرفتها 5 ؛

فکر نکنید زود می توانید ایشان را بشناسید اصلا اسمش را "فاطمه" گذاشتند چون جداشده از کائنات عالم است. در یک روایت دیگر داریم امام باقر علیه السلام می فرماید:

همانا حضرت فاطمه سلام الله علیها، از خود وجود خدا تابیدن گرفته است. آفتاب امروز با آفتاب فردا ختما فرق دارد به اندازه ای که خودت خواستی در معرض افتاب قرار بگیری به تو تابیده است. یک نفر بیشتر و یک نفر کمتر. وجود ما امشب به هر اندازه آماده باشد از آفتاب و شمس نورانی حضرت فاطمه سلام الله علیها به آن می تابد و اگر رعشه ای به آن بتابد او عالم را در می نوردد.

بی جهت نیست پیامبر صلی الله علیه و آله خم می شد و دست حضرت فاطمه سلام الله علیها را می بوسید و او را "ام ابیها" خطاب می کرد، "مادر" در اینجا به معنای ولایت، اطاعت پذیری، فضیلت و شرافت. یک همچنین شخصیتی ظرف وجودی امشب را دارد.

یک روایت دیگر عرض کنم، رسول الله صلی الله علیه و آله می فرمود: روُحِی التی بَیْنَ جَنْبِیّ 6 ؛ روح من فاطمه (سلام الله علیها) است بین دو جنب، یک جنبه آن خدا و جنب دیگر ان تمام کائنات است.

در شب قدر خیلی خودتان را درگیر اتفاقات مادی عالم نکنید، شب قدر شبی است که انسان برای خودش است نه خود مادی بلکه خود معنوی، اصل وجود انسان، اصل وجودی که خیلی نسبت به آن غافل هستیم. بد نیست یکی از روایات مرگ باوری را بخوانیم. سلمان تنها کسی بود که مقام "سلمان منّی" کسب کرد و می آمد کنار حضرت زهرا سلام الله علیها و ایشان صحبت می کرد و او اشک می ریخت.

سختی مرگ و شب اول قبر

پیامبر صلی الله علیه و آله به سلمان فرمود: شما تنها کسی هستی که قبل از مرگت می فهمی چه بلایی سرت می آید. تو والی مدائن (بغداد) می شوی یک سالی که تب می کنی و صعصعه ابن سوهان عصر جمعه به ملاقاتت می اید با او به قبرستان برو و سلام کن، یک میتی به اذن خدا داستان مرگ را برایت تعریف می کند.

سالها می گذرد و این اتفاق می افتد و سلمان به قبرستان می رود و آن میتی که مومن هم بود به اذن خدا به سخن در می آید. سلمان از او می پرسد: چگونه جان را از تو گرفتند. میت می گوید: هیهات! چگونه به این راحتی سخن می گویی؟ بلا بود بلا! به راحتی درباره اش سخن نگو.

مومن میت تعریف کرد: "در خانه بودم و مریض و خانواده ام و اقوامم دورم هستند. دیدم یک آقای عربی از در وارد شد که پاهایش روی زمین نبود. ابتدا پاهایم بی حس شد، قدرت تکلمم را از دست دادم، چشمانم سو نداشت اما گوشم می شنید. وقتی به حلقومم رسید بلند فریاد زدم چون دردش قابل تحمل نبود. دیدم فرزندان و همسرم فقط داد می زنند و هیچ کاری از دست کسی بر نمی آمد. این قدر این لحظات سخت بود که برای زندگان اگر مرگ را تجربه کنند دوست ندارند هرگز برگردند.

لحظاتی بالای بدنم ایستادم. باورم نمی شد چه اتفاقی افتاده. وقتی مرا در تابوت گذاشتند خودم هم در تشییع جنازه ی خودم شرکت کردم. هنوز چند قدمی جسدم از خانه ام دور نشده بود که مرا به جایی به نام " حول مطلع " که فقط خدا در انجاست و از بنده سوال می کند. تمام عمر 79 ساله ام را در همان چند لحظه دیدم و شرمنده ی خدا شدم وقتی از بالا پایین آمدم هنوز بدنم به غسالخانه نرسیده بود! (79 سال در چند قدم دنیایی در جلو چشم این میت رد شده بود.) چه بلایی سرم در غسالخانه آمد، آب نبود! بلکه مذابی جوشنده ی سوزان بود که روی بدنم می ریختند و بعد مرا در قبرگذاشتن ناله و التماس می کرد، تاریک بود و ..."

شب اول قبر و مرگ خیلی سخت است. امشب شبی است که باید برای آن شب ذخیره کنید امشب شب ذخیره است.

حجت الاسلام ناصری پور: شب قدر، شب ذخیره ی معنویات برای آخرت است

پی نوشت:


1- سوره قدر آیه 4.


2- سوره قدر آیه 3.


3- سوره قدر آیه 1.


4- سوره کوثر آیه 1.


5- تفسير فرات الكوفى, چاپ تهران, ص581.


6- نور الأبصار ص 52.