حجت الاسلام دارستانی: حرام خواری در 7 نسل بعد از ما تاثیرگذار خواهد بود+گزارش تصویری

کد خبر: 56169
بعضی از گناهان فقط ما را درگیر می کند و برخی از گناهان طبق روایات تا 7 نسل تاثیر منفی خودش را می گذارد. یکی شراب خواری است. دومین گناه حرام خواری است. انسان فکر می کند خوب است از هر راهی که شد پول به دست بیاورد. حرام خواری مثل غیبت و دروغ نیست و تا نسلهای بعدی را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

وارث: مراسم شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام دارستانی و مداحی حاج حامد خمسه در هیئت پیروان امام حسین (ع) برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حجت الاسلام دارستانی را می خوانید:

حجت الاسلام دارستانی

گناهانی که تا 7 نسل بعد تحت تاثیر قرار می گیرند

بعضی از گناهان فقط ما را درگیر می کند و برخی از گناهان طبق روایات تا 7 نسل تاثیر منفی خودش را می گذارد. یکی شراب خواری است. دومین گناه حرام خواری است. انسان فکر می کند خوب است از هر راهی که شد پول به دست بیاورد. حرام خواری مثل غیبت و دروغ نیست و تا نسلهای بعدی را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

آیاتی در قرآن داریم که می فرماید: كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ 1 ؛ دقت کنید چه می خورید؟ آیا مال خودتان است؟ مال یتیم است؟ یا ... وقتی لقمه حرام شد و انسان لقمه حرام خورد چشم انسان نمی بیند، گوش انسان نمی شنود و هرچه به بچه ات بگویی نماز بخوان و... اهمیت نخواهد داد.

وقتی در جامعه ای جرمهای بزرگ اتفاق افتاد قبح جرمهای کوچک ریخته می شود. 90 درصد مفاسد اجتماعی از خانه هاست و مشکل اکثر خانه ها از لقمه هاست که دقت نمی کنیم و هر لقمه ای را به زن و بچه می دهیم. شخصی از امام سجاد علیه السلام سوال کرد: چگونه صبح کردی؟ یعنی روزت را چگونه آغاز کردی؟

فرمود: صبح کردم در حالیکه به هشت کس بدهکارم و آنان هر زور هشت چیز از من طلب می‌کنند و مرا به سوی خود می‌خوانند:

اول خدای تعالی از من واجبات را می‌خواهد، دوم پیامبرصلی الله علیه و آله سنتش را می خواهد و می فرماید بیرون از سنت من نروید. سوم زن و فرزند، نفقه و مخارج زندگی را طلب می کنند، نال حلال به خانه بیاورم. داریم در روایت که مردها به جهنم می افتند که چرا نان حرام به خانه آورده اند.

خدا مادران قدیم را رحمت کند مرد که می خواست از خانه بیرون بیایند به آنها می گفتند: ما به نان جو هم راضی هستیم، مال حرام نیاور. الان عموما زنها دوست دارند خانه هایشان بزرگ باشد، جهیزیه ی خوب برای دخترشان بگیرند و طلا بخرند و ... کاری ندارند از کجا کسب می شود. همین مال حرام باعث می شود نبینیم، نشنویم.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برای به دنیا آمدن حضرت زهرا سلام الله علیها 40 روز از مردم کناره گرفتند در حالی که روزه بودند و بعد از 40 روز که نزد حضرت خدیجه سلام الله علیها آمدند با غذاهای بهشتی افطار کردند.

فرض کنید با مصالح بد ساختمانی می سازید اگر مصالح پوک دادید بعد از مدتی ساختمان می آید پایین! تقصیر بنا و معمار نیست چون شما مصالح بد تحویل داده اید. شما مصالح به خدا تحویل می دهید خدا هم به شما بچه تحویل میدهد، اگر بچه خوب شد و به گل نشست خوش به حالتان! این دیگر به خدا ارتباطی ندارد خودتان مصالح آماده کرده اید.

ماجرای لقمه ی حرام مادر شیخ رجبعلی خیاط

شیخ رجبعلی خیاط می فرمود: من هنوز به دنیا نیامده بودم پدرم در مغازه ی کبابی کار می کرد و هر شب ته مانده های کبابی که در میزها می ماند را به خانه می آورد. یک شب 4 سیخ کباب دست نخورده با یک نان کامل آورد. مادرم گفت: "لقمه را که آرودم بالا تا بخورم چنان لگد زدی که لقمه از دستم افتاد، بار دیگر لقمه را برداشتم و همان اتفاق! تا 10 بار این کار را تکرار کردم."

بعد به پدرم گفته بود: آقا جریان این غذا چیست؟ پدرم گفته بود: امشب کباب ها صاحب مغازه نشمرده بود و من پنهانی آن ها را برداشتم.

اگر کسی گوشت آهو برایتان بیاورد اگر ببینید بوی خرابی می دهد آن را نمی خورید و نگهش نمی دارید. باور کنید شامّه ی ما کار نمی کند وگرنه اگر مال حرامی باشد با ما حرف می زند که فلانی مرا نخور من مال یتیم هستم، مال گرفتارم و... بعد ما آن را می خوریم اخلاقمان عوض می شود، خانه هایمان بزرگتر می شود، جیب ها پر پول تر می شود اما اخلاق، رفتار و محبتمان به یکدیگر کمتر می شود.

گاهی از من می پرسند چرا درباره ی مال حرام روی منبر کم صحبت می کنید؟ همه اش دست دولت نیست، یک بخشی به عهده ی مردم، یک بخشی به قوه قضائیه یک بخش به مجلس و ...یک کارگر چگونه با زن و بچه می تواند با حقوق 600 هزار تومان زندگی بگذراند؟ بخشی از فسادهای اجتماعی برگرفته از اقتصاد ناسالم است.

اصل مشکلت مملکت ما اینجاست. می گویند یک پدری به فرزندش گفت پسرم برو درس دین بخوان و دین شناس باشی آخوند و ملا شو. در قدیم کاسب ها درس مکاسب می خواندند دینشان را یاد می گرفتند و حقوق کاسبی را درس می گرفتند و حلال و حرام را می شناختند و بعد به دنبال کاسبی می رفتند.

به حلال و حرام بودن لقمه توجه کنیم

بچه به حوزه علمیه آمد و 20 سال درس خواند و به شهرشان برگشت. پدرش از او پرسید پسرم آداب غذا خوردن چیست؟ پسر شروع کرد به گفتن آداب غذا خوردن، اول دستتان را می شوئیم، با نمک شروع می کنیم، منعم را می شناسیدم، شکر خدا می کنیم و...

پدرش گفت: دیدی پسرم خوب درس نخواندی! اینها همه از مستحبات است. اول باید ببینی این غذایی که در سفره گذاشتی حلال است یا نه؟ ما را در مستحبات نگه داشته اند. اول باید به واجبات اهمیت دهیم.

آن پسر رفت و 20 سال دیگر درس خواند. پدر از او پرسید آداب شب خوابیدن چیست؟ پسر شروع کرد به گفتن آداب باید با وضو خوابید، رو به قبله بود و... پدرش گفت: باز هم خوب درس نخواندی اینها همه مستحبات است. شب هنگام موقع خواب باید خودت را محاسبه کنی، ببینی به خاطر یک قضاوت حق و ناحق کردی، ببین دلی را نشکسته باشی، بی گناهی را به زندان نیفکنده باشی. اگر خیالت از اینها راحت شد مستحبات را انجام بده.

اگر همه باید این دو نکته را رعایت کنند، یک ببینند لقمه ی حرام وارد زندگی اش نشده و دوم اینکه ببیند حق و ناحق نکرده باشد. باور کنیم قدیم ها در خانه ها خیلی چند خورشت و چند جور غذا نبود و ساده می گرفتند اما فکر می کنم حلال تر بود.

اگر شکم از لقمه ی حرام پر شود امام زمانمان را نخواهیم شناخت. امام حسین علیه السلام در روز عاشورا در خطبه اش فرمود که من همان فرزند رسول خدا صلی الله علیه و آله هستم.

چرا چشم ما امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را نمی بیند؟ چون ظاهرا ایمان داریم اما باطناً نابینا هستیم.

از زمان امام رضا علیه السلام به بعد در حدود 58 سال 4 امام ما را شهید کردند یعنی هرچه سال به جلوتر میرود تعداد امامان شهید شده بیشتر می شود یعنی اگر کسی 60 سال عمر کرده باشد در آن زمان 5 امام را زیارت کرده بود.

متوکل عباسی پایش زخم چرکی برداشت به طوری که زندگی برایش سخت بود. مادر متوکل 5 هزار درهم نذر امام هادی علیه السلام کرد که این طبیب یک کاری کند تا متوکل خوب شود. امام هادی علیه السلام در نامه ای فرمود: مدفوع گوسفند که زیر پا لگد شده را در گلاب بخیسانید و روی زخم بگذارید. اطرافیان گفتند این بدتر خودش عفونت دارد و آلوده می شود. اما مادر متوکل به حضرت اعتقاد داشت و این کار را انجام دادند و عفونت از زخم بیرون آمد و پای او خوب شد.

حجت الاسلام دارستانی

پی نوشت:


1- سوره بقره، آیه 172