استاد فاطمی نیا: روز عید فطر بسیار بافضیلت است، آن را از دست ندهید
وارث: شب عید فطر با سخنرانی استاد فاطمی نیا و مداحی حاج علی انسانی در روضه خانگی برگزار شد.
دعای چهل و ششم صحیفه سجادیه
این فراز از دعا را در قنوت یا نمازتان می توانید قرار دهید: یا من یرحم من لا یرحمه عباد و یا من یقبل من لا تقبله البلاد 1 ؛
"ای خدایی که رحم می کند به کسی که بندگان به او رحم نمی کنند. ای خدایی که می پذیرد کسی را که شهرهای مختلف او را نمی پذیرند."
کرامات آیت الله بهاءالدینی بسیار عجیب است. یک آقایی در زمان او بود که به فساد معروف بوده به طوری که هر وقت او را می دیدند راهشان را کج می کردند. یک روز آیت الله بهاءالدینی مبلغی را به پسرشان می دهد و می فرمایند ببر به او بده. پسرشان می فرماید: بهایشان گفتم این شخص را می شناسید و می دانید در چه راهی خرج می کند؟ پدرم فرمود به این کارها کار نداشته باش. نزد آن شخص رفتم دیدم کاملا عوض شده، یک ساک کوچکی دستش بوده ولی با همیشه فرق داشت.
گفت من گذشته ام را ضایع کرده ام حال می خواهم نزد علی ابن موسی الرضا علیه السلام بروم و توبه کنم لنگ مبلغی پول بودم. ببینید کسی که همه از او متنفر باشند اما حضرت حق به دل های باطل نظر می اندازد، درس بعدی این است که نظربلندی باشیم که خیلی مهم است مردم را زود حذف نکنیم. اگر عبادت ثقلین و جن و انس را به جا بیاورید تا صفات عالیه نداشته باشید هیچ چیزی به شما نمی دهند. نمی خواهیم زیرآب عبادات و مستحبات را بزنیم و آن را رد کنیم اما دین، دین بزرگی است. امام صادق علیه السلام می فرماید: به طولانی بودن رکوع و سجود افراد نگاه نکنید، به صادق بودن و امین بودن او نگاه کنید. اینها ملاک است.
انسان با مقدس بازی و نگاه به ظواهر به هیچ جا نمی رسد
امام سجاد علیه السلام می فرماید: من می ترسم اگر لباب اسلام را مطرح کنم یک عده مسلمان به خانه ام بریزند. مسلمان نظر تنگ از یهودی و مسیحی خطرناکتر است! انسان با مقدس بازی و نگاه به ظواهر به هیچ جا نمی رسد.
مثلا کسی سلمانی اشتباهی یک مقدار ریشش را با تیغ زده، شاید او از کسی تقلید می کند که تراشیدن ریش را جایز می داند. یک کسی به من می گفت کسی را که صورتش را با تیغ زده بود تا یک سال به صورتش نگاه نکردم! خب کار اشتباهی انجام دادی! امام سجاد علیه السلام از این مقدس ها ترسیده!
یک نفر از مقلدی تقلید می کند که فرموده: احتیاط واجب است که ریشت را نتراشی. تو باید از او تقلید کنی و ریشت را نتراشی در فتوا انسان نمی تواند به مرجع دیگری عدول کند اما اینجا که احتیاط واجب است می شود به مرجع غیر اعلم رجوع کرد. صحبت از مسائل معنوی اسلام است اصلا با ریش کاری نداریم کاش اندازه ی این ریش مسائل دیگر اسلام را هم جدی می گرفتیم!
اگر ما به یک کسی چیزی بدهیم ممکن است او را نزد خودمان کوچک هم کنیم و درست به او نگاه نکنیم و با خودمان بگوئیم ببین آمد از من خواست و... و اگر زیاد به ما مراجعه کند خدانکرده ممکن است جوابش را ندهیم. اما به خدا هر چه بیشتر مراجعه کنید بیشتر شما را تحویل می گیرد.
این دعای فطر مولای عالم حضرت سجاد علیه السلام است باید با این دعا زندگی کنیم: ای خدایی که اهل حاجت را که به سوی او حاجت دارد را کوچک نمی شمارد. ای خدایی که به عمل کم بنده اش توجه می کند و به عمل بزرگ هم پاداش می دهد ای خدایی که نزدیک می شود به کسی که می خواهد به او نزدیک شوی. جوان هستی و می خواهی توبه کنی خدا اول به تو نزدیک می شود. ای کسی که دعوت می کند و صدا میکند کسی را که به او پشت کرده! اصلا یاد خدا نیست ولی خدا او را صدا می کند.
روز عید فطر و قربان بسیار بافضیلت است
امشب آخر زحمات ماست و سهم هم زیاد دارد. نماز که در عید فطر و اضحی یا قربان خوانده می شود. خدای متعال به این دو ظرف زمانی بسیار بها داده است. روزه گرفتن در عید فطر و قربان حرام است. حکم این دو خیلی شبیه هم است و از عقل ما خارج است و اجمالا باید بندگی کنیم. بزرگان می فرمایند انسان مثل چراغ است و موعظه و پند مثل روغن است. من به خاطر همین است که یک مطلب را چند بار تکرار می کنم. در زمانهای قدیم نفت و روغن در چراغ می ریختیم و سیاهی فتیله را اصلاح کرده و بعد روشن می کردیم.
من هم قدیمی هستم و اصلا دیجیتالی نیستم قرطاسی و کاغذی هستم! یک نفر آمد منزل ما آمد و خواست خیراندیشی کند گفت حاج آقا کتاب ها را در یک چیز کوچک می توانید جا دهید. گفتم من نمی توانم آنطوری مطالعه کنم! ما اصلا با قیافه کتاب عشق می کنیم و با بوی کاغذ کیف می کنیم!
بین عوام یک چیزی جا افتاده می گویند چیزی را به زور از خدا نباید بگیری. این حرف غلط است و با این حرف نعوذبالله خدا منفعل و ناتوان می شود. اتفاقا یک وقت تکرار کردن خوب است خدا دوست دارد صدای انسان را بیشتر بشنود نه اینکه به زور بخواهید.
شرح دعای قنوت نماز عید فطر و قربان
در قنوت نماز عید فطر و قربان دعایی که می خوانیم بسیار مهم است؛ اللهم اهل الکبریا و العظمه
چقدر خدا بزرگ است این بشر یک ذره مقام پیدا کند جواب سلام کسی را نمی دهد اما اینجا جمع کرده و می فرماید: خدا با این عظمتش دست هم به سر بنده اش می کشد. اگر کسی معنای ذوالجلال و الاکرام را بداند همه چیز به او می دهند گاهی حال پیدا کردید بگوئید: یا ذوالجلال و الاکرام.
بزرگی از بزرگان که رضوان خدا بر او باشد گفت: اگر بگوئیم رحمان غیر از رحیم است وجود حضرت حق می شود مجموع حیثیات و این در حضرت حق محال است. این قدر خداوند نازنین است که مست می شود و از این طرف اهل رحمت هم هست.
حال این روز (عید فطر) چقدر عظمت دارد؟ در این نماز خدا را به این روز قسم می دهد! اگر نماز عید نتوانستی بروی فکر نکن خسرالدنیا و الاخرة شدی این ظرف زمانی را از دست نده و در خانه کاری بکن. بعضی ها می گویند یا نماز شب را کامل با تمام متسحبات بخوان یا هیچی! آشیخ بهاری فرمودند اگر نماز شب نمی توانی بلند شوی، کارمند هستی یا طاقت نداری یک "یا اکرم الاکرمین" در رختخواب بگو! این رمز بوده که آشیخ فرمودند رفتم رمز این را پیدا کردم. ببینید این ظرف زمانی روز عید فطر چقدر مهم است که خدا را در نماز به آن قسم داده ایم!
ادامه ی دعای قنوت نماز عید فطر: "خدایا به حق امروز قسمت می دهم مرا در هر خیری که پیغمبرت را وارد کرده ای وارد کن و مرا خارج کنی از هر بدی که پیغمبرت را خارج کرده ای"
اگر کسی پرسید این دو جمله یعنی چه؟ منظور از خیر در این "جمله" چیست؟ یعنی می خواهد بگو از این شرح صدری که پیغمبر صلی الله علیه و آله داشته یک عطری هم به ما بده. آشیخ حسن علی نخودکی و رجبعلی پیغمبر نبودند بلکه عطری از آنها گرفته اند.
بایزید بسطامی گفت: من خدا هستم! مولوی این را به عنوان مثل گفت و حقیقت ندارد "انا الحق" گفتن منصور حلاج هم حقیقت ندارد اینها مثل شده است. حلاج در ادب فارسی ضرب المثل تحمل مصائب، افشای اسرار و کتک خوردن برای افشای اسرار شده است.
منصور بر سر دار این نکته خوش سراید
کز شافعی مپرسید اسرار این مصائب
این شعر یک رساله حرف است! گاهی وقتها عرفا بی قرار می شوند اما نه اینکه کفر بگویند. "شتح" در اصطلاحات تصوف چیزی است که طرف به جایی می رسد که در اثر غلبه سلطان محبت چیزهایی می گوید که ناملایم باشد. جوانان یاد بگیرند در قدیم عرفا "شَتَح" را مقام می دانستند. هیچ اینطور نیست پس چرا سلمان از این شتحیات نداشت؟ سلمان در دامان امیرالمومنین علیه السلام بزرگ شد. شتح منحصر به سه علت عقلی است، به حصر استقرائی نه، چون قابل خدشه است حصر عقلی است و نمی توان آن را شکست. یک نقص در سالک، نقص در سلوک و نقص در استادی.
اگر یک ذره در این سلوک نقص باشد، بترسید و مدام نگوئید استاد! یک جوانی آمد در بانک نزد من و گفت یک استادی دارم که راضی نیست اسمش را ببرم اما سیم او وصل است، گفتم تو از کجا سیم وصل او را دیدی؟ اگر ذره ای نقص در استاد باشد عبادت می کنی اما یک روز خودش را نشان می دهد.
خدا خودش پاداش روزه هست!
یک چیز یادگاری به شما بگویم روزه خیلی زیباست خدوند فرمود: روزه برای من است. من خودم پاداش روزه داران را می دهم و برخی هم جمله را مجهول خوانده اند به این معنا: من خودم پاداش روزه هستم و من را می شناسند دوستی و محبت خودم را به آنها می دهم.
بالاخره انسان ضعیف آفریده شده است. و یک شادی به خاطر عید و ر.زه داری درون انسان آمده اما شیطان بیکار نیست، می آید تحت عنوان عید و شادی در زبانت لهو لعب می گذارد شوخی بکنید بگو و بخند داشته باشید اما می توانید بدون اینکه اسم کسی را بیاورید شوخی کنید.
سید ابن طاووس اینجا یک صحبتی دارد که علمی است: آقایون هیچ کسی نمی تواند بگوید: به خدا امشب من از مقبولین هستم. مرحوم پدر من شبهای عید مقبولین و مردودین را می دید. حتی زمان عید فطر را می فهمید و می فرمود فطر که می رسد مثل این است که در سینه ی من لامپ هزارشمع روشن می کنند. به هر حال این علمی است که کسی نمی تواند بگوید: "من حتما از مقبولین هستم" بلکه رجاست و باید بگوید که "ان شاء الله شاید من از مقبولین باشم". آن طرفش هم نمی توانی بگویی: "که من از مردودین هستم" بلکه خوف این را دارم که از مردودین باشم.
این روز عید را با بازی و اهمال سپری نکنید علم نداری که مقبول یا مردود هستی، اگر امید قبول داری آن را با شکر جمیل همراه کن و اگر می ترسی از مردودین باشی بگو خدایا من را ببخش و بپذیر و این را برایم عیدی قرار بده. البته خدا خیلی بزرگتر از اینهاست که کسی را مردود کند.