سلاح امام مهدی(عج) هنگام ظهور چیست؟
هنگام ظهور و قیام جهانی حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تمام قدرت های باطل و ستمگر، مقهور و مغلوب قدرت بی پایان حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شده، مانند علف های هرز از روی زمین برداشته می شوند، تا زمینه رشد و کمال انسان ها، به صورت کامل فراهم آید و زمین پر از عدل و داد شود.
اما پرسش این است که این پیروزی به چه صورت است و به طور اساسی، حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با چه ابزاری در این قیام بر آن قدرت ها پیروز خواهند شد؟
در روایات، کمتر سخن روشنی در این باره به چشم می خورد و یگانه ابزار و سلاح آن حضرت(عج) هنگام قیام، سیف (شمشیر) ذکر شده است.(1) در این باره که آیا این شمشیر بر معنای حقیقی حمل می شود یا معنای کنایی، دو دیدگاه وجود دارد:
1. معنای حقیقی
عده ای بر این باورند که کاربرد کلمه شمشیر در معنای حقیقی است و مصداق آن، همان ابزار جنگی خاص است. البته این گروه درباره پیروز شدن حضرت(عج) با این سلاح بر دشمنان، توجیهات متفاوتی دارند:
برخی می گویند: اگرچه حضرت(عج) با شمشیر قیام می کند، خداوند متعال در آن شمشیر قدرت و اعجازی نهفته است که تمام سلاح های موجود را مقهور نیروی خود می سازد.(۲)
دسته دیگر می گویند: خداوند در عصر ظهور، تمام تسلیحات پیشرفته را از کار انداخته، مردم به ناگزیر در جنگ، از همان سلاح های ابتدایی (یعنی شمشیر و مانند آن) استفاده می کنند؛ بنابراین حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با همان شمشیر می جنگد.
همه اسلحه ها در اختیار حضرت(عج) قرار می گیرد؛ ولی از آن جا که استفاده از آن ها به ناگزیر ستمگرانه نیز خواهد بود، حضرت فقط از سلاح شمشیر بهره خواهد برد.
برخی دیگر گفته اند: به سبب جنگ های خونین فراوانی که در آستانه ظهور به وقوع می پیوندد، تمام سلاح های پیشرفته از بین خواهد رفت و از آن پس در جنگ فقط از ابزارهای ساده استفاده می شود.
دلیل های این دیدگاه
یک. روایاتی که درباره سلاح حضرت مهدی (علیه السلام) وجود دارد به صراحت از شمشیر سخن می گوید؛ از جمله روایاتی می گوید: «شمشیری که نزد حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است، نزدیکی زمان قیام، با قدرت الهی به سخن در آمده، حضرت(عج) را از وقت ظهور آگاه می سازد».(۳)
روایات دیگری حکایت می کند: «حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) برای گسترش عدل و قسط، مدت هشت ماه شمشیر بر شانه خود دارد.»(4) (که اگر مقصود نماد قدرت بود، تمام دوران قیام و حکومت ذکر می شد).
دو. معصومین (علیهم السلام) می توانستند از مدلول سلاح که قدرت و قوّت است یاد کنند.
سه. استفاده از سلاح های ساده همچون شمشیر بر خلاف بهره گیری از سلاح های پیشرفته عادلانه بودن مبارزه با آن است. استفاده از سلاح های کشتار گروهی، شایسته رهبر آسمانی عدالت گستر نیست؛ چه این که سلاح های کشتار جمعی، علاوه بر انسان های بی گناه، جانوران و طبیعت را نیز از بین خواهد برد.
2. معنای مجازی و کنایی
دسته ای دیگر بر این اعتقادند که شمشیر در این روایات، کنایه از قدرت و نیروی نظامی است. این گروه، شواهد متعددی بر این ادعا از ادبیات محاوره ای ذکر می کنند؛ ولی آنچه ایشان را به این قول وادار کرده، پیشرفت روزافزون جنگ افزارها و فناوری دفاعی است. از آن جا که صاحبان این نگرگاه نتوانسته اند بین شمشیر و سلاح های فوق پیشرفته، نسبتی برقرار کنند، به چنین توجیهی دست زده اند.
آنان شمشیر را نماد قدرت دانسته، می گویند: هر ابزاری که قدرت حضرت مهدی(عج) را به نمایش بگذارد، می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
افزون بر آنچه یاد شد، ممکن است گفته شود: با تکامل خارق العاده علم در آن زمان، ممکن است سلاح هایی فراهم آید که هرگز در تصور انسان های امروز قابل درک نباشد. بنابراین علم آن به اهلش واگذاشته شده است.
پی نوشت ها:
1- محمد بن یعقوب کلینی، الکافی، ج1، ص407، ح1؛ ج8، ص50، ح13؛ شیخ صدوق، عیون اخبارالرضا (علیه السلام) ، ج1، ص59، ح29؛ همو، علل الشرایع، ج1، ص245، ح6؛ همو، کمال الدین و تمام النعمه، ج1، ص321، ح3؛ الاستبصار، ج3، ص108، ح5383؛ التهذیب، ج6، ص154، ح2؛ نعمانی، الغیبه، ص164، ح5. و ده ها کتاب دیگر.
2- ر.ک: شیخ صدوق، الخصال، ج2، ص649، ح43.
3- پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «وَ لَهُ سَیْفٌ مُغْمَدٌ فَإِذَا حَانَ وَقْتُ خُرُوجِهِ اقْتَلَعَ ذَلِکَ السَّیْفُ مِنْ غِمْدِهِ وَ أَنْطَقَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَنَادَاهُ السَّیْفُ اخْرُجْ یَا وَلِیَّ اللَّهِ فَلَا یَحِلُّ لَکَ أَنْ تَقْعُدَ عَنْ أَعْدَاءِ اللَّهِ فَیَخْرُج…»، کمال الدین و تمام النعمه، ج1، ص155؛ ر.ک: شیخ صدوق، خصال، ج2، ص49؛ همو، عیون اخبار الرضا (علیه السلام) ، ص59.
/1102101305