پیش بینی درست رهبر کبیر انقلاب راجع به آیتالله حقشناس(ره)
آیتالله حقشناس از اینکه به تهران بیاید و درس حوزه علمیه قم را رها کند بسیار ناراحت بود، امام(ره) خطاب به این عالم ربانی فرمود: شما زودتر از بقیه به اجتهاد میرسید.
وارث: «میرزا عبدالکریم حقشناس تهرانی» از عارفان و اساتید اخلاق در تهران بود. وی تحصیلات را در قم محضر بزرگانی چون آیتالله حجت، آیتالله خوانساری و امام خمینی گذراند و عرفان و علوم عقلی را هم نزد آیتالله محمد علی شاهآبادی و میرزا مهدی آشتیانی آموخت. آیت الله حقشناس به اصرار آیتالله بروجردی به تهران رفت و تا آخر عمر به تدریس و تربیت طلاب و عامه مردم در این شهر پرداخت. او در اول مرداد سال ۱۳۸۶ش در تهران درگذشت و در حرم عبدالعظیم حسنی (علیه السلام) دفن گردید. ر پیام تسلیت آیتالله خامنهای برای او آمده است: «این روحانی پرهیزکار و پاکنهاد به دلیل تربیت جوانهای مؤمن و معرفتجو در دهها سال، حق بزرگی بر گردن همه مشتاقان معارف اسلامی دارد و امید است برکات ناشی از نفس پاک و مؤثر ایشان همواره مستدام شود.
بنا بر این گزارش، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در سالگرد ارتحال آیتالله حقشناس(ره) که در حسینیه این عالم جلیل القدر برگزار شد در خصوص ویژگی های آیت الله حق شناس (ع) مطالبی را بیان کرد که در ادامه بخشی از آن را می خوانیم.
آیت لله حق شناس بارها و بارها درباره استخوان خرد کردن در راه معرفت الهی سخن به میان آورده بود؛ این عالم ربانی تأکید داشت که هر چقدر انسان در راه بندگی مراقبت کند، به مدارج عالی دست پیدا میکند، ایشان خود نمونه عینی مراقبه در محضر الهی بود، به طوری که در اثر ممارست در مراقبه به کرامت رسید و بارها دیگران از او شاهد کرامت بودند. برای پیمودن راه معرفت مسیری سخت یا آسان در پیشرو داریم؟
پیامبر اکرم(ص) از قول پروردگار عالم در حدیث معراج میفرماید: «یموت الناس مرّة ویموت احدهم فى کل یوم سبعین مرّة من مجاهدة انفسهم ومخالفة اهوائهم»؛ همه مردم میمیرند، ولی اهل عبادت و معرفت هر روز 70 مرتبه میمیرند و زنده میشوند. آن هم به خاطر مبارزه و مخالفت با هوای نفس است که این عبارت اذعان به جمله معروف آیتالله حقشناس درباره استخوان خرد کردن در راه کسب معرفت الهی دارد.
خداوند متعال هنگامی که بنده به مرحله مراقبه رسید، از در و دیوار خیرات و رحمت خویش را نثار آن بندهاش میکند. معنای مراقبه از منظر این عالم ربانی در یک درس مسئله را با مثالی بهتر تشریح کرده بودند و ایشان گفت: پروردگارا این مراقبه چگونه است؟ همان طوری که استراحت کرده بودم، چرتم برد، یک دفعه دیدم، باران مثل سیل از آسمان جاری است، بعد یکی در کنار من ایستاد، من که ابتدا توجهم به باران بود تا این طرفم را نگاه کردم، باران قطع شد.گفت: بالاخره فهمیدی مقام مراقبه چه شد؟ مقام مراقبه این است که خودت را در حضور و محضر حق تعالی بدانی و ببینی! همین طور که تو به باران توجه داشتی در حال مراقبه بودی یک آن که غفلت کردی فیض قطع می شود. آیتالله حقشناس از اینکه به تهران بیاید و درس حوزه علمیه قم را رها کند بسیار ناراحت بود، امام خطاب به این عالم ربانی فرمود: شما زودتر از بقیه به اجتهاد میرسید. و بعدها آیتالله حقشناس به من فرمود: پیشبینی امام درست در آمد و من زودتر به مرحله اجتهاد رسیدم.