حجت الاسلام هاشمی نژاد: حقیقت عبودیت یعنی چه؟

کد خبر: 57230
حضرت فرمودند: حقیقت بندگی در سه چیز است: خودت را در عالم مالک چیزی ندانی چون عبد هیچ گاه مالک چیزی نمی شود. مال را مال خدا بدانی و خودت را مالک چیزی ندانی. در حقیقت مالک اصلی خداوند است. این امانت چند روزی نزد ما است. اگر می خواهی به حقیقت بندگی برسی اول این است که خودت را مالک چیزی ندانی. همه عالم میراث خدا است. هیچ کس در این عالم نمی ماند. در روایت دارد که حتی عزرائیل علیه السلام هم قبض روح می شود. فقط چهارده معصوم علیهم السلام در عالم می مانند.

وارث: عزاداری ایام شهادت امام صادق علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام هاشمی نژاد و مداحی حاج مهدی آصفی در هیئت فاطمیون برگزار شد.


در ادامه خبر متن سخنرانی حجت الاسلام هاشمی نژاد را می خوانید:

حجت الاسلام هاشمی نژاد:

عنوان بصری خدمت امام صادق علیه السلام آمد و حضرت فرمودند: سوال تو چیست؟ آن شخص گفت: امده ام از علم شما اخذ کنم. فرمودند: علم به خواندن و نوشتن و آموزش دیدن نیست، علم نوری است که خدا در دل بنده ای که بخواهد هدایت کند قرار می دهد. بعد فرمودند: اگر می خواهی به حقیقت علم که همان نور است برسی حقیقت عبودیت را در نفس خودت پیاده کن. عرض کرد: حقیقت بندگی خدا در چیست؟

حضرت فرمودند: حقیقت بندگی در سه چیز است: خودت را در عالم مالک چیزی ندانی چون عبد هیچ گاه مالک چیزی نمی شود. مال را مال خدا بدانی و خودت را مالک چیزی ندانی. در حقیقت مالک اصلی خداوند است. این امانت چند روزی نزد ما است. اگر می خواهی به حقیقت بندگی برسی اول این است که خودت را مالک چیزی ندانی. همه عالم میراث خدا است. هیچ کس در این عالم نمی ماند. در روایت دارد که حتی عزرائیل علیه السلام هم قبض روح می شود. فقط چهارده معصوم علیهم السلام در عالم می مانند.

در روایت دارد در ذیل سوره زلزال که زمین سنگینی هایش را بیرون می دهد. یک تعبیرش بدن های ما است. در تفسیر "اثقالها" می فرمایند: طلاها و جواهر را بیرون می ریزد و انسان هایی که خیلی در این عالم تلاش کردند و حریص و طماع بودند و عمرشان را برای جمع کردن این طلاها حرام کردند حسرت می خورند.

حضرت فرمودند: اگر به اینجا برسی که خودت را مالک چیزی ندانی اثر وضعی اش این است که انفاق کردن برایت آسان می شود. سختت نیست که احسان کنی. مال را در جایی قرار می دهی که خداوند تبارک و تعالی امر کرده است. یکی از مشکلاتی که ما زکات نمی دهیم و فرار می کنیم برای این است که خودت را مالک چیزی می دانی. خدای تبارک و تعالی از روی حکمت، روزی بعضی را زیاد می کند و روزی بعضی را تنگ می کند. بر مبنای حکمت، مشیت خود را جاری می کند. اگر احساس مالکیت نکردی هر جایی که خدا می فرماید این مال را بده می دهی و جایش را هم خدا پر می کند. آنچه از خیر انفاق کنید به شما باز می گرداند.

مثال کسانی که در راه خدا انفاق می کنند مثال زارعی است که دانه گندم را می کارد. هیچ چیزی نداشتی همه را خودش به ما داده است و حالا می گوید از آنچه خودم داده ام انفاق کن و هفتصد برابر می دهد. اگر بفهمیم تضمینی بر می گرداند دیگر نگرانی ندارد. اگر جایگزینی از خدا است پس بخل برای چه چیزی است؟

روایتی از پیامبر صلی الله علیه و آله است که سراغ یکی از اصحابشان را گرفتند و گفتند: یا رسول الله او مریض شده است و بال و پرش ریخته است و مثل جوجه شده است. حضرت می خواستند به دیدار او بروند و او خودش به دیدن پیامبر امد. حضرت فرمودند: وقتی سلامت بودی چه دعایی می کردی؟ او گفت: من همیشه دعا می کردم هر گناهی که می کنم خدا مرا در این دنیا عقوبت کند. حضرت فرمودند: چرا چنین دعایی کردی؟ دعایت را تغییر بده و این دعا را زیاد بخوان: "ربنا آتنا فی الدنیا حسنة و فی الآخرة حسنة و قنا عذاب النار" خدایا در دنیا به من نیکویی بده و در آخرت هم حسنه به من بده. او چند بار این دعا را خواند و شفا گرفته و صحیح از محضر پیامبر صلی الله علیه و آله بلند شد و رفت.

اسلام نمی گوید فقیر و گدا باش. داشته باش ولی دلبستگی نداشته باش. پس شرط اول حقیقت عبودیت طبق فرموده امام صادق علیه السلام این بود که اگر می خواهی حقیقت عبودیت را در خودت پرورش دهی شرطش سه چیز است: اول اینکه خودت را در عالم مالک چیزی ندانی و در راه خدا انفاق کنی. اگر به اینجا برسی دیگر عمل به واجبات و دستورات الهی آسان می شود. از راه های ثروتمند شدن خرج کردن برای اهل بیت علیهم السلام است. بهترین پول ها، پول هایی است که خرج روضه ابا عبدالله الحسین علیه السلام می شود.

/1102101304

 حجت الاسلام هاشمی نژاد: