پاسخ به چند سوال درباره وضوی جبیره ای!

کد خبر: 57776
اگر در یكی از اعضای وضو، زخم كوچكی ایجاد شود كه خونش بند نمی آید و چون آب برای آن ضرر ندارد، روی آن را جبیره نمی كنند و اگر این زخم را بشویند باز خون می آید در هرصورت خون آن بند نمی آید تا بتوان وضو گرفت و به واسطه ی خون جاهای دیگر بدن نجس نشود؟ حال تكلیف چیست؟
وارث
وارث: سئوال: جبیره چیست؟
 

جواب:  چیزی كه با آن زخم و شكسته را می بندد و دوایی كه روی زخم و مانند آن می گذارند، جبیره می گویند. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج1, م201)

 

سئوال: در چه مواردی باید وضو جبیره ای گرفت؟

 

جواب : در مواردی كه در اعضای وضو زخم یا شكستگی است وروی آن بسته است و باز كردن آن ممكن نیست و یا ضرر دارد (مثل گچ گرفتگی) باید وضوی جبیره گرفت. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج1, م204-205(

 

سئوال: آیا همان طور كه وضوی جبیره ای ممكن است آیا تیمم جبیره ای هم وجود دارد؟

 

جواب:  بله  - تیمم جبیره ای هم ممكن است. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج1, م340)

 

سئوال: وقتی دست ما زخم باشد چگونه باید وضو گرفت؟

 

جواب:  اگر آب برای آن ضرر نداشته باشد باید خون آن را پاك كنید و وضو بگیرید.
و اگر آب برای آن ضرر داشته باشد و روی آن پانسمان شده است پلاستیك یا پارچه ی پاكی روی آن قرار دهید و وضو بگیرید (به این وضو، وضوی جبیره می گویند) بعد هم یك تیمم بدل از وضو به جا آورید تا مطمئن شوید كه به وظیفه ی خود عمل كرده اید. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج1, م 324 و325)

 

 سئوال:  اگر در یكی از اعضای وضو، زخم كوچكی ایجاد شود كه خونش بند نمی آید و چون آب برای آن ضرر ندارد، روی آن را جبیره نمی كنند و اگر این زخم را بشویند باز خون می آید در هرصورت خون آن بند نمی آید تا بتوان وضو گرفت و به واسطه ی خون جاهای دیگر بدن نجس نشود؟ حال تكلیف چیست؟

 

جواب : می توان محل زخم را در آب كرّ یا زیر لوله بگیرد و دست بكشد تا خون تمام شود و بلافاصله با نیت وضو، آب را به آن محل جاری كند و بعد از آن فوراً آن محل را خشك كند تا سرایت حاصل نشود. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج1, م279)

 

 

 

منبع: 
1.توضیح المسائل دوازده مرجع 
2.سایت اندیشه قم

/1102001307