حاج منصور ارضی: به ظاهر از همه عالم باخبر هستیم ولی از خود بی خبریم
ما چطور میتوانیم برای خودمان وقت بگذاریم و کاری برای تربیت نفس خود کنیم؟ در حالی که زمان کمتری داریم. با وجود رسانهها و ابزاری مثل موبایل از همه عالم باخبر هستیم سطح اطلاعاتمان ارتقاء یافته البته ظاهراً، ولی از خودمان غافل شدیم
وارث: مراسم دعای کمیل با نوای حاج منصور ارضی در تاریح بیست و دوم مرداد 95 در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام برگزار شد.
در ادامه خبر متن سخنان حاج منصور ارضی را می خوانید:
در ادامه خبر متن سخنان حاج منصور ارضی را می خوانید:
اَعُوذُ بِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم بِسْمِ ٱللّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَا عَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها
"إِنْ مَسَّهَا الشَّرُّ تَجْزَعُ وَ إِنْ مَسَّهَا الْخَیْرُ تَمْنَعُ" (مناجات شاکین)
(اگر گزندى به او برسد بى تابى میکند، و اگر خیرى به او رسد از انفاقش دریغ میورزد)
در آداب وضو؛ باید در قسمتی از وضو مسح کنیم، یکی مسح سر است و یکی هم مسح پا است، همانگونه که شنیدید و میدانید. آنچه که مشخص است و مورد تایید همگان است رسیدن دست به محل مسح است، در این فراز اشاره میشود وقتی شری به این انسان میرسد نفس ناله میزند، خدایا من مستحق این بلا نبودم، این مریضی،گرفتاری و... در زمان رسیدن خیر نیز نفس مانع میشود، شروع میکند بازی درآوردن در واقع نفس بازیگری است که در جهت خداوند بازی نمیکند، فکر نمیکند. کسی که نفسش تحت کنترل باشد، نفس خود را به جایی میرساند که شکل برادر وجودیش میشود به قول بزرگان نفس لوامه برادر و همسایه انسان است. " مَیَّالَةً إِلَى اللَّعِبِ وَ اللَّهْوِ مَمْلُوَّةً بِالْغَفْلَةِ" (به بازی و هوس رانى میل بسیار دارد، از غفلت و اشتباه آکنده است)
هر مسلمانی برای کمال نیازمند مخالفت با هوای نفس است.
مخالفت با نفس، فقط مختص به بزرگان دین نیست که میخواهند نظری در حدود نظر خداوند و اهل بیت بدهند، وقتی به قرآن مینگریم میبینم مخاطب قرآن پیامبر صلی الله علیه و آله است، آیا این به این معنی است که قرآن برای همه مردم نمیتواند درس زندگی باشد؟ این حرف قابل قبول است امام زمان علیه السلام با علمای بزرگ ما سخن گفته اند، از جمله صفات کسانی که به دستور ایشان باید به آنها برای حلال و حرام خداوند رجوع کرد "مخالفت با نفس" است. " فَأمَّا مَن کانَ مِن الفُقَهاءِ صائناً لنفسِهِ حافِظاً لِدینِهِ مُخالِفاً على هَواهُ مُطِیعاً لأمرِ مَولاهُ فلِلعَوامِّ أن یُقَلِّدُوهُ، وذلکَ لا یکونُ إلّا بَعضَ فُقَهاءِ الشِّیعَةِ لا جَمیعَهُم " (وسایل، ج۱۸، ص۹۴ و ۹۵) (اما هر فقیهى که خویشتندار و نگاهبان دین خود باشد و با هواى نفْسش بستیزد و مطیع فرمان مولایش باشد، بر عوام است که از او تقلید کنند و البته این ویژگیها را تنها برخى فقهاى شیعه دارا هستند، نه همهی آنها)
بحث در مورد تربیت نفس با تمام پیچیدگی و سختی خود در مقابل عمل به آن قابل قیاس نیست. برای مثال همه ما مناجات خمسه عشر و همین مناجات شاکین را شنیده ایم ولی کمتر کسی توانسته در عمل به آن تن دهد! تمام این صفات برای نفس است، و سادهترین راه بیان آن همین التماس دعا گفتن است. "إِنْ مَسَّهَا الشَّرُّ تَجْزَعُ" منظور از جزع آیا فقط بلند شدن ناله است؟ یا هرگونه بی قراری را شامل میشود! انسانی که برای تربیت نفس وقت میگذارد به میزان وقتی که صرف میکند مصونیت مییابد، هرچند مصونیت کامل برای اهل بیت علیهم السلام است.
به ظاهر از همه عالم باخبر هستیم ولی از خود بی خبریم.
ما چطور میتوانیم برای خودمان وقت بگذاریم و کاری برای تربیت نفس خود کنیم؟ در حالی که زمان کمتری داریم. با وجود رسانهها و ابزاری مثل موبایل از همه عالم باخبر هستیم سطح اطلاعاتمان ارتقاء یافته البته ظاهراً، ولی از خودمان غافل شدیم "مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه" (بحارالانوار، ج 95، ص 452 - ج 2، ص 32) هیچ کسی از بیماریهای نفس خود خبر ندارد، امشب وقت مناجات بنشین و با خودت بیماریهای نفسانی خود را مرور کن بین چند بیماری داری و از آن غافلی.
ائمه اطهار وقتی شری به ایشان میرسید به حمد و تسبیح خدا مشغول میشدند.
البته قیاس با ائمه اطهار معنا ندارد ولی میتوانیم از رفتار ایشان الگوبرداری کنیم، وقتی شری به ایشان میرسید به حمد خدا مشغول میشدند و تسبیح میگفتند برای مثال امام حسین علیه السلام در واقعه کربلا فرمودند "الهی رضاً برضاک، تسلیماً لأمرک" یا در خطبه فدکیه میخوانیم حضرت زهرا سلام الله علیها با وجود تحمل جراحات در مسجد بعد از حمد و تسبیح خداوند شروع به بیان مطالبی میکند که اهل فهم با خواندنش غرق حکمت آن میشوند و از دنیا فارغ میشوند، البته ما از ادبیات آن سر رشته داریم ولی ایشان فروع دین و اصول دین و سبک زندگی را بیان میکند، ایشان همه خطبه را به انذار نمیپردازد بلکه به غفلت زدایی از جامعه پیامبر صلی الله علیه و آله میپردازد ولی از مصائب شخصی خود کلامی به میان نمیآورد. یعنی از نبوت، امامت، توحید و قیامت میگویند. رفتار بعد از آن نیز بسیار معنی دار است روش برخورد با زنان انصار و مهاجر، یا کسب اجازه از امام علی برای پذیرش مهمان و...
می دانیم جامعه افراد را مشغول بازی غفلت کرده ولی نباید خودمان شبیه آنها شویم.
کسی که در این عصر با شوق و شور مجلسی برای اهل بیت برپا میکند شاید مسح طهارت میکند مگر در قرآن نمیفرمایند "لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ" آخرین مرحله تقرب مسح شیء است لذا دستور میدهند کسی که تقرب ندارد مسح نمیتواند داشته باشد، این آیه در شأن اهل بیت است. وقتی شما ورود پیدا میکنی به مجلس امام حسین یا امام رضا یا دیگر اهل بیت علیهم السلام باید آداب آن را نیز رعایت کنید. فلذا میبینید "إِنْ مَسَّهَا الشَّرُّ تَجْزَعُ وَ إِنْ مَسَّهَا الْخَیْرُ تَمْنَعُ" برخلاف عادت نفس، در زمان رسیدن شر شما به جای جزع انفاق میکنید و در زمان رسیدن خیر بیتاب اهل بیت هستید. یعنی با اینکار شما ناله و جزع خود را درِخانه خدا شکل و حالتی الهی میدهید.
انسان وقتی در برخورد با فردی روحانی یا مومن تغییر حالت پیدا میکند و احترام میگذارد ویا در مقابل حرم امام رضا علیه السلام و یا بارگاه سیدالکریم تغییر حالت پیدا میکند و احترام میگذارد نشانگر میل به کمال و پیشرفت انسانیت دارد. وقتی مجلسی میآیید و یا مجلسی برپا میکند عشق آن را دارید که به حقیقتی برسید، این حقیقت پاکی و بندگی است ما باید کم کم خودمان را پاک کنیم، لااقل هرشب 5 دقیقه به استغفار و فکر به حال نفس خود بپردازیم. اگر معتقدیم جامعه افراد را مشغول بازی غفلت کرده نباید خودمان هم شبیه آنها شویم، باید فرق داشته باشیم، وقتی فرق داشته باشیم میبینی تو دعا میکنی و میلیونها فیض میبرند چطور؟ وقتی دعا میکنی یک فرد را دعا نکن همه را دعا کن مثلاً بگو " اَللّـهُمَّ اشْفِ کُلَّ مَریضٍ" خدایا بیماران را شفا عنایت کن، "اللّهُمَّ سُدَّ فَقْرَنا بِغِناکَ" اى خدا به غناى خود جلو فقر ما را ببند. این یعنی تازه رشد کردی، خلاصه وقتی میگویی السلام علیک یا اباعبدالله ، السلام علیک یا علی بن موسی الرضا تازه میفهمی داری از طرف همه سلام میدهی! این نشان میدهد تو داری به جایی میرسی و کسی که بتواند نفسش را کنترل کند به جایی میرسد.
" اللَّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلایَ صَاحِبَ الزَّمَانِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ عَنْ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فِی مَشَارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبِهَا وَ بَرِّهَا وَ بَحْرِهَا وَ سَهْلِهَا وَ جَبَلِهَا..." (زیارت حضرت حجت عج الله تعالی فرجه الشریف بعد از نماز صبح توصیه حاج منصور ارضی)
منبع: قدیم الاحسان
/1102101305
منبع: قدیم الاحسان
/1102101305