حجت الاسلام دانشمند: با محبت کردن جوانان را به دین جذب کنید+ گزارش تصویری

کد خبر: 58055
جوان مثل ماهی لیز است؛ حفظ کردن و برخورد با جوان نیازمند صبر و حلم است. هر گاه با جوان سروکار دارید از چند کار پرهیز کنید: یک تحقیر، دوم تهدید، سوم تمسخر، چهارم تنبیه و پنجم مقایسه با دیگران. انسانها با یکدیگر تفاوت دارند و نباید جوانها را با دیگران مقایسه کرد چون به جای تربیت بدتر او را فراری می دهد.

وارث: چهارمین همایش بزرگداشت امام زادگان پنج تن (ع) با سخنرانی شیخ مهدی دانشمند، مداحی حاج احمد نیک بختیان و اجرای شعر آئینی توسط سیامک رجاور در لویزان برگزار شد.

در ادامه خبر متن سخنان حجت الاسلام دانشمند را می خوانید:

حجت الاسلام دانشمند

خادم عثمانی مذهب امام رضا علیه السلام

در روایت داریم یک شخصی عثمانی مذهب که اهل تیران یا کَروند اصفهان است همراه امام رضا علیه السلام می شود. سنی عثمانی به کسی می گویند که اعتقادش این است که امیرالمومنین علیه السلام قاتل عثمان خلیفه سوم است لذا بغض حضرت را دارند. همه ی اهل سنت چنین نیستند؛ عثمانی ها همان داعشی ها، وهابی ها و آل سعود هستند. این فرد مامور شده بود از مدینه تا طوس در خدمت حضرت رضا علیه السلام باشد به عنوان غلام، خادم و همراه اما در اصل مُخبر بود.

اینکه امام رضا علیه السلام در هنگام خروج از مدینه فرمودند برایم بلند بلند گریه کنید به این دلیل بود که مامون به بهانه ی علاقه داشتن به امام رضا علیه السلام می خواست شیعیان را شناسایی کند تا بتواند آنها را یکی یکی به قتل برساند که این کار را هم انجام داد. حضرت با پیامشان به مردم رساندند که گول نخورید، عصر هنوز عصر تقیه است و فکر نکنید اینها مرید ما هستند مراقب باشید خودتان را لو ندهید.

آن شخص عثمانی مامور بود تا به مامومن خبر برساند که چه کسی با حضرت صحبت کرد یا به ایشان هدیه داد و... امام رضا علیه السلام برای او لقمه غذا می گرفت اما زیر دست حضرت می زد چون بدبین بود و بغض امیرالمومنین علیه السلام داشت. حضرت به محبت کردن به او ادامه داده اند؛ در روایت داریم محبت کردن مثل آب می ماند اگر آب کراراً روی سنگ هم ریخته شود سنگ را سوارخ می کند، هیچ وقت از محبت کردن خسته نشوید. حضرت به قدری به او محبت کرد تا قلب سنگی او نرم شد. تا اینکه به طوس و مشهد رسیدند و به حضرت گفت: آقا من افتخار داشتم در این سفر غلام شما بودم.

کسی که شیعه ی اهل بیت علیهم السلام است باید مثل آب باشد نه بنزین! متاسفانه جوانانی داریم که متاثر از ماهواره و شبکه ها اجتماعی شده اند و به همه چیز شک دارند؛ ما باید مثل امام رضا علیه السلام با آنها برخورد کنیم. او به امام توهین کرد اما حضرت به او محبت کرد. جوان مثل ماهی لیز است؛ حفظ کردن و برخورد با جوان نیازمند صبر و حلم است. هر گاه با جوان سروکار دارید از چند کار پرهیز کنید: یک تحقیر، دوم تهدید، سوم تمسخر، چهارم تنبیه و پنجم مقایسه با دیگران. انسانها با یکدیگر تفاوت دارند و نباید جوانها را با دیگران مقایسه کرد چون به جای تربیت بدتر او را فراری می دهد.

دست نوشته ی امام رضا علیه السلام به شخص عثمانی

محبت اعجاز دارد معجزه فقط این نیست که یک فلج راه بیفتد؛ ائمه علیهم السلام بیشترین معجزه را در اخلاقشان داشتند در تحمل کردن دیگران و صبر. قیمت آدمها بستگی به ظرفیت او دارد؛ هرچه ظرفیتمان بیشتر باشد قیمتی تر هستیم. سعی کنیم زود از کوره در نرویم.

امام رضا علیه السلام آن قدر به او عثمانی محبت کرد که بغضش از بین رفت اما شیعه نشده بود به امام عرض کرد: آقا کم خدمتی مرا ببخشید اگر امکانش هست یک هدیه به من بدهید. حضرت سیصد دینار طلا به او داد اما او قبول نکرد و گفت من پول نمی خواهم یک دست نوشته برای من بنویسید برای اینکه نسلهای بعد از من این دستخط را ببینند و افتخار کنند که یک مدتی من نوکر و خادم شما بوده ام. حضرت پذیرفتند و دو جمله برای او نوشتند: أَحْبِبْ حَبِيبَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ إِنْ كَانَ فَاسِقاً زَانِياً وَ أَبْغِضْ مُبْغِضَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ إِنْ كَانَ صَوَّاماً قَوَّاماً1.

دوست بدار هر کسی را که ما را دوست دارد اگر چه فاسق باشد و گناه علنی کند. ببینید حضرت به یک عثمانی مذهب این را می گوید پس درباره ما که باید به طریق اولی عمل شود؛ دوست داشتن یعنی وقت بگذار و با او در ارتباط باش، با او حرف بزن و هدایتش کن و از منجلاب فساد نجاتش بده.

جوانان را با محبت جذب کنید

خدا نکند پرده ها از روی اعمال کنار برود بعضی ها مهر "باطل شد" در جیبشان دارند و همه را رد می کنند. حال اگر جوانی گناهی انجام داده و الان پشیمان است چرا با آغوش باز او را نمی پذیریم؛ چرا وقتی کسی یک سابقه ی کوچک دارد آنرا بزرگ می کنیم با این وصف ما شیعه ی امام رضا علیه السلام نیستیم. امام رضا علیه السلام می فرماید حتی اگر کسی گناه آشکار و فاسق انجام می هد اگر اهل بیت علیهم السلام را دوست دارد، شما هم دوستش بدارید. اگر می توانید هدایتش کنید اگر حرف شما رویش اثری ندارد از کسی که حرف شنوی دارد کمک بگیرد اگر اینها هم نشد حداقل دعایش کنید و طلب مغفرت کنید.

پیامبر صلی الله علیه و آله اینگونه بودند هر چه ایشان را آزار می دادند او برایشان دعا می فرمود که خدا هدایتشان کند. ببیندی از صبح تا شب دعاهایتان بیشتر است یا نفرین هایتان؟ اگر نفرینتان بیشتر است در راه اهل بیت علیهم السلام است وگرنه در راه آنها نیستید. امام صادق علیه السلام می فرماید: شیعیان محبین ما مثل طلا هستند. طلا حتی اگر در مستراح بیفتد باز هم طلاست و قیمت دارد و طلا بودن آن از دست نمی رود بلکه باید تمیزش کرد و آن را آب کشید؛ با دعا، اخلاق، لبخند، رفاقت کردن و وقت گذاشتن. آغوش ما اگر باز نباشد آغوش قاچاقچی ها و شیطان پرست ها باز است. مردم آب بیاورید و کوزه نشکنید!

سیگنال مثبت با اخلاق خوش به دیگران بفرستید!

خدا به شما نگاه می کند ببیند چند نفر را نجات داده اید؟ چند نفر را شکار کرده اید؟ چند نفر فراری از خدا را برگردانده اید؟ پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: کسی که بداخلاق باشد بوی بهشت به مشامش نمی رسد. همه فکر می کردند حکم سامری گوساله پرست اعدام باشد، اما او را به بیابان تبعید کردند. حضرت موسی علیه السلام به خدا فرمود: او همه را گوساله پرست و منحرف کرده چطور حکمش اعدام نیست؟ خدا به او فرمود: سه خصلت در او هست که گفتم اعدامش نکنید، یک خوش اخلاق بود دوم به پدر و مادرش خیلی احترام می گذاشت. سوم خیلی گره گشا بود و هر کس مشکلی داشت و به او رجوع می کرد گرفتاری اش را حل می کرد. ببینید سامری به خاطر این صفات از اعدام نجات یافت! پس خوش اخلاق باشید! چرا بعضی ها فکر می کنند مسلمانی فقط به مسجد رفتن است: می بخور منبر بسوزان مردم آزاری نکن! شراب خوردن چقدر بد است؟ از شراب خورن بدتر و پست تر بداخلاقی با مردم است.

امام حسین علیه السلام فرمود: مومن کسی است که هر وقت از در خانه بیرون رفت در دلش به مردم بگوید این کسی است که آبرویش نزد خدا بیشتر از من است. پدر بنده می فرمود: قبل از اینکه اجتهاد فقه و اصول بگیری اجتهاد مردم داری بگیر و با مردم مدارا کن! قرآن می فرماید اگر پول نداری و نمی توانی با پول مشکل مردم را حل کنی، حداقل لبخند بزن و سیگنال مثبت به مردم بده و خوش اخلاق باشد و مردم از دیدنت خوشحال شوند.

دلها را به یکدیگر مهربان کنید. در ادامه حدیث امام رضا علیه السلام فرمود: دشمنان آل محمد را دشمن بدار اگر چه روزه داشته باشند و نماز بگذارند.

حجت الاسلام دانشمند

پی نوشت:


1- بحارالأنوار، ج ۶۵، ص ۳۵.