مداح در درجه اول باید تدین، تقوا و معنویت بالایی داشته باشد

کد خبر: 58206
نماینده بنیاد دعبل خزاعی در آذربایجان شرقی گفت: مهمترین هدف از تشکیل هیأت حسینی جاری شدن احکام دین اسلام و بالارفتن سطح آگاهی عبادی سیاسی مردم جامعه است.
وارث: متن گفتگو با حاج مهدی خادم آذریان؛ نماینده بنیاد دعبل خزاعی در استان آذربایجان شرقی را در ادامه می خوانید:

لطفا شرحی از سوابق خود بفرمایید؛ مداحی را از چه زمانی آغاز کردید؟

بنده مهدی خادم آذریان متولد ۱۳۳۶ در تبریز، نظامی بازنشسته هستم. مداحی را از ۸ سالگی شروع کردم البته در ابتدا با قرائت قرآن و بعضی مواقع شعر خوانی و بعدا فقط مداحی کرده ام و در حال حاضر ضمن اینکه افتخار نوکری اهل بیت (علیهم السلام) را دارم مسئولیت ۲هیأت بزرگ تبریز را نیز داراهستم.

از چه اساتیدی در این زمینه استفاده کردید؟

با توجه به اینکه درآن زمان به صورت امروز جلسات آموزش مداحی نبود بنده با حضور در مجالس مداحان پیشکسوت آن زمان تلمذ کرده و از محضر بزرگان این حوزه استفاده کردم.

چه نکاتی را برای یک مداحی خوب لازم می دانید؟

به نظرم اطلاعات مذهبی و استفاده از مطالب پرمحتوا و قابل استفاده برای مستمعین از نکات لازم برای مداحی است.

خود مداح چه شرایطی را باید دارا باشد؟

خود مداح در درجه اول باید تدین ، تقوا و معنویت بالایی داشته و باید خود عامل به احکام شرع باشد و در انجام واجبات و ترک محرمات خیلی کوشا باشد.

وضعیت کلاسهای آموزش مداحی را در استان چگونه می بینید؟

الحمدلله با توجه به اقبال عمومی مردم نسبت به مداحی و جایگاهی که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مداحی در حال حاضر پیدا کرده است و همچنین با تلاش و اهتمامی که سازمان بسیج مداحان در این زمینه انجام می دهد آموزش مداحی الان به صورت سازمان یافته و مدون از وضعیت نسبتا خوبی برخوردار است و بنده جزو اولین نفراتی هستم که اقدام به تشکیل کلاسهای مداحی در استان کرده ام اول در سازمان تبلیغات اسلامی و الان در بسیج مداحان.

مداح های آذربایجانی چه ویژگی خاص و منحصر به فردی دارند؟

به نظر من بزرگترین ویژگی مداحان آذربایجان بخصوص تبریز انجام وظیفه افتخاری و نوکری به شرط اخلاص و بدون گرفتن حتی یک ریال وجه است مداحان آذربایجان بصورت رایگان و با احساس رسالت و عشق به اهل بیت علیهم السلام مداحی می کنند و البته که سوز و حال آذری زبانها که زبانزد خاص و عام است فکر کنم به این خاطر باشد.

هیأت خوب را چه هیأتی می دانید؟

هیأت خوب به نظرم من هیأتی است که در تمامی ابعاد در جهت احیاء امر آل الله (علیهم السلام) و نیز در زمینه ارتقاء معنویات و بالابردن سطح بینش حاضرین در جهت احکام دینی اجتماعی سیاسی و بالا بردن سطح بصیرت مستمعین برنامه ریزی کرده و در کنار آموزش احکام و آموزش قرآن و عزاداری با دعوت از سخنرانان مجرب و توانا و آگاه به اولویت های زمان، سطح آگاهی حاضرین را در تمامی زمینه ها بالا برده و مهمترین هدف از تشکیل هیأت حسینی که جاری شدن احکام دین اسلام و بالارفتن سطح آگاهی عبادی سیاسی مردم جامعه است را بتواند تحقق بخشد.

در زمینه عملی سازی فرمایشات مقام معظم رهبری برای مداحان چه باید کرد؟

باید در جلسات برنامه ریزی کرده تا فرمایشات مقام عظمای ولایت در زمینه مداحی را بیان و نسبت به عملی کردن آن فرمایشات اقدام عملی انجام داد. خود مداحان باید جلسات و کارگروههای مختلف تشکیل دهند و هر هفته این فرمایشات را تحلیل و راهکارهای عملی برای این رهنمودها پیدا کنند.


در مداحی چقدر به مسائل روز توجه دارید؟

امروز در این مقطع زمانی که هجمه جبهه استکبار برای مقابله با اسلام ناب و ارزشهای والای انسانی به راه افتاده باید مداحان که نقش بسزایی در بالابردن سطح آگاهی های مردم نسبت به مقتضیات زمان دارند توجه ویژه در لابه لای شعرها و مطالب بیان شده داشته باشند. بنده چندین سال است که در جلسات خودم گزیده وصیتنامه های شهدا را اول قرائت می کنم و در مناسبتهای مختلف مسایل روز با برگزاری جلسات و انعقاد یادواره های مختلف سعی در افزایش آگاهی مستمعین خود در زمینه مطالب و مسایل روز و همچنین نیازهای جهان اسلام و مسلمانان دارم و وحدت و هم دلی آنها در اولویتهای امروز عالم اسلام را بیان کرده و ضمن گریه بر مصایب اهل بیت در بعد عزت و عظمت اسلام و اهل بیت مطالبی را همیشه عنوان می کنم.

/1102101305