حجت الاسلام میلانی نژاد: امام رضا(ع) شیعیان را زود راضی می کند+ گزارش تصویری

کد خبر: 58216
در روایت داریم اگر دلت برای امامت تنگ شد بدان اول دل امام برایت تنگ شده و به دلت انداخته که یاد حضرت بیفتی.

وارث: شام ولادت امام رضا (ع) با سخنرانی حجت الاسلام میلانی نژاد و مداحی حاج حسین سازور و حاج سعید حدادیان در هیئت موج الحسین (ع) برگزار شد.

در ادامه خبر متن سخنان حجت الاسلام میلانی نژاد را می خوانید:

حجت الاسلام میلانی نژاد

ویژگی مومن واقعی در کلام امام رضا علیه السلام

مومن واقعی در صحنه ی عمل مشخص می شود. خداوند در قرآن میفرماید: «الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ * أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا ۚ لَّهُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ »۱ مومن حقیقی این ویژگی ها را دارد. وقتی مشرف به حرم امام رضا علیه السلام می شویم همان دم درب انگار امام باری از دوشمان بر می دارد و نیاز نداریم یک هفته بمانیم. از امام جواد علیه السلام پرسیدند: شما همه رضا هستید چرا فقط به پدر شما می گویند رضا؟ حضرت چند جواب دادند یکی از آنها این بود که فرمودند: به خاطر این است که پدرم زود شیعیانش را راضی می کند.

در روایت داریم اگر دلت برای امامت تنگ شد بدان اول دل امام برایت تنگ شده و به دلت انداخته که یاد حضرت بیوفتی. از مرحوم دولابی پرسیدند: چرا به حرم که می رویم و زیارت می کنیم خواب به سراغمان می آید خوب است یا بد است؟ مرحوم دولابی فرمودند: از جهتی خوب است چون شیعه بچه های امام هستند و وقتی بچه در آغوش مادر یا پدر قرار می گیرد خوابش می گیرد.

بعضی ها فکر می کنند مومن بودن به ادا و اطوار است اما می بینی خداباوری در اعماق وجودشان نیست و در باطن از ایمان خبری نیست، اگر یک بار بچه شان مریض شود می گویند خدا ما را فراموش کرده و کفر می گوید. حدیث نورانی امام رضا علیه السلام درباره مومن حقیقی این است:«لا يَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّى تَكُونَ فيهِ ثَلاثُ خِصال: سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ. وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِيِّهِ. وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِيِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَكِتْمانُ سِرِّهِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِيِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِيِّهِ فَالصَّبْرُ فِى الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ۲

مؤمن، مؤمن واقعى نيست، مگر آن كه سه خصلت در او باشد: سنّتى از پروردگارش و سنّتى از پيامبرش و سنّتى از امامش. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است،امّا سنّت پيغمبرش، مدارا و نرم رفتارى با مردم است،امّا سنّت امامش، صبر كردن در زمان تنگدستى و پريشان حالى است.

رفع مشکلات روحی با یک دستور العمل 

ایراد از ماست که هنوز کامل نشده ایم مومن از قرآن خسته نمی شود، اعصابش خراب نمی شود. امام رضا علیه السلام هر سه روز یک ختم قرآن می خواندند. بزرگان ما اینگونه بودند با قرآن مانوس بودند. افرادی که کلافه هستند اعصابشان خراب است و یک درد روحی دارند اما نمی دانند چیست، اگر به این دستور عمل کنند زندگی شان خیلی تغییر می کند؛ هر روز بعد از نماز صبح یک بار سوره یس را بخوانید و به مادر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نرجس خاتون هدیه دهد. اگر شخصی تا آخر عمر به این دستورالعمل مقید باشد خدا هم به زندگی اش آرامش می دهد.

گاهی راه را برای انسان می بندند تا چیز بهتری به او بدهند مثل وقتی که ترافیک در خیابان شده اما کمی جلوتر نذری و شربت می دهند. کمی تحمل کنید و به خدا توکل کنید. امام خمینی می فرماید: هر کس به خدا توکل کند بهترین وکیل را در عالم گرفته است. تمام آنچه در آسمان و زمین برای خداست. چرا خدا را وکیل کارمان قرار دهیم؟ در خیابان می بینیم شخص به هر کسی که می رسد می گوید نوکرم! شد یکبار به پدرت بگویی بابا نوکرم! راه را بلد نیستیم اگر دنیا و آخرت می خواهید به پدر و مادرتان احسان کنید طوری دعایتان می کنند که زندگی تان زیر و رو می شود.

احترام ویژه امام رضا علیه السلام به امام زمان (عج)

امام رضا علیه السلام هر گاه اسم امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می آمد می ایستادند و دست روی سر می گذاشتند و به حضرت سلام می دادند به همین دلیل است که وجود مقدس امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در هفته حداقل دو بار در مشهدالرضا هستند یکی از آنها سحر روز جمعه قبل از اذن صبح است و شب جمعه را در کربلا هستند. امام رضا علیه السلام خیلی به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ارادت داشتند و هر وقت گرفتار می شدند دو رکعت نماز امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می خواندند.

آستانه تحمل و صبرتان را در دو موقعیت بالا ببرید

امام رضا علیه السلام در ادامه حدیث می فرماید: از خدا یک ویژگی را یاد بگیر و آن رازنگه داری است. آبروداری کن؛ کتمان سرّ خودت و دیگران کن. لازم نیست بعد از ازدواج تمام اسرار زندگی ات را فاش کنی بله قبل از عقد اگر بگویی که مثلا قبلا نامزد داشته ای مشکلی ندارد. یا همه ی اسرارش را برای دوستش می گوید چه لزومی دارد؟ بهتر است انسان نیمه شب وضو بگیرد و برای خدا اسرارش را بگوید او عالم سرّ است. خدا غیور است و مراقب بندگانش است.

امام رضا علیه السلام در ادامه حدیث می فرماید: یک چیز  هم از پیغمبر صلی الله علیه و اله یاد بگیر و آن مدارا کردن با مردم است حضرت با مردم مدارا می کرد.

خداوند یک ویژگی از پیغمبر صلی الله علیه و اله فرموده که همه عالم را متحیر کرده؛ «لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ»۳؛بعضی افراد هستند که سرشان برای دعوا کردن درد می کند و به دنبال دعوا کردن سر مسائل بیهوده هستند . اگر با مردم مدارا کردید خدا هم با شما مدارا می کند.

امام رضا علیه السلام در ادامه حدیث می فرماید: یک چیز هم از حجت خدا یاد بگیرید و آن صبر کردن در سختی ها و شدائد است. سعی کنید آستانه تحمل و صبرتان را بالا ببرید در دو موقعیت؛ یک در موقعیت شادی وقتی همه چیز بر طبق مرادت است. خیلی از چاقوکشی ها و جنایتها برای شبهای عروسی است که شخص خیلی خوشحال است و صبر ندارد. دومین موقعیت صبر در گرفتاری هاست موقعی که پول هم نداری و وقتی هم که داری باید صبر داشته باشی.

یک روز گنجشکی بالای سر امام رضا علیه السلام چرخ می زد و جیک جیک می کرد. حضرت به سلیمان فرمود: این گنجشک مشکلی دارد برو ببین چه خبر شده؟ سلیمان به دنبال گنجشک رفت و دید دو گنجشک بالای سر مار می‌چرخیدند. نزدیک می‌شدند و تلاش می‌کردند به مار نوک بزنند، یا او را به دنبال خود بکشانند. سلیمان فوری نزدیک شد. چوب را بالا برد و محکم به سر مار زد و با چند ضربه محکم مار را کشت. مجدد گنجشک ها نزد حضرت آمدند و حضرت فرمود: آمده اند از من تشکر کنند.

حجت الاسلام میلانی نژاد

پی نوشت:


1- سوره انفال آیه 3 و 4.


2- اصـول کـافـى، ج 3، ص 339 و تحف العقـــول، ص 442.


3- سوره قلم آیه 4.