شاخصه های سبک زندگی اسلامی از دیدگاه امام رضا(ع)
یک کارشناس دینی گفت: جزء سوم رابطه صمیمانه با مردم؛ مدارای با مردم است. مدارا یعنی سازش، یعنی اینکه انسان روی مسائل جزئی، پافشاری نکند. البته مدارای مثبت و منفی داریم؛ مدارای مثبت مربوط به همین مسائل فردی است اما مدارای منفی، سازش با کافران است.
وارث: حجتالاسلام والمسلمین امین در مورد سبک زندگی دینی در نگاه امامرضا(ع) بر اساس کتاب خورشید خراسان؛ اثر آیتالله ضیاءالدین نجفی تهرانی، گفت: در این مورد دو مطلب وجود دارد؛ اول رابطه صمیمانه انسان با خداست که در اینجا مراد از رابطه صمیمانه، رابطهای است که از عمق جان است و این رابطه، مقابل رابطه سطحی یا ظاهری است.
وی افزود: کسی که عاشق خدا شد و خدا را در همه حال ناظر دید؛ به دستور خدا عمل میکند. خدای متعال میفرماید: «آیا انسانهای طغیانگر توجه ندارند که خدا آنان را نگاه میکند؟!»
این کارشناس دینی در مورد «اطاعت از خدا» اظهار کرد: رابطه صمیمانه با خدا سه جزء دارد که جزء اول آن اطاعت از خداست، شخصی از امامرضا(ع) پرسید بهترین راه نزدیک شدن به خدا چیست؟
امام(ع) فرمودند اطاعت از خدا و اطاعت از رسول(ص) و اولیالامر است. (کافی، ج1، ص197) بنابراین نگاهمان، خداپسندانه باشد، زبانمان خدا را بندگی کند، گوشمان نشنود مگر آنچه خدا بخواهد، اطاعت از رسول(ص) و اولیالامر(ع) نیز همین است که اولیالامر همان ائمهمعصومین(ع) هستند.
وی در مورد مفهوم «رضا به رضای خدا» گفت: جزء دوم رابطه صمیمانه با خدا؛ تسلیم خدا بودن و راضی به رضای او بودن است. امامرضا(ع) فرمودند عبادت 70 شکل دارد که 69 مورد آن، رضای در برابر خدا، پیامبران(ع) و امامان(ع) است. ابنزیاد آنجا که میخواست نمک بر زخم حضرتزینب(س) بریزد، پرسید خدا با برادرت چه کرد؟ حضرت(س) در جواب فرمودند هرچه بود زیبا بود. لذا اگر در زندگیات تنها فرزندت را نیز از دست دادی بگو خدایا شکرت.
حجتالاسلام والمسلمین امین در مورد «تقوا» گفت: جزء سوم رابطه صمیمانه با خدا؛ تقواست. تقوا یعنی حریم نگه داشتن و این فقط در نماز، روزه و حجاب نیست. تقوای خانوادگی، تقوای اجتماعی، تقوای تجاری، تقوای در تعلیم و تربیت، تقوای اداری و... داریم. زیدبنموسیبنجعفر؛ برادر امامرضا(ع) بود، این فرد، بنیعباس را بیرحمانه میکشت که امام(ع) به او شکایت کردند و فرمودند تقوا داشته باش، زیرا اگر ما چیزی داریم به برکت تقواست. امامرضا(ع) همچنین فرمودند کسی که برای خدا حریم نگه دارد، خدا برایش حریم نگه میدارد و کسی که حرفشنوی از خدا داشته باشد جهان هستی در اختیارش قرار میگیرد.
وی در مورد «گرهگشایی از کار مردم» بیان کرد: اما مطلب دوم در مورد سبک زندگی دینی در نگاه امام رضا(ع)، درباره رابطه صمیمانه با مردم است که آن هم سه جزء دارد؛ جزء اول، گرهگشایی از کار مردم است. معصوم(ع) فرمود: خدا روی زمین بندگانی دارد که کارشان گرهگشایی از کار مردم است و روز قیامت که همه دلهره دارند، اینهادر آرامش هستند؛ کسی که در دنیا دلی را شاد کرده باشد، خدا در روز قیامت، دلش را شاد میکند. (کافی، ج2، ص127) جالب توجه است که روایت میگوید: «الناس»، نه فقط شیعه یا مسلمان. این گرهگشایی و شاد کردن هم فقط نیازهای مادی نیست بلکه انواع حوائج از جمله رفع اختلافات نیز میتواند باشد.
این کارشناس دینی در مورد «محبت به مردم» اظهار کرد: جزء دوم رابطه صمیمانه با مردم؛ محبت به مردم است. امامرضا(ع) میفرمایند: «نیمی از عقل، محبت به مردم است.» جنازهای نزد پیامبر(ص) آوردند که برای یک نامسلمان بود، با اینحال پیامبر(ص)، به احترام انسان بودن آن متوفی، بلند شدند. البته باید توجه داشته باشیم اینکه آدم پای اعتقادتش بایستد بیاحترامی به مردم نیست.
وی در مورد «مدارای با مردم» گفت: جزء سوم رابطه صمیمانه با مردم؛ مدارای با مردم است. مدارا یعنی سازش، یعنی اینکه انسان روی مسائل جزئی، پافشاری نکند. البته مدارای مثبت و منفی داریم؛ مدارای مثبت مربوط به همین مسائل فردی است اما مدارای منفی، سازش با کافران است. و باید توجه کرد که همان پیامبر که دستور به اقامه نماز دادند، فرمودند که با مردم سازش کنید و خودشان نیز همینطور بودند و حتی وارد گعده با مردم میشدند و فقط مقابل حرام میایستادند.
حجتالاسلام والمسلمین امین در پایان افزود: در جنگ احد نیز با اینکه نظر پیامبر(ص) به دفاع درونشهری بود اما به خواست جوانان، دفاع برونشهری را پذیرفتند و با اینکه نتیجه این جنگ شکست بود اما آیه آمد که ببخششان و بازهم با آنان مشورت کن. امامرضا(ع) نیز فرمودند که مؤمنان باید یک سنت از رسولالله(ص) داشته باشد و آن مداراست.
/1102101305
وی افزود: کسی که عاشق خدا شد و خدا را در همه حال ناظر دید؛ به دستور خدا عمل میکند. خدای متعال میفرماید: «آیا انسانهای طغیانگر توجه ندارند که خدا آنان را نگاه میکند؟!»
این کارشناس دینی در مورد «اطاعت از خدا» اظهار کرد: رابطه صمیمانه با خدا سه جزء دارد که جزء اول آن اطاعت از خداست، شخصی از امامرضا(ع) پرسید بهترین راه نزدیک شدن به خدا چیست؟
امام(ع) فرمودند اطاعت از خدا و اطاعت از رسول(ص) و اولیالامر است. (کافی، ج1، ص197) بنابراین نگاهمان، خداپسندانه باشد، زبانمان خدا را بندگی کند، گوشمان نشنود مگر آنچه خدا بخواهد، اطاعت از رسول(ص) و اولیالامر(ع) نیز همین است که اولیالامر همان ائمهمعصومین(ع) هستند.
وی در مورد مفهوم «رضا به رضای خدا» گفت: جزء دوم رابطه صمیمانه با خدا؛ تسلیم خدا بودن و راضی به رضای او بودن است. امامرضا(ع) فرمودند عبادت 70 شکل دارد که 69 مورد آن، رضای در برابر خدا، پیامبران(ع) و امامان(ع) است. ابنزیاد آنجا که میخواست نمک بر زخم حضرتزینب(س) بریزد، پرسید خدا با برادرت چه کرد؟ حضرت(س) در جواب فرمودند هرچه بود زیبا بود. لذا اگر در زندگیات تنها فرزندت را نیز از دست دادی بگو خدایا شکرت.
حجتالاسلام والمسلمین امین در مورد «تقوا» گفت: جزء سوم رابطه صمیمانه با خدا؛ تقواست. تقوا یعنی حریم نگه داشتن و این فقط در نماز، روزه و حجاب نیست. تقوای خانوادگی، تقوای اجتماعی، تقوای تجاری، تقوای در تعلیم و تربیت، تقوای اداری و... داریم. زیدبنموسیبنجعفر؛ برادر امامرضا(ع) بود، این فرد، بنیعباس را بیرحمانه میکشت که امام(ع) به او شکایت کردند و فرمودند تقوا داشته باش، زیرا اگر ما چیزی داریم به برکت تقواست. امامرضا(ع) همچنین فرمودند کسی که برای خدا حریم نگه دارد، خدا برایش حریم نگه میدارد و کسی که حرفشنوی از خدا داشته باشد جهان هستی در اختیارش قرار میگیرد.
وی در مورد «گرهگشایی از کار مردم» بیان کرد: اما مطلب دوم در مورد سبک زندگی دینی در نگاه امام رضا(ع)، درباره رابطه صمیمانه با مردم است که آن هم سه جزء دارد؛ جزء اول، گرهگشایی از کار مردم است. معصوم(ع) فرمود: خدا روی زمین بندگانی دارد که کارشان گرهگشایی از کار مردم است و روز قیامت که همه دلهره دارند، اینهادر آرامش هستند؛ کسی که در دنیا دلی را شاد کرده باشد، خدا در روز قیامت، دلش را شاد میکند. (کافی، ج2، ص127) جالب توجه است که روایت میگوید: «الناس»، نه فقط شیعه یا مسلمان. این گرهگشایی و شاد کردن هم فقط نیازهای مادی نیست بلکه انواع حوائج از جمله رفع اختلافات نیز میتواند باشد.
این کارشناس دینی در مورد «محبت به مردم» اظهار کرد: جزء دوم رابطه صمیمانه با مردم؛ محبت به مردم است. امامرضا(ع) میفرمایند: «نیمی از عقل، محبت به مردم است.» جنازهای نزد پیامبر(ص) آوردند که برای یک نامسلمان بود، با اینحال پیامبر(ص)، به احترام انسان بودن آن متوفی، بلند شدند. البته باید توجه داشته باشیم اینکه آدم پای اعتقادتش بایستد بیاحترامی به مردم نیست.
وی در مورد «مدارای با مردم» گفت: جزء سوم رابطه صمیمانه با مردم؛ مدارای با مردم است. مدارا یعنی سازش، یعنی اینکه انسان روی مسائل جزئی، پافشاری نکند. البته مدارای مثبت و منفی داریم؛ مدارای مثبت مربوط به همین مسائل فردی است اما مدارای منفی، سازش با کافران است. و باید توجه کرد که همان پیامبر که دستور به اقامه نماز دادند، فرمودند که با مردم سازش کنید و خودشان نیز همینطور بودند و حتی وارد گعده با مردم میشدند و فقط مقابل حرام میایستادند.
حجتالاسلام والمسلمین امین در پایان افزود: در جنگ احد نیز با اینکه نظر پیامبر(ص) به دفاع درونشهری بود اما به خواست جوانان، دفاع برونشهری را پذیرفتند و با اینکه نتیجه این جنگ شکست بود اما آیه آمد که ببخششان و بازهم با آنان مشورت کن. امامرضا(ع) نیز فرمودند که مؤمنان باید یک سنت از رسولالله(ص) داشته باشد و آن مداراست.
/1102101305