وقتی شیطان هم به رحمت الهی طمع کرد!
ای عیسی! به ظالمان بنی اسرائیل بگو: تا آنگاه که مال حرام در دامن و بت ها در خانه دارید، مرا نخوانید...
وارث: رحمت خداوند فراگير است، ولى عذاب الهى چنين نيست. اصل، رحمت الهى است و عذاب او عارضى است. مطابق آیات قرآن کریم، با وجود تقوا و عمل به تكاليف، شمول رحمت الهى حتمى است، ولى با وجود گناه و معصيت، عذاب حتمى نيست، زيرا با توبه و استغفار، امكان مغفرت وجود دارد. این نشان می دهد که خداوند چقدر بخشنده و مهربان است.
در آیه ۱۵۶ سوره اعراف می خوانیم:
«(خداوندا!) براى ما در اين دنيا و در آخرت، خير و نيكى مقرّر كن كه ما به سوى تو رهنمون و بازگشت كرده ايم. (خداوند) فرمود: عذابم را به هر كس كه بخواهم (و مستحقّ باشد) مىرسانم، و (لى) رحمتم همه چيز را فرا گرفته است، پس بزودى آن (رحمتم) را براى كسانى كه تقوى دارند و زكات می دهند و آنان كه به آيات ما ايمان می آورند، مقرّر می دارم.»
***
سه نکته:
* وقتی شیطان هم به رحمت الهی طمع کرد!
به نقل ابن عبّاس، هنگامى كه آيه «وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ» نازل شد، شيطان نيز در رحمت الهى طمع كرد و گفت: عبارت «كُلَّ شَيْءٍ»، شامل من هم می شود! خداوند براى رفع اين توهّم فرمود: «فَسَأَكْتُبُها لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ ...» آرى، سفره رحمت الهى گسترده است و به همه كس می رسد، امّا شمول رحمت براى غير مؤمنان، به تفضّل الهى و به بركات مؤمنان و به طفيل آنان است. (تفسير اثنى عشرى)
** چرا رحمت خدا را محدود کردی؟
در روايت آمده است كه شخصى در نماز مى گفت: «اللهم ارحمنى و محمدا و لا ترحم معنا احدا»، خدايا! تنها من و محمّد صلى اللَّه عليه و آله را مشمول رحمت خود قرار بده، نه هيچ كس ديگرى را.
پيامبر صلى اللَّه عليه و آله پس از نماز در انتقاد به او فرمود: رحمت نامنتهاى الهى و موضع وسيع و نامحدود را محدود ساختى! (تفاسير مجمع البيان و نمونه)
*** تا مال حرام در خانه دارید مرا نخوانید
رحمت الهى نامحدود است، اگر كسى به آن نرسيد، تقصير از خود اوست. نقل است خداوند به عیسی علیه السلام خطاب کرد: و مرا بخوان که من به تو نزدیکم و مرا جز با حالت تضرّع و زاری و حالتی که تمام همّ و غمّ تو یک چیز باشد، مخوان که هرگاه مرا در چنین حالتی بخوانی تو را اجابت کنم. ای عیسی! به ظالمان بنی اسرائیل بگو: تا آنگاه که مال حرام در دامن و بت ها در خانه دارید، مرا نخوانید. ای عیسی! مرا همچون کسی که در حال غرق است و فریادرسی ندارد، بخوان.
منبع: تراز