حجت الاسلام منتظری: معرفت نسبت به جایگاه ائمه(ع) دارای شروطی است

کد خبر: 58468
بنای اسلام که به وجود نبی مکرم صلی الله علیه و آله، بقای آن به خون مطهر حضرت سیدالشهدا علیه السلام است و استحکام اسلام به وجود مبارک علی ابن موسی الرضا علیه السلام است.

وارث: جلسه هفتگی هیئت الرضا علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام علی منتظری و مداحی مداحان حاج عبدالرضا هلالی ، حاج احد قدمی ، کربلایی محمد حسین حدادیان و حاج محسن صائمی برگزار شد.


در ادامه متن سخنان حجت الاسلام منتظری را می خوانید:

حجت الاسلام منتظری: معرفت نسبت به جایگاه ائمه(ع) دارای شروطی است

بنای اسلام که با وجود نبی مکرم صلی الله علیه و آله شکل گرفت و بقای آن به خون مطهر حضرت سیدالشهدا علیه السلام بود و استحکام آن با وجود مبارک علی ابن موسی الرضا علیه السلام است. در تشیع فرق مختلفی وجود دارد اما هر فرقه ای که قائل به امامت علی ابن موسی الرضا علیه السلام باشد شیعه ی حقه اثنی عشری و دوازده امامی می باشد.

از وجود نبی مکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که در آینده پاره ی تن من در سرزمین خراسان دفن خواهد شد؛ هر کس او را زیارت کند خداوند گناهان او را می بخشد و بهشت بر او واجب می شود. روایات زیادی در باب فضیلت زیارت امام رضا علیه السلام وارد شد.

شروطِ قیدِ "عارفاً بحق" در زیارت امام رضا (ع)

امام جواد علیه السلام می فرماید: من ضمانت می کنم هر کس به زیارت قبر پدرم در طوس برود در حالی که معرفت نسبت به او دارد برای او بهشت واجب می شود. قید "عارفاً بحق" نکات خاصی دارد که حضرت به آن اشاره کرد. برای اینکه مشمول روایت امام جواد علیه السلام باشیم باید به چند نکته توجه کنیم؛ نکته اول این است که امام رضا علیه السلام را "امام" و حجت خدا بدانیم یعنی زیارت حضرت را صرفاً به خاطر اینکه از نوادگان پیامبر صلی الله علیه و آله هستند، نمی آییم بلکه چون او را امام می دانیم به زیارت ایشان می رویم.

چون می دانید فقط مسلمانان به زیارت ایشان نمی آیند بلکه از مذاهب دیگر هم به زیارت ایشان می آیند به سبب اینکه امام رضا علیه السلام از نوادگان و فرزندان پیامبر صلی الله علیه و آله هستند.

دومین شرط قید "عارفاً بحق" این است که امام رضا علیه السلام را منصوب شده از طرف خدا بدانیم. ائمه علیهم السلام از طرف خدا منصوب شده اند دلیلی ندارد که خلیفه و رهبر امت اسلامی را مردم تعیین کنند. سعد ابن عبدالله قمی که از اصحاب امام عسکری علیه السلام است روایت می کند: به محضر امام عسکری علیه السلام رسیدم خواستم برخیزم که حضرت اشاره کردند بنشین. دیدم یک آقازاده حدوداً 4 ساله وارد شدند. قضیه ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را هر کسی نمی دانست به همین دلیل ولادت ایشان را به ولادت حضرت موسی تشبیه می کنند چون مخفیانه بود امام عسکری علیه السلام ایشان را به هر کسی نشان نمی دادند مگر شیعیان خاص. امام عسکری علیه السلام به سعد ابن عبدالله فرمود: بعد از من حجت خدا و امام زمان شما این شخص است؛ او پسر من است کسی که غیبت می کند و غیبت او طولانی است و کسی است که زمین را پر از عدل و داد می کند.

بدانیم "امام" منصوب شده از ناحیه خدا است و دارای علم و عصمت است

سعد ابن عبدالله از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف پرسید: چرا امام باید منصوب شده از ناحیه خدا باشد؟ چرا مردم نمی توانند امام و حجت خدا را انتخاب کنند. حضرت فرمود: آیا اگر کسی بخواهد امام را انتخاب کند احتمال دارد که امام را اشتباه انتخاب کند و او خطا بکند؟ سعد ابن عبدالله پاسخ داد بله احتمال دارد. حضرت فرمود: همین قدر که می گویی احتمال خطا و اشتباه کردن دارد دلیل است که امام باید منصوب شده از طرف خدا باشد. کسی که منصوب از طرف خدا باشد خطا نمی کند.

شرط بعدی در قید"عارفاً بحق" این است که بدانیم امامی که از طرف خداست دارای مقام عصمت است و از خطا و اشتباه مصون است. باید بدانیم علی ابن موسی الرضا علیه السلام معصوم است و از خطا و اشتباه مبّرا است و دارای مقام عصمت است. معصوم به این معنا نیست که اختیار از فرد سلب شده باشد و نمی تواند خطایی کند بلکه به این معناست که او آزاد است اما خدا درجه و قدرت در تقوا به او عنایت کرده که اهل خطا، گناه، معصیت و مکروهات نیست حتی از ذهن مبارکش خطا عبور نمی کند.

در مدارک غیر شیعی منابعی وجود دارد که افرادی که ادعای خلافت داشتند قبل از اسلام بت پرست بودند، اهل شرب خمر و گناهان دیگر بودند. بعد از اسلام هم بعضی ها ادعا و تظاهر به اسلام و دینداری می کردند و بعضی هایشان مثل معاویه و یزید لاقید بودند.

نکته ی بعدی در معرفت داشتن نسبت به امام رضا علیه السلام این است که بدانیم علم آنها علم الهی است؛ علم ائمه علیهم السلام اکتسابی نیست بلکه علم لدنی است. امام صادق علیه السلام می فرماید: علم ما علم الهی است امام باید دارای مقامی از علم باشد که هر سوالی از او پرسیده می شود بتواند پاسخ دهد.

ابن عباس کسی است که در میان اهل سنت به داشتن علم مشهور است و از شاگردان امیرالمومنین علیه السلام است، خودش نقل می کند: علم من در مقابل علم علی ابن ابی طالب علیه السلام همچون آب منقار یک پرنده در مقابل یک دریای بی کران است. در مدارک اهل تسنن مکرر بیان شده که خود خلفا اقرار به جهلشان می کردند. خلیفه ثانی از سفر برگشت و به سلمان گفت امروز در بیابان احتیاج به غسل پیدا کردم اما آب موجود نبود به همین دلیل نماز قضا شد. سلمان به او گفت: تیمم بدل از غسل انجام می دادی. حلیفه پاسخ داد: تیمم را بلد نبودم و نمی دانستم. اینها را اهل سنت در منابع خودشان نقل کرده اند. کسی که ادعای خلافت رسول الله صلی الله علیه و آله را می کند ولی تیمم کردن را بلد نیست!

هشتاد مورد در منابع اهل سنت نقل شده که خلیفه ثانی گفته اگر علی ابن ابی طالب علیه السلام نبود من هلاک می شدم. از طرف دیگر امیرالمومنین علیه السلام روی منبر می فرمود: هر سوالی که دارید از من بپرسید، از هر چه می خواهید از من سوال کنید.

نکته ی دیگر در باب قید "عارفاً بحق" این است که بدانیم امام رضا علیه السلام و حجت خدا اهل اعجاز است و معجزه می کند. در کتب تاریخی و روایی ما معجزات بی شماری از ائمه علیهم السلام نقل شده است. معجزات زیادی در شفا یافتن بیماران در محضر امام رضا علیه السلام وجود دارد.

اگر کسی شرایط بالا را در زیارت علی ابن موسی الرضا علیه السلام بداند و معتقد باشد مشمول قید "عارفاً بحق" و حدیث امام جواد علیه السلام خواهد شد.

حجت الاسلام منتظری: