پاسخ به یک اشتباه در مصاحبه ای با حجت الاسلام قرائتی

کد خبر: 58499
یکی از پیشنهادات ارزنده ای که توسط جمهوری اسلامی ایران به سازمان کنفرانس اسلامی ارایه شد، نامگذاری روز به آتش کشیدن مسجدالاقصی به نام روز جهانی مسجد است.
وارث: 21 آگوست میلادی هر سال که مصادف با 31 مرداد شمسی است، روز جهانی مساجد نامگذاری شده است. در سال 1348 در چنین روزی مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است، توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد.


مسجدالاقصی در اسلام، دومین مسجد به شمار می‌آید و از آنجایی که قبله اول مسلمانان بوده، نزد آنان از جایگاهی والایی برخوردار است.آنچه به عنوان مسجدالاقصی در قرآن از آن یادشده، تمام این مجموعه  مسقف، قبة‌ الصخرة، قبة ‌‌السلسلة، مصلای مروانی و قبه‌ها (گنبدها)، محراب‌ها، راه‌ها، چاه‌ها، برکه‌ها، رواق‌ها و پل‌ها را همراه با دیگر بخش‌های باستانی و قدیمی در بر می‌گیرد.


بخش مسقف مسجدالاقصی در جنوب این مجموعه واقع شده است. بر اساس برخی اسناد تاریخی این مسجد توسط داوود نبی (ع) پایه گذاری شد و توسط حضرت سلیمان (ع) تکمیل شده است. مسجدالاقصی مسقف، بنایی مستطیلی است، با رواقی بزرگ در میانه آن که مستقیماً به گنبد می‌رسد. از شرق و غرب، سه رواق مسجدالاقصی را احاطه کرده است. طول آن از شمال به جنوب 80 متر و عرض آن از شرق به غرب 55 متر است.


یک جریان مسیحی صهیونیستی در آمریکا شکل گرفته که اعتقاد دارد، ویرانی مسجد الاقصی و ساخت معبد سوم سلیمان شرط ظهور حضرت مسیح (ع) است و در حال حاضر ظهور نمی کند. بر پایه این اعتقاد مسجدالاقصی توسط اشغالگران صهیونیست به آتش کشیده شد.


یکی از پیشنهادات ارزنده ای که توسط جمهوری اسلامی ایران به سازمان کنفرانس اسلامی ارایه شد، نامگذاری روز جهانی مسجد، ۲۱ آگوست (31 مرداد) مصادف با به آتش کشیده شدن مسجد الاقصی است. پیشنهاد نامگذاری روز جهانی مسجد برای اولین بار توسط حجت الاسلام تقی قرائتی؛ مدیر «موسسه مسجد» به رئیس جمهور وقت داده شد. به همین جهت در گفت و گویی دلایل این پیشنهاد را از وی  جویا شدیم.


حجت السلام تقی قرائتی، در رابطه با تاریخچه نامگذاری روز جهانی مسجد و ارایه این پیشنهاد گفت: در سال 1373 نامگذاری ۳۱ مرداد به نام روز جهانی مسجد توسط اینجانب به رییس‌جمهور وقت پیشنهاد شد که با استقبال مواجه شد. پس از بررسی و کارشناسی این پیشنهاد در 20 جلسه با حضور کارشناسان وزارت خارجه آن زمان، ارایه آن به سازمان کنفرانس اسلامی در دستور کار قرار گرفت.


وی ادامه داد: پیشنهاداتی که برای نامگذاری روز جهانی مسجد ارایه شد، روزهای 12 ربیع‌الاول (ساخت اولین مسجد توسط پیامبر (ص)) و یا روز به آتش کشیده‌شدن مسجدالاقصی بود که در نهایت مورد دوم تایید شد.


مدیر موسسه مسجد، افزود: این مسئله در دبیرخانه سازمان کنفرانس اسلامی در جده، توسط رییس‌جمهور وقت ایران مطرح شد و در نهایت این پیشنهاد در اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی در تهران به تصویب رسید.


قرائتی اظهار کرد: با توجه به اینکه شیعیان نسبت به مسجد فرهنگ غنی‌تری دارند و در آن پیشنهاد هم اعلام شد که هر روز نسبت به هتک حرمت و حمله به مساجد خبر ناگواری داریم، به همین دلیل قرار شد در سازمان کنفرانس اسلامی مطرح شود که همان گونه که کسی حق تعرض به معبد را ندارد باید در مورد مساجد هم چنین قانونی باشد.


وی گفت: تصویب این پیشنهاد در اجلاس سی ام وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی در تهران نشان از اهمیت و توجه جدی تر به مقوله مسجد با نگاه فراکشوری و جهان اسلامی است و در قطعنامه ای که به این مناسبت از سوی سازمان کنفرانس اسلامی صادر شد، از کشورهای عضو خواسته شده است، تا در راستای تحکیم جایگاه مساجد، در توسعه فرهنگ و ارزشهای اسلامی برای تکریم و بزرگداشت این روز تلاش کنند. آنچه که در این میان وظیفه جمهوری اسلامی را بیش از پیش سنگین تر می کند، الزام آن به پرداخت عمیق تر و اهتمام ویژه به این امر بنا به دلایل مختلف است.


مدیر موسسه مسجد اظهار کرد: از جمله این دلایل عبارتند از؛ این پیشنهاد توسط ایران ارایه شد، جایگاه کشورمان به عنوان ریاست اجلاس سی ام وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی، جمهوری اسلامی ایران به عنوان تأثیرگذارترین کشور در میان ملل جهان اسلام، نقش محوری مساجد در تشکیل نظام اسلامی در ایران، مسجد به عنوان مهمترین عامل ایجاد کننده تعامل و ارتباط معنوی در بین جوامع اسلامی می تواند در این زمینه به نقش آفرینی بپردازد.


قرائتی ادامه داد: همچنین از جمله این دلایل می توان به این موارد هم اشاره کرد که شأن و جایگاه بسیار رفیع مساجد در بین تمام فرق و مذاهب اسلامی و برخورداری از مقبولیت تمام و کمال در بین امت اسلامی، مسجد خاستگاه وحدت بوده و در این زمینه و با هدف استمرار نقش وحدت آفرین آن از ظرفیت، قابلیت و توانایی بسیار بالایی برخوردار است و استقرار ده ها اماکن مقدس، بی بدیل و بی نظیر در قالب مساجد در گستره کشور که هر یک به تنهایی نمادی از هنر و معماری و نیز تاریخ گویای فرهنگ و تمدن اسلامی است.


 /1102101305