محل اعتکاف پیامبر در مسجدالنبی
وی با اشاره به اینکه در حکومت بنیاسرائیل شاهد تأسیس مکانی به نام مسجدالاقصی هستیم، تصریح کرد: تمدن بزرگ انبیای بنیاسرائیل نیز با تأسیس مسجد آغاز میشود که بانیان آن داوود و سلیمان علیهماالسلام بودند. خداوند هم با توجه به اهمیت معنوی این مکان مقدس در آیه اول سوره إسراء میفرماید «الَّذِی بَارَكْنَا حَوْلَهُ؛ پیرامون آن را برکت دادیم). از سوی دیگر مبدأ و مقصد سیر رسولالله(ص) به معراج از طریق مسجدالحرام و مسجدالاقصی صورت گرفت. خداوند در بخش ابتدایی همین آیه میفرماید «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنْ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِی بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا؛ منزّه است آن خداى که بنده اش محمّد را در یک شب از مسجدالحرام به سوى مسجدالاقصى ( بیت المقدس ) که پیرامون آن را برکت دادیم، سیر داد. آرى، ما او را بدان جا بردیم تا بخشى از نشانههاى خود را به او نشان دهیم». مطابق این آیه از قرآن، نمایش آیات الهی به رسولالله نیز از مبدأ مسجد آغاز میشود.
میرکتولی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) در ابتدای ورودشان به مدینه مسجدی بنا کردند، خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) در ابتدای ورودشان به مدینه برای پایهگذاری اسلام در سراسر دنیا مسجد را به عنوان مبدأ این حرکت انتخاب میکنند، بنابراین سوای از مراسمهای مذهبی و فرهنگی، نشستهای سیاسی، اجتماعی، علمی و قضاوت در آنجا برگزار میشد؛ طوری که پیامبر(ص) 12 ستون از جمله «اسطوانة الحرس»، «استطوانة سریر» را در این مسجد ایجاد کردند و هر ستون را به یکی از عبادات و یا مباحث اختصاص دادند. به عنوان مثال اسطوانه سریر محل اعتکاف حضرت رسول(ص) بود و اصحاب در آنجا برگهایی از درخت خرما پهن میکردند تا آن حضرت روی آنها استراحت کند.
وی با اشاره به اهمیت مسجد و کارکرد آن در دوران امام صادق(ع) تصریح کرد: امام صادق(ع) در دوران خودشان 3 هزار و 600 شاگرد خود را در مکان مسجد مدینه تربیت و از آنجا به سراسر دنیا ارسال کردند. تمام این مطالب حکایت از نقش مهم مساجد به عنوان کانون توحیدی و فرهنگساز عالم دارد.