حجت الاسلام گودرزی: چه شد که ما شیعه شدیم؟ +گزارش تصویری

کد خبر: 59242
چه شد که ما شیعه شدیم؟ معمولا اهل بیت علیهم السلام فرموده اند: خداوند قبل از عالم دنیا، تمام انسانها را بدون استثناء در عالمی جمع کرده بود نه فقط تمام انسانها بلکه تمام موجودات عالم. در آن عالم خداوند از تمام موجودات عهد گرفت. اگر ما شیعه هستیم یعنی ولایت اهل بیت علیهم السلام را در آن عالم پذیرفته ایم.

وارث: مراسم شب شهادت حضرت جواد الائمه (ع) با سخنرانی حجت الاسلام گودرزی و مداحی کربلایی محمد حسین پویانفر در روضه خانگی (منزل دکتر ولایتی) برگزار شد.

در ادامه ی خبر متن سخنرانی حجت الاسلام گودرزی را می خوانید:

کاخ

عهد الست در قرآن و روایات

بهترین دعا بالاترین دعاست که اهل بیت علیهم السلام به ما یاد داده اند که از خداوند بخواهیم و دعا کنیم جزء سربازان و یاران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشیم. این مقام به قدری بالاست که به ما یاد داده اند حتی اگر در دنیا و در زمان حیات نتوانستید خدمتگزار امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشید، دعا کنید که بعد از مرگ به دنیا برگردید تا حضرت را یاری کنید. اگر کسی این دعا را بخواهد و طلب کند قطعاً مستجاب می شود. امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس 40 صبح دعای عهد بخواند جزء یاران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهد بود و اگر در زمان ظهور زنده نماند بعد از مرگ به دنیا بر می گردد.

در دعای عهد می خوانیم: "اللّهُمَ أجَدِدُ لهُ ...؛ خدایا من با او تجدید عهد می کنم" یعنی قبلا یک جایی با او یک عهدی بسته ام و الان می خواهم این عهد را تجدید کنم. چه شد که ما شیعه شدیم؟ معمولا در پاسخ به این سوال گفته می شود: چون پدر و مادر ما شیعه هستند ما هم شیعه شده ایم؛ اما این سخن خیلی دور از معارف اهل بیت علیهم السلام است. اهل بیت علیهم السلام فرموده اند: خداوند قبل از عالم دنیا، تمام انسانها را بدون استثناء در عالمی جمع کرده بود نه فقط تمام انسانها بلکه تمام موجودات عالم. در آن عالم خداوند از تمام موجودات عهد گرفت و فرمود: آیا من خدای شما هستم؟ و همه انسانها بدون استثناء گفتند: بلی و میثاق بندگی را پذیرفتند. به همین دلیل است که گفته می شود: انسانها فطرتاً خدا را قبول دارند. به این ماجرا در قرآن هم اشاره شده است.

عهد دیگری که خداوند در آن عالم از تمام انسانها بلکه تمام موجودات گرفته است؛ عهد به ولایت اهل بیت علیهم السلام است، اما این عهد بر خلاف عهد قبلی مورد پذیرش همه ی موجودات قرار نگرفت. در روایات داریم: حیواناتی که ولایت اهل بیت علیهم السلام را پذیرفتند حلال گوشت شدند و آنهایی که نپذیرفتند حرام گوشت شدند همچنین گیاهانی که این ولایت را پذیرفتند گیاهان ثمردار، میوه دار و شیرین شدند و آنهایی که نپذیرفتند بدون ثمر شده اند. این روایت از امام رضا علیه السلام در گفت و گویی بین پیامبر صلی الله علیه و آله و امیرالمومنین علیه السلام نقل شده است.

ما فکر می کنیم در و دیوارها نمی شنوند. دلیل اصلی اش این است که ما نامحرم هستیم و نمی شنویم، در قرآن هم داریم که هر آنچه در عالم است تسبیح و ذکر خدا را می گوید. در روایات داریم: اولین سنگی که ولایت امیرالمومنین علیه السلام را پذیرفت؛ سنگ عقیق بود. امیرالمومنین علیه السلام به قنبر فرمود: ای قنبر خداوند ولایت ما را بر همه موجودات عالم عرضه کرد. هر کدام از موجودات که ولایت ما را پذیرفتند پاک، زلال و طیب و گوارا شدند و هر کدام که ولایت ما را نپذیرفت خبیث و نچسب شد.

انسانهایی که در آن عالم ولایت امیرالمومنین علیه السلام را پذیرفتند نمودش در این عالم شیعه شدن آنهاست. یعنی همه ما قبلا در آن عالم ولایت حضرت امیرالمومنین علیه السلام را پذیرفته ایم. اگر یک کار درست در زندگی انجام داده باشیم همین کار بوده است. بعضی از انسانها در پذیرش ولایت از دیگران سبقت گرفتند و آنها پیامبران اولوالعزم بوده اند. بزرگانی که همراه با اتفاقات جالب به دنیا می آیند مثل آیت الله بهجت و شیخ رجبعلی خیاط یعنی در آن عالم کارهایی انجام داده اند که توفیقاتی به آنها داده شده است.

عهدی که ما بسته ایم فقط دوست داشتن اهل بیت علیهم السلام نیست چون خیلی از افرادی که حتی شیعه و مسلمان نیستند نیز به اهل بیت علیهم السلام علاقه دارند مثل ارمنی ها که در ماه محرم برای حضرت سیدالشهدا علیه السلام نذری تهیه می کنند یا جرج جرداق مسیحی با وجودی که خودش و خانواده اش مسیحی بودند اما علاقه شدیدی به حضرت علی علیه السلام داشتند و 6 جلد کتاب در مدح حضرت نوشته بود. این عهد در طراز شیعه نیست و ما عهد بالاتری بسته ایم و این عهدی است که هر روز صبح باید آن را تجدید کنیم.

ما عهد بسته ایم که فدایی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشیم، عهد بسته ایم تمام اموالمان را خرج حضرت کنیم، عهد بسته ایم تا فرزندانمان در اختیار و وقف حضرت باشند، عهد بسته ایم تا خانواده مان فدایی حضرت باشند و همچنین عهد بسته ایم تا هر چیزی که خداوند به ما داده است اعم از آبرو، علم، قدرت، اعتبار و استعداد در اختیار حضرت باشد.

حال مومنی را فرض کنید که 40 صبح با خواندن دعای عهد با حضرت تجدید عهد می کند که سرمایه اش را در اختیار و در جهت یاری کردن حضرت قرار دهد و هم به عهدش وفا کند به فرموده ی امام صادق علیه السلام: به مقام سربازی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهد رسید.

کاخ