حجت الاسلام عبدالملکی: تبلیغ غدیر؛ تکلیفی بر عهده تمام شیعیان

کد خبر: 59327
پیامبر (ص) فرمودند بر هر مسلمانی واجب است تا خطبه غدیر را برای دیگران نقل کند. برای پدران واجب است این خطبه و اتفاق را برای فرزندان و اطرافیانش نقل کند.

وارث: جلسه هفتگی روضة العباس علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام سید امیر عبدالملکی و مداحی حاج حسین سیب سرخی ، حاج حیدر خمسه و دیگر ذاکرین اهل بیت علیهم السلام برگزار شد.

در ادامه متن سخنرانی حجت الاسلام امیر عبدالملکی را می خوانید:

حجت الاسلام عبدالملکی:

مصادف شدن بعضی وقایع تاریخی

تاریخ های مختلفی در باب ازدواج حضرت زهرا سلام الله علیها و حضرت علی علیه السلام وارد شده است که بعضی از آن اقوال قوی تر و برخی ضعیف تر هستند. آن روزی که خیلی قابل اهمیت است 6 و 19 ذی حجه است. ثانیاً یک دلیل عقلی هم دارد

اتفاقی در بین مسلمانان خصوصاً شیعیان پایه گذاری شده است که غالب آنها شیطنت وهابیت است. روز 13 رجب حضرت علی علیه السلام در خانه خدا به دنیا آمدند و روز خروج حضرت و مادر ماجده شان در روز 15 رجب بوده است که یک فضیلتی است که هیچ کس در عالم این فضیلت را ندارد حتی رسول خدا صلی الله علیه و آله. در قدیم شیعیان برای این روز خروج جشن مفصلی می گرفتند وهابیت خواستند کاری انجام دهند تا این روز نزد شیعیان کمرنگ شود چون می دانستند وجود مبارک حضرت زینب سلام الله علیها برای شیعیان خیلی ارزشمند است و روی ایشان تعصب دارند؛ به همین دلیل روز 15 رجب را مصادف با روز شهادت حضرت زینب سلام الله علیها اعلام کردند تا 15 رجب کمرنگ شود.

نظیر این اتفاق را هم درباره اول ذی الحجه انجام دادند یعنی روی قول ضعیف اول ذیحجه؛ ازدواج حضرت زهرا سلام الله علیها و حضرت علی علیه السلام را پر رنگ کردند تا مصادف با شام غریبان جوادالائمه علیهم السلام شود. آن عده ای که باید بیایند شام غریبان برگزار کنند به خاطر این ازدواج آن را تعویق می اندازند و ریزش پیدا می کنند.

یا مثلا ولادت امام جعفر صادق علیه السلام به نقل ضعیفی در ماه صفر قرار دارد اما می آیند روی همین قول ضعیف کار می کنند.

غفلت از خطبه فدکیه و غدیر/خطبه و جریان غدیر را به کودکان بیاموزیم

از علامه امینی پرسیدند چرا این قدر روز عاشورا را با شکوه برگزار می کنید؟ ایشان فرمود: یک بار در قضیه غدیر کوتاه آمدیم این اشتباه را درباره عاشورا و کربلا انجام نمی دهیم. لذا باید در عالم به جایی برسیم تا همه غدیرشناس شویم این مقدمه ظهور می شود. ضعف ما شیعیان به سبب غفلت از دو مطلب مهم بود؛ یک غفلت از خطبه غدیر. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند بر هر مسلمانی واجب است تا خطبه غدیر را برای دیگران نقل کند. برای پدران واجب است این خطبه و اتفاق را برای فرزندان و اطرافیانش نقل کند.

دومین غفلت، غفلت از خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها؛ اگر روی این دو خطبه کار کنیم و آن را فراگیر کنیم و همه با آنها آشنا شویم مشکلی نخواهیم داشت.

بر خلاف آنچه که در ذهن ماست، فکر میکنیم دنیا یعنی تجملات زیاد اما دنیا یعنی شما هزار تومان در جیبت باشد و به آن دلبسته باشی که خیلی بد است اما ممکن است میلیاردها تومان پول داشته باشی اما دلبسته اش نباشی. خوب است انسان پول و خانه بزرگ داشته باشد و آن را حسینیه کند. لذا فرموده اند: هر کس گرفتاری دنیایی دارد متوسل به امام جواد علیه السلام باشد.

مولود بابرکت امام رضا علیه السلام

حضرت رضا علیه السلام فرمودند: خداوند هیچ مولودی را بابرکت تر از فرزند من برای شیعیان و محبان قرار نداده است. چرا این قدر ولادت امام جواد علیه السلام ارزشمند است؟ این تعبیر درباره هیچ کدام از ائمه علیهم السلام و فرزندانشان بیان نشده است. برای پاسخ این سوال باید یک دوره از زمان پیامبر صلی الله علیه و آله را تا امام رضا علیه السلام را بررسی کنیم.

خود اهل تسنن اعتراف دارند که در شب شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله تمام احادیث حضرت را جمع آوری کردند و همه را آتش زدند به این بهانه که باعث تفرقه می شد. مگر غیر از بیان فضایل امیرالمومنین علیه السلام و اثبات مظلومیت و حقانیت حضرت چیز دیگری هم بوده که باعث تفرقه امت شود؟ لذا تا صد سال بعد از آن کسی حق نداشت حتی یک حدیث نقل کند یا نشر دهد و تا زمان امام محمد باقر علیه السلام ادامه داشت. در این صد سال به یک سری مسلمان نمای دروغگو پول و زمین دادند و گفتند به نفع ما حدیث جعل کنید، همه ی احادیث را جا به جا کردند به طوری که وقتی عده ای از شام برای حج آمده بودند با دیدن امام سجاد علیه السلام و پرس و جو از هویت ایشان گفتند به خدا قسم ما تا الان فکر نمی کردیم پیامبر صلی الله علیه و آله غیر از معاویه فامیل و اقوام دیگری هم داشته باشد.

امان از جهل و حماقت! در صبح عاشورا شمر به لشکریان گفت: ای جنود وضو و غسل بگیرید بروید چند نفر را بکشید تا بهشت به شما واجب شود. همین اتفاقی که در داعش و ... می افتد آنها قربة الی الله شیعیان را می کشند و فکر می کنند باعث عاقبت به خیری آنها می شود. در آن زمان شیعیان در خفقان بودند ولی حال چه؟ بروید زبان عربی، انگلیسی، فرانسه و ... یاد بگیرید و در سایتهایشان به شبهات پاسخ بدهید.

پیامبر صلی الله علیه و آله در روایتی به جابر نام دوازده امام معصوم علیه السلام را نقل کرده اند حتی در خطبه غدیر هم نام ائمه علیهم السلام آمده است. فکر می کنید چرا زیر بار خطبه غدیر نمی روند؟ به این دلیل است که اگر ولایت امیرالمومنین علیه السلام را بپذیرند مجبورند ولایت تمام ائمه علیهم السلام را هم بپذیرند.

افتراق های تاریخی در تشیع

محمد حنفیه بعد از شهادت امام حسین علیه السلام ادعای امامت کرد. امام سجاد علیه السلام فرمود: عموجان اگر کنار کعبه رفتیم و حجرالاسود به امامت من شهادت داد، کفایت می کند؟ گفت: بله . آنجا رفتند و حجرالاسود شهادت داد. می گویند محمد حنفیه در آنجا ظاهراً قبول کرد اما اطرافیانش نگذاشتند و حدود 20 سال امام مسلمین شد و بعد از او پسرش. به این طایفه "کیسانیه" گفته می شود که اولین افتراق و تفرقه بین شیعیان مربوط به این فرقه است. ابوهاشم که می خواست از دنیا برود چون فرزندی نداشت خلافت را به نوه ابن عباس سپردند و این منشاء حکومت ملعوم و نحس بنی العباس شد. به همین خاطر شعارشان این بود که ما آل محمد صلی الله علیه و آله هستیم.

گروه دیگری از شیعیان که معروف به دو امامی، سه امامی، چهار امامی و پنج امامی شدند، قائل بودند که امام باید فاطمی نسب و قائم به سیف باشد، اهل دعوا و شمشیر باشند لذا امام حسین و امام سجاد علیه السلام را قبول نداشتند و می گفتند امام باید بجنگد. گروه دیگر از شیعه زیدیه بودند که حرف امام باقر علیه السلام را گوش نکردند.

امام صادق علیه السلام فرزندی به نام اسماعیل داشتند که خیلی هم با کمالات بود. او مبتلا به عارضه ای شد و در زمان پدر از دنیا رفت. وقتی می خواستند او را تشییع کنند امام صادق علیه السلام احتمال داد فتنه ای در راه باشد. لذا ایشان در قدم به قدم تشییع جنازه را زمین می گذاشت و مردم را صدا می زد تا ببینند که اسماعیل از دنیا رفته است. کنار قبر و داخل قبر هم همین طور. بعد از انجام مراسم تدفین، عده ای گفتند: اسماعیل از دنیا نرفته و در پس پردۀ غیبت است و مهدی از آل پیغمبرصلی الله علیه و آله، همین وجود اسماعیل است. لذا قائل به امامت حضرت موسی بن جعفر علیه السلام نشدند.

فرقه ی بعدی واقفیه بودند که بیشترین ضربه را به ما زدند. آنها ضعفشان پول بود و به خاطر پول منحرف شدند. امام موسی کاظم علیه السلام در زندان بودند و مردم نمی توانستند مستقیم با مردم ارتباط بگیرند که لاجرم بوسیله وکلایی پل ارتباطی با مردم ایجاد شد. در این 7 تا 14 سال مردم وجوهات شرعی شان را به نائبان می دادند وقتی امام از دنیا رفتند شیطان آنها را گول زد چون خیلی مبلغ زیادی نزد آنان بود.

شرط قبولی توحید؛ امام رضا علیه السلام

لذا شرط قبولی توحید قبولی ولایت و امامت امام رضا علیه السلام است که خود حضرت فرمود: بشرطها و شروطها و انا من شروطها 1 ؛ لذا در علم کلام شیعه یعنی شیعه ی دوازده امامی یعنی امام هشتم علیه السلام را هم امام می دانند. در زمان امام رضا علیه السلام فرقه ی واقفیه بیشترین ضربه را به اسلام زدند.

خیلی به امام رضا علیه السلام نیش و کنایه می زدند و می گفتند اگر امام هستی پس چرا فرزند نداری؟ با ولادت امام جواد علیه السلام تمام شبهات آنها کمرنگ شد اما تهمت دیگری به امام زدند و گفتند این فرزند تو نیست.

یک سری شغلها وجود دارد که حرام هستند یکی از آنها قیافه شناسی است یعنی افرادی وجود داشتند که از روی چهره افراد تشخیص می دادند که پدر و مادر او چه کسانی هستند؟ واقفیان به قدری به امام رضا علیه السلام فشار آوردند که حضرت فرمود بروید چهره شناس بیاورید تا بگوید او فرزند من است. یک چیزهایی در تاریخ وجود دارد که خیلی دردآور است. به امام رضا علیه السلام فرمودند باید لباس باغبانی و کلاه بپوشی و در جای دیگر باغ مشغول کار شوی تا تو را نبینند. چهره شناس که آمد تشخیص داد که فرزند امام رضا علیه السلام است.

وجود مبارک جوادالائمه علیه السلام برای شیعیان پر برکت بود یکی از دلایلش همین برطرف شدن شبهات امامت امام رضا علیه السلام بود. برای حاجات دنیایی باید متوسل به امام جواد علیه السلام شویم و بسیار آسان است چند نفر را دور هم جمع کنید و برای مظلومیت آقا عزاداری انجام دهید.

حجت الاسلام عبدالملکی:


پی نوشت:

1- بحارالانوار، ج 49، ص 126، ح 3. از کشف الغمه، ج 3، ص 144- 145. بحارالانوار، ج 49، ص 123، ح 4. از عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 135. حدیث سلسه الذهب، امام رضا علیه السلام فرمود: کلمه لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی، بشرطها و شروطها و انا من شروطها؛ کلمه «لا اله الا الله» حصار محکم من است هر کس آن را بگوید، داخل حصار من شده و هر کس داخل شود، از عذاب من در امان است و امّا به شرطی و شروطی که من از شروطش هستم. فرمایش امام به این معنی است که توحید در صورتی مقبول درگاه خداوند است که همراه با پذیرش ولایت اهل بیت علیهم السلام باشد.