فقه شیعه پاسخگوی همه مشکلات انسان‌

کد خبر: 59499
آیت الله نوری همدانی گفت: فقه شیعه از کسانی اخذ شده که به خدا اتصال دارند و پاسخگوی همه مشکلات دنیوی آنها است، امام راحل با توجه به اینکه فقیه بودند توانستند این تحول عظیم را در دنیا ایجاد کنند.
وارث: آیت الله نوری همدانی امروز سه شنبه 16 شهریور در آیین افتتاحیه حوزه‌های علمیه تهران که در مصلی بزرگ شهرری برگزار شد، گفت: همه انسانها به تعلیم و تربیت احتیاج دارند.

وی افزود: خداوند متعال تنها معصومین (ع) را از ابتدا کامل خلق کرد به همین دلیل آنان محتاج تعلیم و تربیت نیستند اما انسانهای عادی بدون هیچ تردیدی به تعلیم و تربیت نیازمند هستند.


آیت‌االله نوری همدانی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه مرکز تعلیم و تربیت است، عنوان کرد: تاریخ تأسیس حوزه‌های علمیه به زمان پیامبر (ص) می‌رسد، پیامبر (ص) حوزه‌ای برای مردان و زنان داشتند که جایگاه رفیع حوزه‌های علمیه را نشان می‌داد.


این مرجع عالی‌قدر با اشاره به تاریخ وسیع حوزه‌های علمیه در مجامع اسلامی، بیان داشت: هر حوزه‌ای تاریخ خاص خود را دارد اما حوزه علمیه قم از قدمت تاریخی برخوردار است که وجود فارق التحصیلان این حوزه در ادوار مختلف این مطلب را تأیید می‌کند.


وی در توصیه‌هایی به موسسان و مدیران حوزه، ابراز کرد: مدیران حوزه باید نسبت به همه طلاب شناخت داشته باشند و با ارتباطی صمیمی استعدادهای آشکار و پنهان آنها را کشف کنند.


آیت‌الله نوری همدانی در ادامه با اشاره به دومین وظیفه مدیران و مسئولان حوزه علمیه؛ افزود: مدیران حوزه‌های علمیه مراقب باشند که تشریفات و جریان‌ها در برقراری ارتباط صمیمی و کریمانه با طلاب مانع ایجاد نکند.


این مرجع عظیم‌شان با تاکید به اینکه در حوزه‌های علمیه باید فقیه تربیت شود، گفت: فقها در نظام اثرگذار هستند و می‌توانند قدرت اسلام را نشان دهند به همین علت باید تلاش شود تا در حوزه‌های علمیه فقیه تربیت شود.


وی با اشاره به اینکه فقه شیعه غیر از فقه دیگران است؛ اظهار داشت: فقه شیعه از کسانی اخذ شده که به خدا اتصال دارند و پاسخگوی همه مشکلات دنیوی آنها است، امام راحل با توجه به اینکه فقیه بودند توانستند این تحول عظیم را در دنیا ایجاد کنند.


آیت‌‌الله نوری همدانی با اشاره به حدیثی از پیامبر (ص) مبنی براینکه انسان به هر اندازه علم بیاموزد حقارت خود رادر پیشگاه خدا درک می‌کند، افزود: یک فقیه افزون بر فقه در اثبات علم کلام، اصول و علم رجال و غیره مهارت دارد، حوزه‌های علمیه بر مبنای مدرک گرایی تأسیس نشده بلکه اخلاص در حوزه‌های علمیه مهم است.


این مرجع عالی‌قدر با تاکید بر اینکه تعلیم اخلاق و تزکیه نفس باید در کنار تعلیم علوم حوزوی باشد، ابراز کرد: آموزش فقه همراه با زهد و اخلاق مثمر ثمر خواهد بود، اقامه نماز شب از سنت علما و مراجع بزرگ است.


وی ارتباط با مردم را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: پیروز انقلاب به واسطه حضور مردم محقق شد همچنین درب منازل علمای بزرگ همیشه به روی مردم باز است و در رفع مشکلات آنان تلاش می‌کنند.


آیت‌الله نوری همدانی در پایان خاطرنشان کرد: فقها افزون بر اینکه همواره دغدغه نظام را داشتند هرگز از دشمن غافل نشدند چراکه به هر اندازه اسلام پیشرفت کرد بر دشمنی و کینه آنان نسبت به اسلام افزوده شد.


وی در پایان خاطر نشان کرد: حوزه‌های علمیه باید طلاب را در زمینه فقه، اخلاق، ارتباط و مبارزه با طاغوت تربیت کنند.

/1102101305