استدلال های قرآنی در امامت بلافصل حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام
و يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْ لَا أُنزِلَ عَلَيْهِ ءَايَةٌ مِّن رَّبِّهِ إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَ لِكلِّ قَوْمٍ هَادٍ.
كافران مىگويند: چرا از جانب پروردگارش معجزهاى بر او نازل نمىشود؟ جز اين نيست كه تو بيم دهندهاى هستى و هر قومى را رهبرى است.
همان طور که خاصه و عامه به اتفاق روايت نموده اند «منذر» پيغمبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) و «هاد» حضرت على (عليه السّلام) است. از جمله فخر رازى در تفسير كبير از ابن عباس و حافظ ابو نعيم اصفهانى كه از مشاهير محدثان عامه است در كتاب «ما نزّل من القرآن فى حقّ علىّ عليه السّلام» به چندين سند روايت نموده است كه حضرت پيغمبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) دست مبارك به سينه خود گذاردند و فرمود: «انا المنذر» بعد دست به شانه على (عليه السّلام) گذاشتند فرمودند: انت الهادى يا علىّ بك يهتدى المهتدون من بعدى يعنى يا على راهنماى امت تو هستى و راه يافتگان بعد از من به تو هدايت يابند.
منبع : تفسير اثنا عشري، جلد ششم، صفحه 34
در كافى از حضرت باقر عليه السّلام روایت شده که فرمود: «منذر» رسول خدا و براى هر زمانى از ما هادى باشد كه هدايت نمايد مردم را به آنچه پيغمبر خدا آورده و هاديان بعد از رسول الله حضرت على (عليه السّلام) و بعد از ایشان اوصياء هر يك بعد از ديگرى است.
منبع: اصول كافى، جلد اول، صفحه 191
و قِفُوهُمْ إِنهُّم مَّسئلُونَ: و نگه داريدشان، بايد بازخواست شوند.
ديلمى در فردوس الاخبار از ابى سعيد الخدرى از حضرت پيغمبر صلّى اللّه عليه و اله در اين آيه شريفه فرمود: «انّهم مسئولون عن ولاية على بن أبي طالب».
منبع: تفسير اثنا عشري، جلد یازدهم، صفحه 112 - ينابيع المودة، صفحه 112
پیشوایان حدیث و تفسیر و تاریخ از ابن عباس و ابو سعيد خدرى، از پيامبر خدا روايت كردهاند، كه ایشان فرمودند: «از ولايت على پرسش مىشوند.»
منابع:
- نهج الحق و كشف الصدق،ترجمه کهنسال، صفحه 197
- الصواعق المحرقه، صفحه 79
- شواهد التنزیل، جلد دوم، صفحه 106
- کفایت الطالب، صفحه 247
منبع: عتبة الحسینی
/1102101305