چه کسانی به زیارت امام(عج) مشرف می شوند؟!

کد خبر: 59743
اینکه بگوییم هرکس روز عرفه در صحرای عرفات حضور داشته باشد، امام زمان(ع) را می بیند، سخن صحیحی نیست؛ مشرف شدن به زیارت آن حضرت(عج) نیازمند مقدماتی است که بدون آنها نمی توان انتظار ملاقات با ولیعصر(عج) را داشت.
وارث: حجت الاسلام جواد اکبری مطلق، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام نور و استادیار این دانشگاه در گفت و گو با خبرنگاران درباره امکان ملاقات امام زمان علیه السلام در روز عرفه و در صحرای عرفات اظهار کرد: اینکه بگوییم هر کس روز عرفه در صحرای عرفات حضور داشته باشد، امام زمان علیه السلام را می بیند، سخن صحیحی نیست. بحث این است که یکی از ایامی که می توان در آن به دیدن و ملاقات امام زمان علیه السلام امید داشت و احتمال قوی برای زیارت آن حضرت(ع) وجود دارد، روز عرفه و در صحرای عرفات است.

 

وی افزود: این مسئله بدین معنا است که اگر فردی شدیدا مشتاق زیارت حضرت حجت(عج) باشد و بخواهد به هر نحو امام مهدی(عج) را ببیند، یکی از راه های تحقق این خواسته، روز عرفه در صحرای عرفات است. اما دیدن و ملاقات امام علیه السلام شرایطی دارد.

 

حجت الاسلام اکبری مطلق تاکید کرد: اگر صرفا بگوییم که ما در دعای عرفه در صحرای عرفات همراه امام(ع) هستیم و امام زمان علیه السلام نیز در آن روز در آن سرزمین حضور دارند، بله این سخن صحیح است. اما اینکه من(نوعی) هم امام(عج) را ببینم؛ این به مقدماتی نیاز دارد.

 

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در این رابطه گفت: ملاقات امام زمان(عج) و مشرف شدن به زیارت آن حضرت(عج) نیازمند مقدماتی است که اگر این مقدمات فراهم شد، من می توانم امام زمانم را ببینم اما اگر فراهم نشد (من خودم آنها را فراهم نکردم) مسلما نمی توان انتظار داشت که این ملاقات رخ دهد.

 

وی با اشاره به شرایط خاص روز عرفه و صحرای عرفات تصریح کرد: علاوه بر موضوع فراهم شدن مقدمات و ایجاد آمادگی، مسئله این است که این دیدن در آن مکان خاص(عرفات) راحت تر است. چون فردی که در ایام حج در سرزمین حجاز حضور دارد احرام بسته است و با این احرام، از تمامی محرمات دوری کرده؛ خود را از دنیا و تعلقات آن جدا ساخته و آمادگی بیشتری برای این ملاقات دارد.

 

استادیار دانشگاه پیام نور تاکید کرد: بنابراین، به شکل کلی در این فضا و در این مکان آمادگی دیدار وجود دارد اما اینکه بگوییم هر کس در آنجا حضور داشت امام(ع) را می بیند، خیر، اینگونه نیست.

 

حجت الاسلام اکبری مطلق در ادامه افزود: کسی که لیاقت تشرف به حج را پیدا می کند، مسلما آمادگی هایی را کسب کرده اما این که بتواند در مدتی که در آن سرزمین مقدس حضور دارد وظایف خود را درست انجام دهد و به جوانب مختلف فلسفه اعمال توجه داشته باشد، بسیار مهم است.

 

وی در همین رابطه یادآور شد: گاه می بینیم افراد همه شرایط و مقدمات را فراهم می کنند اما در یک لحظه با یک غفلت همه چیز خراب می شود. کسی که توفیق حج را پیدا می کند باید در آن مکان حساسیت خاصی نسبت به اعمال و کردار و گفتار خود داشته باشد چرا که نمی توان به راحتی از کنار اعمال عبور کرده و تنها به رسیدن به عرفات و درک آن دل خوش کرد.                  

 

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه پیام نور در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد: دو مطلب مهم در این رابطه وجود دارد نخست این که اعمال حج از عظیم ترین اعمال عبادی واجب است که باید کاملا درست و صحیح انجام شود. دوم این که فرد می خواهد امام زمانش را در آنجا ملاقات کند؛ امامی که جزء عزیزترین افراد روزگار است. وقتی شخص ملاقات شونده، شخصیتی بسیار مهم و والا است شما نیز باید در اعمال خود بسیار دقت و کنکاش به خرج داده و حداقل در این مدت مراقبت های ویژه داشته باشید تا شرایط را برای همراهی با امام عصر(عج) فراهم کنید.

 

مدیر گروه معارف دانشگاه پیام نور افزود: این مسئله دقیقا مانند شب قدر و کسب آمادگی برای آن است. شما در طول سال مقدماتی را فراهم می کنید که بتوانید وارد ماه مبارک رمضان شوید. اما آن 20 تا 22 روز فرصت باقیمانده از اول رمضان تا شب قدر، فرصت بسیار حساسی است. به عبارت دیگر مقدمات طول سال یک طرف و آن 20 روز یک طرف. در درک عرفه و ارتباط با امام مهدی(عج) نیز همین مسئله جریان دارد یعنی کل مقدمات قبل از حج یک طرف قرار می گیرد و آن 10 روز ایام حج یک طرف.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ارتباط بین عرفه و کسب معرفت اشاره کرد و گفت: با توجه به ضیق وقت و تراکم اعمال حج، مسلما افراد در آن شرایط فرصت چندانی برای کسب معرفت ندارند. بنابراین، بخش عمده ای از این معرفت باید از قبل کسب شود. وقتی این معارف از قبل و به درستی کسب شود فرد در زمان حج پله های ترقی و رسیدن به کمال را بسیار سریع تر طی می کند نسبت به کسی که بدون شناخت اعمال را انجام داده و تنها یک حج ظاهری به جا می آورد.

 

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در پایان خاطرنشان کرد: برای تقریب به ذهن می توان از این مثال استفاده کرد؛ در روایات ما نقل شده که هر کس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را در قم زیارت کند بهشت بر او واجب می شود. اگر ما این زیارت را صرف زیارت ظاهری در نظر بگیریم مسلما برداشت درستی از روایت نداشته ایم. بنابراین، منظور زیارت با حالت «عارفا بحقه» است کسی که «عارفا بحقه»  به زیارت می رود مسلما دیگر چون گذشته زندگی نمی کند، مرتکب هر عملی نمی شود و ... در این جا نیز همین مسئله صدق می کند. اگر معرفت به این شکل کسب شود می توان انتظار داشت که من در روز عرفه و در صحرای عرفات به زیارت امام(عج) نایل شوم در غیر این صورت خیر. 
/1102001307