حجت الاسلام بی آزار تهرانی: غدیر؛ روز شادی، هدیه دادن و زینت کردن
وارث: مراسم جشن عید غدیر خم با سخنرانی حجت الاسلام بی آزار تهرانی و قرائت زیارت توسط حاج مصطفی سماواتی و مداحی حاج مهدی سماواتی در بیت المهدی (عج) برگزار شد.
در ادامه ی خبر متن سخنرانی حجت الاسلام بی آزار تهرانی را می خوانید:
اهمال و کم کاری نسبت به روز عید غدیر خم
ما نسبت به مساله با عظمت غدیر قرن هاست که اهمال کرده ایم. اگر وعده و خواسته ی پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله اجرایی شده بود ما این همه مشکل در عالم اسلام نداشتیم، چون چشم اندازی که حضرت مطرح کرده بود این است که حاضرین به غائبین، پدرها به فرزندان الی یوم القیامه این مساله با عظمت را تفهیم کنند.
یک طرحی به ذهنمان زد برای غدیر به عنوان جشن و همایش ملی غدیر و منتظر تایید نظر حضرت آقا بودیم که طول کشید و زمان به ما اجازه نداد. در بعضی از این ارتباط ها بعضی ها حس می کردند و می گفتند اگر جمعیت نیاید و نشود چه؟ در زمان حضرت علی علیه السلام فردی که معاند و منافق، کافر حربی و جزو خوارج بود به خودش زخم می زد و خودزنی می کرد و بواسطه ی آن به دیگران فخر می فروخت که این زخم را علی ابن ابی طالب علیه السلام زده است. ما نمی خواهیم از مالمان، آبرویمان و هرچه که در اختیارمان است برای مولی بگذریم؟ این برنامه ان شاءالله سال آینده محقق خواهد شد. یک حرکت جمعی که همه ی هیئات واحد هستند یکجا می آیند چون به فرموده ی امام رضا علیه السلام "یوم الفرح" و روز جشن است.
پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: تسبیحا به من هم تبریک بگوئید. در روز غدیر خم دو خیمه برپا شد، یک خیمه برای امیرالمومنین علیه السلام و یک خیمه برای پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله. طبق نقل عامه مردم در ابتدا به پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله تبریک می گفتند و بعد حضرت می فرمود: دو کار انجام دهید. علی ابن ابی طالب علیه السلام را با لقب خاص "امیرالمومنین" خطاب کنید و با او بیعت کنید.
روز غدیر روز تهنیت گفتن، شادی، فرح و اطعام
روز غدیر روز تهنیت گفتن، شادی، فرح و اطعام است. سیره ی اهل بیت علیهم السلام در روز غدیر غوغا می کند. مرحوم میرزا جواد آقاملکی تبریزی1 می فرماید: یک روز غدیر از حیث آداب سنگین تر و با کمیت تر از یک ماه رمضان است. چقدر وعده ی برکت، خیر و نور در ماه مبارک رمضان داریم اما آداب و اعمال یک روز غدیر افضل از ماه مبارک رمضان است.
ماه مبارک رمضان، عرفه و روزهای با برکت دیگری که داریم ضمانت غفران و جبران الهی است، کسی که می خواهد جبران مافات کند و غفران الهی گیرش بیاید باید این روزها را قدر بداند و پشت سر بگذارد اما روز غدیر روز صعود و بالایی شدن است، روز آسمانی شدن است، وقتی پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله دست حضرت را بالا برد یعنی علی جان هر کس با تو آمد بالایی می شود، روز غدیر روز غفران نیست بلکه روز صعود است یک سری روزها برای سبکبار شدن ما خیلی مهم است.
مراقب باشیم عاشورا غلبه بر غدیر نکند اگر ما غدیر را یافته بودیم عاشورا پیدا نمی شد و اتفاق نمی افتاد. نگذاریم عاشورا غدیر را تحت الشعاع قرار دهد غدیر فوق توصیف است، باید دقت کنیم روزشمار برای محرم داریم برای غدیر هم باید داشته باشیم. یک نفر مداح و منبری نزد حضرت آقا رفته و گفته خود امام علی علیه السلام هم هرچه دارد از امام حسین علیه السلام دارد، رهبر فرزانه ما می فرماید: این حرف کاملا اشتباه و بی مبناست، اتفاقا امام حسین علیه السلام هر چه دارد از امیرالمومنین علیه السلام دارد. چون قدر آقا شناخته نشد کربلا رقم خورد.
برای بخشش گناهان سفره داری و اطعام کنید
امام رضا علیه السلام نسخه داد اگر برای دلتان نمی توانید کاری کنید و اهل سلوک نیستید به جایش این کارها را انجام دهید (کسی که توان چیزی را ندارد که با آن گناهانش را بپوشاند) سنگین ترین گناهان را با گریه بر سیدالشهدا علیه السلام محو کنید، دوم تا می توانید صلوات بر محمد و آل محمد علیهم السلام بفرستید، تا می توانید سفره داری و اطعام کنید.
ذکر صلوات غوغا و تطهیر می کند هم پاک کننده و هم ثبت کننده است به قول آیت الله مجتهدی تهرانی. اطعام کردن و طعام دادن، گردهمایی و مردم را جمع کردن برکات زیادی دارد دفع بلا می کند و عمر را زیاد می کند مخصوصا اگر برای اقوام و ارحام باشد. مکتب ما می گوید اگر در مسیر دستگیری، احسان و صدقه برای مردم غریبه باشد ده برابر به تو بر می گردانیم، اگر همین احسان قرض الحسنه شد 18 برابر به انسان برمی گردد. همین اگر به ارحام و فامیل گره بخورد هر یک دانه احسان 24 برابر به انسان برمی گردد.
اگر اطعام دادن به غدیر گره بخورد برکات بیشتری خواهد داشت. امام رضا علیه السلام می فرماید: «اگر در روز غدیر حتی یک مومن را اطعام و پذیرایی کنی، کانّه یک میلیون پیامبر، یک میلیون نبی، یک میلیون وصی و صدیق را پذیرایی کرده ای». یعنی یک چیزی فوق فهم و درک ما، پس غدیر از نظر کمیت و کیفیت خیلی متفاوت است.
امام رضا علیه السلام می فرماید: «غدیر در آسمان ها شناخته شده تر است تا در اهل زمین» این قدر جنس غدیر ملکوتی است.
غدیر روز صعود و بالارفتن است/غدیر روز هدیه دادن است
درباره روزه گرفتن در روز غدیر هم ثواب زیادی وارد شده است و حجت خدا فرموده است: «صیام و روزه غدیر در روز غدیر مثل این است که کل واژه ی زمان را روزه گرفته ای». به ما پیام می دهند حواستان باشد در کل روزهای خلقت خدا، یک روزی وجود دارد که همه ی زمان وابسته به اوست!
طراحی و پروژه ی خلقت را خداوند به گونه ای قرار داد که دست امیرالمومنین علیه السلام بالای دست پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله برود تا تمام عالم متوجه بشوند هر کس می خواهد بالایی شود و صعود پیدا کند فقط باید دستش در دست یداللهی امیرالمومنین علیه السلام باشد و با او می توان به عالی اعلی رسید.
چکار کنیم تا انگیزه سازی شود تا به میدان بیاییم؟ روز غدیر روز هدیه دادن و کادو دادن است، ما در تقویممان اسم داریم اما آنها را عیان نکرده ایم و دیگران می آیند روز ولنتاین و ... را مطرح می کنند. هر چه بگوییم در روز غدیر هست و واقعا برای آن کم گذاشته ایم.
شادی کردن بدون گناه را نشان دهیم
این اندیشه وجود دارد و دنیا روی تغییر دادن سبک زندگی کار می کند و تفهیم می کند که در تشیع کفه ی حزنش غلبه بر سرورش دارد. بله ما سفره دار اول غم عالم و مصیبت کربلا هستیم و نمی توانیم به غریبه ها بگوییم بعد از این حزن و اشک بر سیدالشهدا علیه السلام چه بهجت و سروری ضمیمه ی دلمان می شود چون متوجه نمی شوند. اما عزیزان ما کم گذاشته ایم در همایش و نمایشِ بودن روزی به نام "روز شادی"، "روز هدیه دادن" و "روز غدیر" که این همه هجمه متوجه ما می شود، غدیر روز تبسم است.
ما دستورات از اهل بیت علیهم السلام داریم که می فرمایند: در شادی ما شاد و در حزن ما اندوهناک باشید. ما انصافا در اجرا و تعظیم شعائر برای غدیر کم گذاشته ایم و اهمال شده است. باید این حرکت در روز غدیر باید مثل اربعین سیدالشهدا علیه السلام جهانی شود روی عامل وحدت و غدیر باید کار شود و نمایش اقتدار هنر شادی باید مطرح شود. ما پیشنهاد دادیم استقبال هم شد که جمعیت جمع شوند و روی سر مردم گل بریزند شادی که حتما با موسیقی و مطرب و ... نیست خیلی قشنگ می شود این کارها را انجام داد چه عیبی دارد؟
شرکت های مخابراتی در روز غدیر شارژ هدیه دهند
مگر روز غدیر روز هدیه دادن نیست؟ این همه برای تبلیغات دنیایی کار می کنند برای روز غدیر شرکت های مخابراتی بیایند هدیه های هزار تومانی و شارژ هدیه بگذارند. یعنی باید اتاق فکر تشکیل داد و در ستاد جهادی در غدیر باید کار کنیم تا بگوییم ما هم بلد هستیم شادی کنیم، جامعه واقعا نیاز دارد. خلاء خنده و شادی در جامعه ی ما حس می شود و اهل بیت علیهم السلام به ما دستور داده اند که غدیر را قدر بدانیم، آن روز را قرار داده اند تا دنیا بداند چقدر بلد هستیم بدون گناه شاد باشیم.
بعضی از دوستان ما کار قشنگی انجام می دهند یک شاخه گل با روایت کوتاه از کلمات قصار امیرالمومنین علیه السلام را زیبا چاپ کرده اند و به مردم می دهند. روز غدیر روز زینت کردن و زینت بخشی است، زینت به لباس، فضا و تزئینات و ریسه زدن است. اینها را فقط در هیئت نیاورید و یک پرچم به عشق امیرالمومنین علیه السلام که نماد غدیر باشد به درب منزل هایتان بزنید. ان شاء الله بانی پیدا شود پرچم های شبیه و یک شکل غدیر را در کل سطح تهران پر کنیم.
برای غدیر مایه بگذاریم، فکر، اندیشه، نفس، پول و ... هزینه کنیم تا مساله باعظمت غدیر را زیباتر از این که هست اجرایی کنیم.
برای مطرح شدن غدیر باید از جان مایه بگذاریم
امام هادی علیه السلام فرمودند: این دنیا بازار است، یک جمعی در این بازار سود می برند و جمع دیگری خسارت می برند. اگر بخواهیم در دنیا اهل سود باشیم باید کاری کنیم تا قیامت برایمان نقد باشد، اگر دنیا اولویت اول ما نباشد و آخرت گرایی برایمان نقد باشد. اگر عقل معادمان بر عقل معاشمان غلبه پیدا کند آن وقت می بینیم چقدر می توانیم برای اهل بیت علیهم السلام کار کنیم. نوع بشر دنیا را دو دستی گرفته اند و انگیزه ای برای خدمت کردن ندارند.
به قول استاد عزیزی می فرمود: برای امیرالمومنین علیه السلام باید از جان بگذری وگرنه خدمت کردن که برای خانواده و پدر و مادرت هم انجام می دهی. باید بی دلی کنی تا غدیر مطرح شود باید از خوابت بگذری.
نشانه ی افرادی که دنیا برای آنها اولویت نیست و عقل معادشان بهتر از عقل معاششان است سه ویژگی دارند: دل نبستن، بار بستن، دل نشکستن. به ئنیا نباید دل بست کسی نمی گوید دنیا را نداشته باش اما حواسمان باش ما در این دنیا مسافر هستیم و نباید دل ببندیم خانه ی ما آخرت است و آخرت باقی است؛ کسی که نگاهش این باشد همه چیز هم به او بدهند دل نمی بندد.
دوم بارت را ببندی تا می توانی خدمت گذار خلق باشی، روزگاری شده است که اگر انسان اذیت نکند می گویند کارش درست است، آخرالزمان اینگونه شده است تا می توانید خیر برسانید. سوم کسی که می فهمد چقدر محدود در این دنیا زندگی می کند کسی را ناراحت نمی کند.
پی نوشت:
1- میرزا جواد آقا ملکی تبریزی از علمای معاصر فقه و اصول و اخلاق و حکمت و عرفان اسلامی بوده است.